عوارض زیاده روی در مصرف آجیل
ریزش مو، شکنندگی ناخن‌ها، بدبو شدن دهان و دردهای مفصلی و عضلانی! همه این اتفاقات عجیب، از علائم مسمومیت با سلنیوم هستند. مسمومیت با سلنیوم واقعا نادر است، ‌اما مشکلی است که می‌تواند از طریق زیاده‌روی در مصرف مغزها و آجیل‌ها (خصوصا بادام هندی) اتفاق بیفتد. درواقع، هر ۸ تکه کامل از بادام هندی، سلنیومی معادل با ۱۰ برابر بیشتر از نیاز روزانه بدن را وارد بدن می‌کند.

عوارض زیاده روی در مصرف آجیل:

۱. سریعا دچار افزایش وزن می‌شوید 

بله! ما هم می‌دانیم که مطالعات متعددی نشان داده‌اند مصرف مغزهای مختلف می‌تواند به کاهش وزن کمک کند، اما مصرف مغزهای «خام» و به‌صورت «محدود». درواقع، همه این مطالعات، استفاده از مغزهای خام و کاهش وزن را در صورتی به همدیگر مرتبط می‌دانند که مغزها فقط به‌صورت متعادل و خام مصرف شوند. پس اگر در مصرف مغزها زیاده‌روی کنید، سریعا نتیجه عکس می‌گیرید و دچار افزایش وزن می‌شوید. 

جالب‌تر آن‌که افزایش وزن ناشی از زیاده‌روی در مصرف مغزها و آجیل‌ها، بسیار سریع‌تر از زیاده‌روی در مصرف دیگر مواد غذایی اتفاق می‌افتد. دلیلش آن است که مغزها پُرکالری هستند و درنتیجه در حجم ظاهرا کم، انرژی زیادی را وارد بدن می‌کنند. برای مثال، هر ۲۸ گرم از بادام خام حاوی ۱۶۳ کالری است، درحالی که همین میزان از ماکارونی پخته‌شده بدون روغن و افزودنی فقط ۳۷ کالری دارد. به‌علاوه، مغزهای سرخ‌شده، ‌نمک‌سود و طعم‌دار اساسا کالری بیشتری را هم در کنار سدیم به بدن می‌رسانند.

۲. به مشکلات گوارشی مبتلا می‌شوید 

اگر پس از خوردن مغزها و آجیل‌ها با نفخ شدید مواجه می‌شوید،‌ باید بدانید که این مشکل فقط به شما محدود نمی‌شود. درواقع، ‌این حالت به‌واسطه ترکیبات خاصی به‌نام فیتات‌ها و تانن‌ها در مغزها به‌ وجود می‌آید که اساسا هضم‌شان برای دستگاه گوارش ما سخت است. 

دانشمندان می‌گویند که این ویژگی،‌ نوعی قابلیت بقا و ادامه حیات را برای مغزها فراهم می‌کند. اگر یک حیوان مغزی را ببلعد، این مغز بدون هضم شدن و به‌صورت کاملا سالم از دستگاه گوارشش عبور می‌کند و بعد از خارج شدن همچنان می‌تواند در قالب یک گیاه جدید رشد داشته باشد. متاسفانه، انسان‌ها هم با همین وضعیت مواجه هستند و اگر در خوردن مغزها زیاده‌روی کنند، به‌صورت خودکار با نفخ شدید مواجه می‌شوند. اضافه بر این‌، دریافت بیش از حد چربی به‌واسطه زیاده‌روی در مصرف مغزها می‌تواند در مواردی به اسهال نیز منجر شود.

۳. با مشکلات عجیبی مانند ریزش مو مواجه می‌شوید 

ریزش مو، شکنندگی ناخن‌ها، بدبو شدن دهان و دردهای مفصلی و عضلانی! همه این اتفاقات عجیب، از علائم مسمومیت با سلنیوم هستند. مسمومیت سلنیوم واقعا نادر است، ‌اما مشکلی است که می‌تواند از طریق زیاده‌روی در مصرف مغزها و آجیل‌ها (خصوصا بادام هندی) اتفاق بیفتد. درواقع، هر ۸ تکه کامل از بادام هندی، سلنیومی معادل با ۱۰ برابر بیشتر از نیاز روزانه بدن را وارد بدن می‌کند. مغزهایی مانند بادام هندی واقعا مغذی هستند، اما بعضی از متخصصان می‌گویند که نباید روزانه بیشتر از ۴ عدد بادام هندی مصرف کرد و بعضی از آنان نیز معتقدند که مصرف بادام هندی نباید به‌صورت روزانه باشد.