افزایش تعداد زائران حج تمتع سال۹۷؟

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت گفت: در تلاش هستیم که از عربستان پنج هزار سهمیه دیگر بگیریم که بر این اساس شمار زائران ایرانی در حج تمتع سال آینده به ۹۰ هزار نفر خواهد رسید.

سید علی قاضی عسگر در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما گفت: سال ۹۷ طبق برنامه حدود ۸۲ هزار زائر به همراه سه هزار نفر از عوامل اجرایی به حج تمتع اعزام می شوند.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت افزود: این تعداد بر اساس مصوبه طائف و به ازای هزار سهمیه حج برای هر یک میلیون نفر جمعیت کشورهای مسلمان در نظر گرفته شده است.

وی گفت: با توجه به اینکه زائران ایرانی در سال ۹۵ به حج تمتع مشرف نشدند در تلاش هستیم که از عربستان پنج هزار سهمیه دیگر بگیریم که بر این اساس شمار زائران ایرانی در حج تمتع سال آینده به ۹۰ هزار نفر خواهد رسید.

قاضی عسگر با بیان اینکه اولویت ثبت نام در حج ۹۷ با کسانی است که تا ۳۰ دی ۱۳۸۵ ثبت نام کرده اند و اگر پنج هزار سهمیه جدید دریافت شود اولویت های بعدی اعلام خواهد شد.

وی افزود: تا امروز ۷۰ هزار نفر ثبت نام کرده اند و پیش بینی می کنیم تا دو سه روز آینده ظرفیت ثبت نام حج ۹۷ تکمیل شود.

قاضی عسگر با بیان اینکه در چند سال گذشته افزایش قیمت در حج تمتع نداشتیم گفت: بیشترین علت افزایش قیمت در حج تمتع نوسان در بازار ارز و یا افزایش هزینه ها در عربستان است.

وی افزود: نگاه ما منفعت طلبی در سفر حج تمتع نیست و تلاش داریم تا این سفر با قیمت تمام شده صورت گیرد.

قاضی عسگر گفت: هزینه سفر حج تمتع ۹۷ بین ۱۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان تا ۱۷ میلیون و یکصد هزار تومان متغیر است.

وی افزود: برای کاستن از هزینه ها مچ بندهای الکترونیکیو لباس مشترک حجاج در حج ۹۷ کنار گذاشته شده است.

قاضی عسگر گفت: در صورتی که با صرفه جویی از هزینه های سفر حج تمتع کاسته شود مطالبات زائران از محل این کاهش هزینه ها به حساب آنان واریز خواهد شد.

وی افزود: با سرمایه گذاری سعودی امسال یک آشپزخانه جدید در مکه با ظرفیت ۹۰ هزار پخت در هر وعده غذایی راه اندازی می شود.

قاضی عسگر با بیان اینکه حج امسال با حفظ کرامت حجاج برگزار شد گفت: امنیت و حفظ کرامت زائران ایرانی در قرارداد حج تمتع سال ۹۷ مورد تأکید بیشتر قرار گرفته است.

وی افزود: چند سال پیش ۶۰۰ نفر از بعثه به حج اعزام می شدند در حالی که این تعداد در حج امسال به ۳۰۰ نفر کاهش یافت و این سیاست در سال آینده هم ادامه خواهد یافت.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت گفت: آموزش اعمال حج ، به روز می شود.

حجت الاسلام و المسلمین قاضی عسکر­در استودیو گفتگوی ویژه خبری شبکه دو افزود:​در نحوه آموزشهای اعمال حج در شیوه جدید بجای سخنرانی روحانیون از پاورپوینت و برخی ابزارهای اینترنتی بکار گیری می شود.

او به بازنگری در آئین مناسک اشاره کرد و ادامه داد: آئین مناسک نسبت به گذشته تغییراتی کرده ، درشیوه قبلی افراد باید میان کعبه و مقام طواف می کردند اما در حال حاضر بنا به نظر مراجع تقلید ، زائرین می توانند خارج از حلقه مقام هم طواف را انجام دهند به این ترتیب دیگر فشردگی فیزیکی در حال طواف نخواهد داشت.

قاضی عسکر گفت:​به کاروانها حکم شده که باید در ساعت مقرر از جمرات عبور و مرور صورت پذیرد و هیچگونه تخلفی پذیرفته نمی شود.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت گفت: برگزاری مراسم برائت از مشرکین در محل اسکان زائرین بلامانع است.

حجت الاسلام و المسلمین قاضی عسکر با اشاره به حادثه منا ، افزود: ما هنوز حادثه منا را فراموش نکرده ایم ، هنوز پرونده آن حادثه برای ما بسته نشده است. مشاهده می شود دولت عربستان مبالغی را تحت عنوان دیه به خانواده های حادثه دیده خارجی به غیر از ایران پرداخت می کند و توجیه عدم پرداخت دیه به ایرانیان را هم نبود سفارت ایران در عربستان عنوان کرده است ، در این راستا ما اعلام کرده ایم عربستان می تواند این مبالغ را از سوی سازمان حج و زیارت ایران پرداخت کند.

او به حادثه فرودگاه جده اشاره کرد و ادامه داد: حادثه فرودگاه جده از نظر ما خاتمه یافته ­زیرا در مورد مجرمان حکم قضائی اجرا شده است.