تهران امروز نوشت : دوستي امروز با من تماس گرفت و خبر مرگ جوان موتور سيكلت سواري را داد كه هفته گذشته هنگام كار و فعاليت با موتور در اثر تصادف با گاردريل وسط خيابان دچار سانحه شده و پس از چند روز كما و بيهوشي درگذشته است.

تصادفات با موتور سیکلت به‌رغم همه تمهیدات از قبیل داشتن کلاه کاسکت و مانند آن و انجام هر احتیاط لازم متاسفانه در ترافیک سر در گم پایتخت کارساز نیست.

حادثه‌ای که ذکر شد من باب نمونه است و در حال حاضر موتور سیکلت به علت ترافیک سنگین شهر تهران به عنوان وسیله کار و کسب درآمد هواداران بسیاری پیدا کرده است.

در این رهگذرصاحبان مشاغلی مانند تهیه و توزیع غذا و پیک‌های نامه رسانی و مانند آنها جهت سرویس دهی به مشتریان خود نیاز به موتور سیکلت سوار دارند.

از آنجا هم که بیکاری در بین جوانان آمار بالایی را به خود اختصاص داده است بنابراین بسیاری از جوانان با تهیه مقداری پول و البته اغلب به صورت قسطی موتور سیکلتی تهیه و به کار مشغول می شوند. متاسفانه چون متقاضی کار با موتور سیکلت بسیار زیاد است از این رو کارفرمایان حداکثر استفاده را از کارآنها انجام می دهند.

بسیاری از رستوران‌ها به صورت روزمزد به آنها دستمزد می دهند و هیچ قراردادی بین آنها و کارفرمایشان به طور مکتوب بسته نمی شود که آنها را تابع قانون کار کند.

بنابراین این جوانان هیچ گونه پشتوانه قانونی از جهت بیمه مسئولیت مدنی جهت پرداخت خسارات به دیگران ندارند و چه بسیار مشاهده شده که موتور سواری با شخصی تصادف کرده و کارفرما از کوچک‌ترین کمکی به او خودداری کرده است و موتورسوار بخت برگشته بر اساس عدم توانایی پرداخت خسارت به دیگران سر از زندان درآورده است.

اگر این افراد استخدام قراردادی شده باشند در صورتی که در راه انجام وظیفه تصادفی کرده یا خسارتی به اشخاص وارد نمایند در صورت عدم تقصیر، کارفرما باید طبق قانون مسئولیت جبران خسارت کند ولیکن در صورتی که این افراد تحت پوشش مقررات و قانون کار نباشند خود باید راسا جبران خسارت نمایند که مشاهده می شود در بسیاری از موراد حتی اشخاص ثالثکه به‌آنها خسارت مالی یا جانی وارد شده است هنگامی که به ناتوانی شخص موتور سوار در جبران خسارت پی برده‌اند از حقوق خود گذشت کرده‌اند.

این در حالی است که کارفرمایانی هستند که با در اختیار داشتن ده‌ها موتور سوار و استفاده از وجود آنها در کسب و کار خودشان درآمدهای سرشاری را به دست می آورند. در چنین شرایطی شایسته نیست که درآمد متعلق به آنها باشد ولی در صورت تصادف موتور سوار مسئول پرداخت خسارت شود و از همه مهم‌تر در چنین شرایطی که موتور سوار فاقد هر گونه بیمه است در صورتی که خود در تصادف مقصر باشد یا حتی جان خود را هم از دست بدهد قانون نمی تواند حمایت لازم را از آنها داشته باشد.

در چنین شرایطی شایسته است با تنظیم مقررات خاص و کنترل پرسنل موتورسوار موسسات و شرکت‌ها و رستوران‌های توزیع کننده غذا و مانند آنها شرایطی فراهم شود که این افراد تحت پوشش مقررات قانون کار و بیمه قرار گیرند.


محمدعلي جداري فروغي ، وكيل پايه يك دادگستري