به گزارش مهر، ۲۰۱۱ سالی مثبت در عرصه تحقیقات فضایی بود. در این سال فضاپیماهایی با هدف توسعه اکتشافات فضایی گسترده تر به مناطق ماموریت خود اعزام شدند و فضاپیماهای دیگری به مقصد رسیدند و تحقیقات خود را در مدار سیارات دیگر منظومه خورشیدی آغاز کردند.

همچنین قرار است بسیاری از پروژه هایی که در سال گذشته در این حوزه کلید خورد در سال ۲۰۱۲ ماموریت خود را آغاز کنند و بنابراین دنیا در سال جدید شاهد پیشرفتهای مهمی در این عرصه خواهد بود.

" جووانی بینیامی "، رئیس کمیته بین المللی تحقیقات فضایی(COSPAR) و عضو هیئت دانشمندان اسا در گفتگوی اختصاصی با مهر در خصوص مهمترین رویدادهای فضایی سال ۲۰۱۱ توضیح داد: " از دیدگاه اکتشافات انسان در فضا، بی شک پایان عصر شاتلها پایان یک عصر بود. شاتل ماشینی بود که به طور منظم امکان انتقال پرسنل و محموله را به ایستگاه فضایی بین المللی(ISS) میسر می کرد. فقدان آن در برنامه فضایی آمریکا به طور محسوسی تاثیر خواهد گذاشت. به ویژه که درحال حاضر آمریکا هنوز هیچ استراتژی روشنی را برای بازگشت به پروازهای انسان ارائه نکرده است. بنابراین باید در سال ۲۰۱۲ منتظر این استراتژیها باشیم. "

رئیس " کاسپار " در ادامه افزود: " از دیدگاه علمی، شگفت انگیزترین رویداد فضایی سال ۲۰۱۱ تجزیه نمونه هایی بود که به خاطر بازگشت کاوشگر ماموریت هایابوسا از سیارک ایتوکاوا به زمین رسیدند. این کاوشگر آژانس فضایی ژاپن در ژوئن ۲۰۱۰ به زمین رسید و در مدت کمی بیش از یک سال، نمونه های گرد و غبار این سیارک به دانشمندان اجازه داد راز ترکیبات و رنگ سیارکها را حل کنند. "

" جووانی بینیامی " با اشاره به مریخ نورد جدید ناسا اظهار داشت: " پرتاب ماموریت لابراتوار علمی مریخ(MSL) ناسا نیز یکی دیگر از رویدادهای بسیار مهم فضایی در سال گذشته بود. این ماموریت در آگوست سال جدید به سطح مریخ خواهد رسید. کاوشگر روباتیک کنجکاوی این ماموریت از توانایی بالایی در مشاهده و تجزیه خاک مریخ برخوردار خواهد بود. "

رئیس کمیته بین المللی تحقیقات فضایی در ادامه سخنان خود درباره چشم انداز فضایی سال جدید گفت: " برای سال ۲۰۱۲ با اضطراب منتظر تصمیمات ناسا درباره آینده پرواز انسان در فضا خواهیم بود. "

بینیامی افزود: " همچنین امیدواریم که مشکلات موشکی که روسیه در طول دو سال اخیر درگیر آن بوده است حل شود. درحقیقت، درحال حاضر تنها روش انتقال فضانوردان به ایستگاه فضایی موشک پرتابگر روسی سایوز از پایگاه پایکونور قزاقستان است. "

این دانشمند برجسته آژانس فضایی اروپا توضیح داد: " از دیدگاه علمی، پرتاب ماموریت GAIA اسا در سال ۲۰۱۲ رخ خواهد داد. GAIA بزرگترین ماموریتی است که تاکنون برای درک و اندازه گیری فاصله منظومه های ستاره ای و فاصله تمام کهکشان انجام می شود. "

وی ادامه داد: " همچنین پرتاب ماموریت ایتالیایی LARES نقش مهمی در مطالعه بر روی اثرات گرانشی و نسبیتی اطراف زمین ایفا خواهد کرد. این ماموریت همراه با سیستم اروپایی VEGA به مدار فرستاده خواهد شد. "

جووانی بینیامی در پایان اظهارات خود گفت: "به طور حتم، ورود MSL و کاوشگر کنجکاوی به مریخ در نیمه سال بالاترین امتیاز را در عرصه سیاره شناسی در دنیا به خود اختصاص خواهد داد."