طرح ترافیک؛ سند زنده بی کفایتی مدیران شهری

گروه اجتماعی- یکی از مهمترین دستاوردهای حضور چندماهه محمدعلی نجفی در شهرداری تهران، توقف کامل پروژه های شهری و عدم افتتاح پروژه جدید بود. نجفی در هفت ماهی که در ساختمان بهشت بود به جز 20 روز ابتدایی که آن روزها را باید ماه عسل شهردار دانست، به طور متوسط یک روز در میان بازی هستم، نیستم و می مانم و نمی مانم راه انداخت و نتیجه آن توقف حیات پروژه های تهران بود. 

به گزارش افکارنیوز، مهمترین پروژه ای که در هفت ماه گذشته انجام شد مقاوم سازی پل کریم خان زند بود که حتی همین حالا هم اگر از زیر این پل عبور کنید، کارگران همچنان مشغول کارند. 

‌نجفی در هفت ماه خود نه تنها پروژه ای را اجرا نکرد بلکه برخی پروژه های افتتاح شده توسط محمدباقر قالیباف را هم متوقف کرد و یا به افتتاح دوباره آنها رفت. اتفاقی که در نوع خود در دنیا بیسابقه بود. 

‌یکی از مهمترین طرح هایی که شهردار پیشین تهران از روز اول وعده اجرایی شدن آن در زمانی کوتاه را داده بود اصلاح وضعیت حمل و نقل تهران یا به عبارتی ترافیک تهران بود. انتظار این بود با توجه به همسویی دولت و شورای شهری ها این طرح به چالش هایی از جنس کارشکنی های دولت ها علیه محمدباقر قالیباف دچار نشود و حداقل تکلیف آن مشخص شود. 

‌پورسیدآقایی معاون حمل و نقل ترافیک تهران در حالی به این سمت منصوب شد که به دلیل فاجعه تصادف دو قطار و کشته شدن دهها نفر مجبور به استعفا از راه آهن شده بود. وی با سفارش آخوندی وزیر راه به شهرداری تهران آمد و یارغار محمدعلی نجفی شد. 

‌در شش ماه گذشته یکی از مهمترین سوءمدیریت های معاونت حمل و نقل ترافیک وضعیت طرح ترافیک بوده است. اختصاص طرح ترافیک به اقشار مخالف در سال های حضور محمدباقر قالیباف در شهرداری روی ریل ثابتی بود و به دلیل روشن بودن خط مشی ها اصولا هیچ گاه موضوع مهمی نبود و کسی گمان نمی کرد این موضوع ساده در دوران محمدعلی نجفی تبدیل به یک بحران شود. 

‌در دوران شهردار پیشین تهران ثبت نام طرح ترافیک بر مبنای زمان بندی خاصی از آبان ماه آغاز و پرونده آن در اوایل اسفند بسته می شد. در دوران نجفی در حالی که در دومین ماه سال به سر می بریم هنوز تکلیف طرح ترافیک و گروههایی که به آنها اختصاص می یابد مشخص نیست و پای پلیس راهنمایی و رانندگی، سازمان بازرسی و چندجای دیگر هم برای حل و فصل سریع تر ماجرا به پرونده باز شده است. این موضوع چیزی نیست جز بی کفایتی و سوءمدیریت شهردار تهران و معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری. 

‌مدیران شهری در هفت ماه گذشته بخش عظیمی از انرژی و همت خود را برای تخریب دستاوردهای مدیریت شهری در دوران قالیباف قرار دادند و در این مسیر از هیچ کوششی فروگذار نکردند. شهرتهران به دلیل جایگاه اقتصادی و سیاسی خود در کشور دارای اهمیت دوچندانی است و طبیعی است مشکلات آن هم باید با جدیت بیشتری پیگیری و اجرا شود. این مسیر مدیرانی می خواهد که کارآمد و توانمند و دارای روحیه جهادی باشند نه سیاسی کارانی که در پوشش کنش سیاسی به دنبال پنهان کردن بی لیاقتی مدیریتی خود هستند.