راهکارهای خانگی برای رفع خشکی داخل بینی

بینی یکی از مهم‌ترین اعضا بدن ما است که به دلیل نوع عملکرد و کارآیی آن بیشتر هم در معرض آلودگی، خشکی و سردی ناشی از هوا مخصوصا در فصل زمستان قرار می‌گیرد. گاهی این عارضه ناخوشایند به حدی زیاد و ناراحت‌کننده می‌شود که زندگی عادی و طبیعی را از فرد سلب کرده و او را از انجام فعالیت‌های روزمره، معاشرت و ارتباط برقرار کردن با سایرین باز می‌دارد.

از آنجایی که عملکرد صحیح این عضو حیاتی بسیار حائز اهمیت است چگونگی و پیدا کردن بهترین روش درمانی برای رفع این عارضه هم ضروری و مهم است. در ادامه مطلب امروز با چند ترفند خانگی و البته طبیعی آشنا می‌شوید که استفاده صحیح از آن‌ها می‌تواند مشکل شما را به کلی برطرف کرده و شما را به زندگی عادی بازگرداند.

۱- دستگاه بخور یا تصفیه و مرطوب کننده هوا

خشکی هوا یکی از اصلی‌ترین دلایل ایجاد خشکی در بینی است و می‌تواند حفره‌های بینی را مسدود کند. بنابراین بسیار ضروری است تا هوای اتاقی که روزانه بیشتر اوقات خود را در آن می‌گذرانید، مرطوب نگه دارید. چه دستگاه بخور و چه دستگاه تصفیه یا مرطوب‌کننده هوا، هر دو محیط اطراف شما را مرطوب نگه می‌دارند و مانع از خشکی هوای داخل اتاق می‌شوند.

۲- وازلین

خواص مرطوب‌کننده وازلین آن را به یک ماده جادویی برای حفظ رطوبت و یک درمان خانگی عالی برای رفع خشکی بینی و به‌طور کلی پوست تبدیل کرده است. در این روش درمانی کافی است تا با نوک انگشتان‌تان مقداری وازلین را بردارید و به آرامی در بینی خود بمالید. توصیه می‌شود برای اثر‌بخشی مورد نظر، روزانه ۳ تا ۴ مرتبه از این درمان استفاده کنید.

۳- گلیسیرین

گلیسیرین هم یکی دیگر از روش‌های طبیعی است که با استفاده از آن می‌توانید محیط داخل بینی خود را نرم و مرطوب نگه دارید و بدین شکل از خشکی آن جلوگیری کنید. هنگام استفاده از گلیسیرین ممکن است به دلیل خشکی بینی ابتدا احساس سوزش و درد خفیفی داشته باشید اما مطمئن باشید خیلی سریع تنها بعد از مدت بسیار کوتاهی این ناراحتی برطرف شده و احساس راحتی می‌کنید. برای این درمان کافی است تا چند قطره گلیسیرین را مستقیما در داخل بینی خود بچکانید و بعد به پشت دراز بکشید تا گلیسیرین جذب پوست داخل بینی شود

4- اسپری آب‌نمک

این روش درمانی بسیار ساده اما در عین حال موثر است و استفاده مستمر از آن نتیجه مورد نظر شما را در ‌پی ‌خواهد داشت. کافی است تا مقداری نمک را در آب حل کنید و با یک اسپری‌کننده مناسب آن را داخل بینی خود اسپری کنید.

۵- روغن کنجد

متاسفانه تنها تعدا کمی از مردم با خواص شگفت‌انگیز روغن کنجد آشنا هستند و به تازگی از این روغن پر خاصیت در آشپزی استفاده می‌کنند. صرف نظر از مصرف خوراکی آن، روغن کنجد می‌تواند به خوبی درمان‌گر و التیام‌بخش خشکی بینی شما باشد.

تحقیقات اخیر حاکی از آن است که روغن کنجد نرم‌کننده بسیار مناسبی برای خشکی پوست است. به محض احساس خشکی بینی، در طول ۱ هفته هر روز چند قطره روغن کنجد را داخل بینی خود بچکانید تا به‌طور کلی اختلالات بینی و حس مور‌مور ناشی از خشکی آن کاملا برطرف شود.