به گزارش مهر، یوسف نقیایی اظهارداشت: قبل از این که مواد غذایی را به داخل روغن بیندازید، باید ابتدا روغن را تا درجه حرارت مناسبی گرم کنید (مثلا تا حدود۱۹۰ درجه سانتیگراد). در این حرارت، در سطح مواد غذایی، سریعاً یک لایه محافظ شبیه به یک لایه عایق تشکیل می شود که باعث می شود روغن نتواند از ماده غذایی عبور کند و ماده غذایی فقط با حرارت غیرمستقیم و با هدایت گرمایی از این عایق، پخته و سرخ می شود.

وی افزود: اگر روغن تا این درجه ی حرارت مشخص داغ نشده باشد، قبل از اینکه لایه عایق تشکیل شود، روغن به درون غذا نفوذ می کند و باعثمی شود غذا حالت روغنی(گریسی) پیدا کند و اگر هم روغن زیادتر از حد داغ شود، باعثمی شود لایه ی محافظ(عایق) غذا بسوزد.

نقیایی با تاکید بر این مطلب که از افزودن نمک به ماده غذایی قبل از سرخ کردن آن بپرهیزید، تصریح کرد: نمک نقطه دود روغن را پایین می آورد و باعثمی شود روغن زودتر تخریب شود. همچنین نمک باعثمی شود رطوبت در سطح غذا جذب شود و وقتی غذا به درون روغن اضافه شد، روغن به بالا پاشیده شود. اگر لازم باشد، نمک را می توان قبل از خوردن اضافه نمود.

این کارشناس تغذیه در ادامه عنوان داشت: از ظروف آلومینیومی برای سرخ کردن غذا و نگهداری روغن استفاده نکنید. نمک بکار رفته در غذا باعثتخریب ظروف آلومینیومی شده و باعثمی شود آلومینیوم به درون روغن وارد شود که مسمومیت زاست. از ظروف آهنی و مسی هم اجتناب کنید، زیرا روند تخریب روغن را تسریع می کنند.

وی با اشاره به اینکه از افزودن نمک به ماده غذایی قبل از سرخ کردن بپرهیزید گفت: نمک نقطه ی دود روغن را پایین می آورد و باعثمی شود روغن زودتر تخریب شود.

این کارشناس در پایان توصیه کرد: از انباشتن زیاد مواد غذایی در روغن اجتناب کنید، زیرا باعث می شود حرارت روغن پایین بیاید و روغن قبل از تشکیل لایه عایق به داخل غذا نفوذ کرده و غذا چرب شود.