به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت آموزش و پرورش؛ در هشتصد و پنجاه و یکمین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش که در روز سهشنبه ۲۹ آذرماه ۹۰ برگزار شد، نحوه استقرار نظام جدید آموزشی به تصویب رسید.

در ماده واحد این مصوبه آمده است: در اجرای مفاد سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و بیانیه مأموریت آن مبنی بر قرار ۱۲ پایه تحصیلی(چهار دوره سه ساله) در ساختار نظام آموزش و پرورش، شورای عالی آموزش و پرورش موارد زیر را مصوب می‌‌کند:

۱ ساختار نظام آموزشی که دارای ۱۲ پایه تحصیلی است، به دو دوره شش ساله ابتدایی و متوسطه تقسیم می‌شود.

۲ ساختار جدید نظام آموزشی از سال تحصیلی ۹۲۹۱ آغاز و هر سال دو پایه تحصیلی جدید براساس الگو مستقر شود.

محتوای برنامه درسی پایه اول ابتدایی در سال تحصیلی ۹۱۹۰ به منزله گام اول در استقرار جدید آموزشی تلقی می‌شود.

۳ به منظور اجرای مطلوب ساختار جدید، وزارت آموزش و پرورش موظف است:

۱۳ با تأمین و بسیج منابع و امکانات و استفاده از نیروهای توانمند و واجد شرایط زمینه دستیابی دانش‌آموزان را به تمامی ساحت‌های تعلیم و تربیت فراهم آورد.

۲۳ برنامه‌های خود را برای تحقق مفاد سند تحول بنیادین به ویژه در زیرنظام‌های اصلی شامل برنامه درسی، تربیت معلم و تأمین منابع انسانی، راهبری و مدیریت، تأمین و تخصیص منابع مالی، تأمین فضا، تجهیزات و فناوری پژوهش و ارزشیابی را حداکثر ظرف یک سال تهیه و به تصویب شورای عالی آموزش و پرورش برساند.

۳۳ با برگزاری دوره‌های آموزشی لازم و توانمندسازی معلمان ذی‌ربط، از سال تحصیلی ۹۲-۹۱ نظام دوری را به تدریج در دوره سه ساله اول ابتدایی اجرا کند.

۴۳ همزمان با تغییر ساختار، ‌ محتوای کتب درسی را براساس زیرنظام برنامه درسی مصوب شورای عالی آموزش و پرورش تغییر دهد.

وزارت آموزش و پرورش پس از یک سال از اجرای استقرار ساختار نظام آموزشی جدید، گزارش ‌عملکرد خود را به شورای عالی آموزش و پرورش ارائه می‌دهد و در صورت فراهم بودن شرایط و تصویب شورا می‌تواند آن را در زمان کوتاه‌تر اجرا کند.

برابر مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، شورای عالی آموزش و پرورش موظف به تعیین نحوه اجرای سند تحول بنیادین است و در این راستا مصوبه هشتصد و پنجاهویکمین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش مبنی بر نحوه استقرار نظام جدید آموزشی "۳ـ۳ـ۶" که توسط رئیسجمهور و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی ابلاغ شد به امضای احمدینژاد، رئیس جمهور و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی، حاجیبابایی رئیس شورای عالی و وزیر آموزش و پرورش و مهدی نوید ادهم، دبیر شورای عالی آموزش و پرورش رسیده است.