9 نکته حیاتی برای رانندگی در روز‌های بارانی

رانندگی در هنگام بارندگی هم می‌تواند ترسناک و هم می‌تواند بسیار خطرناک باشد، از این رو باید رانندگی در روز‌های بارانی را جدی بگیرم. آماده بودن راننده در هنگام رانندگی روی جاد‌های مرطوب می‌تواند از بسیاری از حوادث دلخراش جلوگیری کند. البته آمادگی وسیله نقلیه نیز می‌تواند، نقش بسیاری چشم گیری در ایمن ماندن راننده و سرنشینان خودرو داشته باشد.

یک راننده مجرب باید با توجه به شرایطی که بر جاده حکم فرما است رانندگی کند و وسیله نقلیه خود را پیش از روبرو شدن با شرایط جدید آماده کند تا در طول مسیر دچار مشکل خاصی ناشی از عیب در سیستم خودروی خود نشود. در ادامه این گزارش شما را با ۱۰ نکته حیاتی در هنگام رانندگی در روز‌های بارانی آشنا می‌کنیم تا با پیروی و پیاده سازی این موارد بتوانید خاطرات خوشی را در هنگام رانندگی روی جاده‌های لغزنده و مرطوب و به ویژه روز‌های بارانی تجربه کنید.

شیشه‌های خودروی‌تان را به خوبی تمیز کنید

برای اینکه در طول مسیر دوچار اشکال در دید نشوید باید شیشه‌های خودروی شما بسیار تمیز باشد چرا که گرد وغبار و دیگر آلاینده‌ها می‌توانند روی دیدتان تاثیر نامطلوب گذاشته و در نتیجه خطر و احتمال تصادفات جاده‌ای را افزایش دهند. برای بهبود دید در طول رانندگی چه در جاد‌های خیس و چه جاده خشک قبل از حرکت حتما بیرون و درون شیشه‌های خودروی تان را به خوبی تمیز کنید از یاد نبرید خودرو‌های که در شهر‌های بزرگ و صنعتی تردد می‌کنند با یک شستشوی ساده با آب به خوبی تمیز نمی‌شوند چرا که آلاینده‌های روغنی چسبیده به شیشیه‌ها نیازمند استفاده از شویند‌های مخصوص دارند تا میزان دید راننده را بالا ببرند. در روز‌های سرد سعی کنید پیش از حرکت حتما بخار نشسته روی شیشه داخلی خودرو را بر طرف کرده و سپس حرکت کنید.

چک کردن چراغ‌های خودرو

اگر شما نمی‌توانید از سالم بودن و یا مشکل دار بودن چراغ‌های خودروی خود باخبر شوید بهتر است پیش از حرکت حتما به یک مکانیکی سر بزنید تا در صورت تشخیص پیش از سوختن چرا آن‌ها را عوض کند. روشن بودن چراغ‌های خودرو، در روز‌های بارانی که دید افقی ممکن است کمتر از ۵۰ متر نیز برسد می‌تواند به راننده کمک کند تا مسیر را بهتر ببیند البته روشن بودن چراغ خودرو به راننده‌های عبوری نیز می‌فهماند که در طول مسیر تنها نیستند و باید با مراقبت بیشتری تردد کنند.

چراغ‌های خودرو ممکن است بنا به هر دلیلی بسوزند از این رو پیش از حرکت چک کنید که آن‌ها سالم هستند و یا نه این گزینه در روز‌های مه آلود و بارنی بسیار ضروری است. از این رو شما باید تمامی چراغ‌ها از جمله چراغ‌های جلو، چراغ‌های عقب، چراغ‌های راهنما و حتی چراغ‌هایی که روی درب ماشین و روی آینه‌های نصب شده اند را چک کنید. تا در صورت سوختگی لامپ ها، لامپ‌های سالم و جدید را جایگزین شوند.

یک مورد مهم درباره چراغ‌های خودرو این است که حباب‌های که چراغ‌ها درون آن قرار دارند پس از مدتی ممکن است به وسیله گرد و غبار پوشیده شوند از این رو اگر فرصت تمیز کردن ماشین را ندارید با یک پارچه مرطوب سعی کنید حباب تمامی چراغ‌ها را پیش از حرکت به خوبی پاک کنید تا نور چراغ‌ها بدون هیچ گونه مشکلی مسیر شما را بهتر روشن کند.

چک کردن لاستیک‌های خودرو پیش از حرکت

تایر خودروی شما نقش بسیار مهمی روی ثبات خودرو در هنگام رانندگی دارد، از این رو شما باید پیش از حرکت تمام تایر‌های را به خوبی چک کنید و در صورت میزان نبودن باد آن‌ها و حتی سائیدگی بیش از حد عاج آن‌ها به فکر رفع عیب شان باشید. توجه داشته باشید هر چقدر میزان عاج تایر خودرو کم باشد خودروی شمادر طول مسیر با لغزندگی بیشتری روبرو خواهد شد. این مورد حتی بر کیفیت ترمز شما نیز تاثیر نامطلوب خواهد گذاشت به ویژه اگر قصد داشته باشید بر روی جاده لغزنده و بارانی رانندگی کنید.

توجه داشته باشید که میزان عاج تایر خودروی تان نباید بیش از حد مجاز باشد از این رو در صورت سائیدگی بیش از حد، آن‌ها باید تعویض شوند. در ضمن هر وسیله‌ای دارای تاریخ عمر مفید است که معمولا روی لاستیک حک می‌شود هر چند اگر عاج تایرخودروی تان کاملا سالم باشد، اما تمام شدن عمر مفید آن می‌تواند دلیلی برای تعویض آن باشد از این رو نباید فقط به ظاهر تایر اکتفا کنید.

