سازندگان تلویزیون به این نتیجه رسیده اند که کاربران دیگر نمی خواهند به صورت یک طرفه برنامه های تلویزیونی تماشا کنند به همین دلیل دوست دارند کاری کنند تا هر چیزی مانند جست و جو در اینترنت، صحبت با دوستان، گشت وگذار در شبکه های اجتماعی و ... که ممکن است شما را از جلوی تلویزیون دور کند، در قالب مجموعه ای هوشمند به کاربر ارائه کنند. بخش بزرگی از فعالیت دنیا برای سرگرم شدن شما است و غول های بزرگی چون گوگل این نیاز شما را با جدیت هرچه تمام تر دنبال می کنند. البته نخستین بار این اصطلاح در تلویزیون سامسونگ دیده شد، سپس توسط همه برندها گسترش یافت.

1

آیا به تلویزیون هوشمند نیاز داریم؟

تلویزیون اسمارت، تلویزیونی است که می تواند به اینترنت وصل شود و عملکردی مشابه یک تلفن هوشمند، لپ تاپ یا تبلت غول پیکر داشته باشد. بیشترین وقت خود را در اینترنت صرف چه کاری می کنید؟ در یوتویوب ویدیو می بینید؟ در فروشگاه اینترنتی می گردید؟ ایمیل چک می کنید یا در شبکه های اجتماعی هستید؟ تلویزیون های هوشمند همه این سرویس ها را در ابعادی بزرگ تر ارائه می دهند، می توانید با اتصال وب کم با Smart TV خود با افراد خانواده در مقابل تلویزیون بنشینید و با آشنایان خود در هر کجای دنیا حرف بزنید. بازی های ساخته شده برای این تلویزیون ها هم رو به افزایش است حتی برندهای مختلف مانند تلویزیون پاناسونیک قراردادهایی را با برخی تولید کنندگان بازی عقد کرده اند تا بازی های خود را برای تلویزیون های هوشمند این شرکت تولید کنند. علاوه بر این موارد، تلویزیون های هوشمند قادرند اسناد Word و یا صفحه های گسترده Excel را ایجاد کرده و یا نمایش دهند. از دیگر امکانات جالب این تلویزیون ها در اکثر مدل ها این است که می توانید ویدئو یا موسیقی موجود در موبایل یا لپ تاپ خود را به صورت مستقیم به آن ها منتقل کرده و تجربه قبلی را با لذت بیشتر و در ابعاد بزرگ تری کسب کنید، پس در مقایسه با یک تلویزیون معمولی سطح امکانات بسیار گسترده تری در اختیار شما قرار می دهند.

بررسی سیستم عامل ها

در هنگام خرید تلویزیون هوشمند، سیستم عامل حرف اول را در کارایی یک تلویزیون هوشمند خواهد زد. ما هم جدیدترین سیستم عامل محبوب ترین تلویزیون های هوشمند ایران را برای کمک به شما انتخاب کرده ایم:

بررسی سیستم عامل تلویزیون ال جی WEB OS

این سیستم عامل ال جی هم در لیست برترین سیستم عامل های تلویزیونی قرار دارد. ال جی این سیستم عامل را در 2013 به صورت انحصاری خرید و در 2015 اولین تلویزیون هایی که از آن بهره می بردند را عرضه کرد. یک سیستم عامل ساده و یک پارچه است و تجربه استفاده از تلویزیون هوشمند را خیلی آسان فراهم می کند. ریموت کنترل ال جی یک کنترل جادویی است که مانند ماوس عمل می کند و تنها کاری که شما باید انجام بدهید فشار دادن دکمه OK است. این سیستم عامل به سرعت تشخیص می دهد که چه زمان و چه نوع دستگاه خارجی به تلویزیون متصل شده است. طراحی لانچر به گونه ای است که جابه جایی میان برنامه ها و محتوای تلویزیون بسیار آسان است یعنی همزمان که تلویزیون می بینید یا وب گردی می کنید، می توانید کارهای دیگر هم انجام دهید بدون آن که نیاز باشد به صفحه اصلی برگردید. سیستم عاملی که دسترسی به مرکز دانلود ال جی که پر از برنامه های کاربردی است را برای شما ممکن می کند و با تمامی پخش کننده های آنلاین مانند YouTube ، Amazon ، Netflix و ... سازگاری کامل دارد. با وجود این که WEB OS در زمینه ارتباط با محیط های خارجی یک پله از TIZEN عقب تر است اما در بخش اپلیکیشن ها چیزی کم ندارد.

2 (2)

بررسی سیستم عامل تلویزیون سامسونگ Tizen

با وجود این که سامسونگ، یار قدیمی و با وفای سیستم عامل اندروید بود در اقدامی هوشمندانه پلتفرم نرم افزاری مختص خودش به نام تایزن را در سال 2015 معرفی کرد. این سیستم عامل مانند اندروید، روی همه گجت های هوشمند قابل نصب است اما موفق ترین بخش آن ظاهراً استفاده روی تلویزیون بوده است و در قالب تلویزیون هوشمند سامسونگ هم به ایران آمد و با سرعت بالای خود بهره وری و عملکرد دستگاه ها را افزایش داد و به این ترتیب محدودیت های سیستم عامل های قدیمی مبتنی بر لینوکس، در تایزن برطرف شد.

وقتی تلویزیون های سامسونگ مجهز به این سیستم عامل شدند، در نمای پنل دسترسی به ویژگی های هوشمند هم تغییرات زیادی ایجاد شد. آیکون ها جای خود را به یک نوار داده اند که با فشردن دکمه اسمارت کنترل، پایین صفحه تلویزیون نمایش داده می شود و این منوی دسترسی آسان، سرعت دسترسی به محتوا را تا حد زیادی افزایش داده است.

هم چنین سامسونگ این مزیت را برای تلویزیون های خود به وجود آورده که از طریق سیستم عامل تایزن بتوانید از چراغ های منزل گرفته تا درب پارکینگ را مدیریت کنید. البته تایزن فقط با درب و پنجره ها همگام نیست، بخش های زیادی در تایزن برای همگام سازی تلویزیون با موبایل، تبلت یا هر گجتی که در خانه دارید، ساخته شده است که می توانید به راحتی محتوای تلویزیون را بر روی دستگاه های هوشمند و بالعکس، مشاهده کنید. خبر خوب برای اندرویدی ها این که در تایزن امکان اجرای اپلیکیشن های اندروید وجود دارد. البته قیمت تلویزیون  هوشمند هم در مقایسه با تلویزیون معمولی مساله ای است که باید در نظر داشته باشید.

سیستم عامل های جدید آمده اند تا همه چیز را برای شما راحت تر، سریع تر و قابل لمس تر کنند. پیش بینی می شود با ظهور آن ها قاب پس زمینه ای که از تلویزیون به عنوان دستگاهی که صرفاً با آن شبکه های گوناگون را مشاهده می کنید، برای همیشه تغییر کند. البته این تلویزیون ها ارزان نیستند، بنابراین برای آن که اطمینان حاصل کنید تصمیم شما درست و دقیق است حتماً مطالعه داشته باشید یا یک فروشگاه معتبر مانند فروشگاه اینترنتی  را برای خرید انتخاب کنید.