برف پاک کن‌ها را چک کنید

بی شک کار نکردن برف پاک کن، در طول رانندگی زیر باران بسیار خطرناک است از این رو قبل از حرکت حتما برف پاکن را چک کنید. البته از پر بودن مایع شوینده درون مخزن آب، برف پاک کن نیز مطمئن شوید شاید مجبور باشید برای بهتر دیدن از شیشه پاک کن استفاده کنید. همان طور که گفته شد آب خالی به خوبی نمی‌تواند شیشه خودروی تان را تمیز کند. از یاد نبرید تیغه‌های برف پاک کن پس از یک مدت فرسوده می‌شوند و دیگر توانایی خوبی برای لکه بری ندارند از این رو باید به موقع تعویض شوند.

کم کردن سرعت

در طول مسیر اولین و مهمترین واکنش در برابر حوادث و حتی رویداد‌های طبیعی، کم کردن سرعت است. از این رو در هنگام بارندگی نیز باید سرعت خود را کاهش دهید چرا که در چنین شرایطی کنترل خودرو کار بسیار سختی است. سرعت کم به راننده این امکان را می‌دهد تا فرصت کافی برای کنترل خودروی خود در شرایط اصطراری را داشته باشد و شانس توقف به موقع را به راننده می‌دهد تا از بروز هر گونه حادثه‌ای جلوگیری کند.

از یاد نبرید حتی با کمی خیس و حتی مرطوب بودن جاده امکان لیز خوردن خودرو در طول مسیر وجود دارد از این رو با مشاهده چنین وضعیتی حتی اگر بارشی صورت نمی‌گیرد سرعت اتومبیل تان را کاهش دهید. یکی دیگر از معایب سرعت بالا این است که میزان سطح تماس تایر خودرو با سطح جاده کاهش می‌یابد از این رو هر چقدر سرعت بیشتر زمان توقف کامل خودرو نیز بیشتر می‌شود و این امر در طول مسیر می‌تواند حوادث هولناکی را رقم بزند.

تمرکزتان را بالا بیرید

در هنگام رانندگی در طول مسیر ممکن است هر گونه اتفاق غیر قابل پیشبینی از جمله انحراف خودرو‌های عبوری، ورود سر زده عابرین پیاده به درون جاده و حتی ورود حیوانات اهلی و وحشی به درون جاده مواجه شوید از این رو در هنگام رانندگی باید تمرکز کافی برای برخورد با چنین شرایط پیش بینی نشده را داشته باشید. در ضمن در روز‌های بارانی با توجه به دید افقی کمی که هست، مواردی که عنوان شد می‌توانند خطرات احتمالی را دوچندان کنند از این رو در چنین شرایطی داشتن تمرکز کافی می‌تواند کنترل شما روی وسیله نقیله را نیز بالا ببرد و در صورت لزوم می‌توانید بهترین گزینه را برای مواجه شدن با چنین شرایطی را در نظر بگیرید.

یک نکته مهم در هنگام رانندگی در مسیر‌های بارانی این است که توجه خودتان را به ماشین‌های جلوی روی تان بیشتر کنید چرا که در صورت بروز مشکل آن‌ها ناچارا باید ترمز کنند و شما با مشاهده چراغ ترمز شان می‌توانید قبل از برخورد با خودروی جلویی ترمز کنید البته در چنین شرایطی سرعت خودری تان نباید بیش از اندازه مجاز باشد.

چراغ‌ها را روشن کنید

هنگامی که باران شروع به باریدن می‌کند، صرف نظر از اینکه روز است یا شب چراغ‌های خودروی تان را فورا روشن کنید، دو دلیل موجه برای روشن کردن چراغ خودرو در روز‌های بارانی وجود دارد اولا با روشن شدن چراغ خودرو ماشین‌های عبوری از وجود شما با خبر می‌شوند و ثانیا با توجه به ابری شدن هوا در هنگام بارش باران نور کمتری به زمین می‌رسد از این رو شما با روشن کردن چراغ خودرو، وسعت دید خوبی را در طول مسیر افزایش می‌دهید و با کنترل بیشتری رانندگی می‌کنید.

تقریبا ۵ ثانیه با ماشین جلویی فاصله داشته باشید

رعایت فاصله قانونی با ماشین جلویی در طول جاده امری بسیار مفید و ضروری است تا در صورت توقف ناگهانی خودرو‌های عبوری، شما فرصت کافی برای توقف ماشین خود را داشته باشید. توصیه شده است در روز‌های بارانی زمانی حدود ۵ ثانیه با خودروی جلویی فاصله داشته باشید تا در صورت توقف آنی زمان کافی برای کنترل خودروی تان را داشته باشید. البته اگر دید کافی نداشتید باید سرعت خود را به حدی کاهش دهید که توان توقف کامل در محدوده دید خود را داشته باشید. در صورت تصادف در مسیر عبوری، اگر شما قادر هستید با رعایت احتیاط از محل تصادف عبور کنید، تا توقف شما خود باعث ایجاد تصادف جدید نشود.

از ترمز زدن آنی اجتناب کنید

ترمز زدن آنی در جاده‌های خیس و لغزنده احتمال سر خوردن ماشین تان را بالا می‌برد از این رو شما دیگر قادر نخواهید بود روی وسیله نقلیه خود کنترل کافی داشته باشید. در چنین شرایطی با سرعت مطمئنه حرکت کنید تا مجبور نباشید برای توقف کامل ماشین تان ترمز ناگهانی بزنید این کار در پاره از مواقع می‌تواند باعث منحرف شدن خودرو از مسیر اصلی جاده شود.