مبارزه با قاتلی که هر دو دقیقه جان یک کودک را می‌گیرد

بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، با وجود پیشرفت‌هایی که در زمینه پیشگیری، کنترل و درمان مالاریادر سراسر جهان صورت گرفته، هنوز هم این بیماری مهمترین عامل مرگ و میر کودکان است و روند نگران کننده‌ای دارد. بیست و پنجم آوریل به منظور تلاش جهانی برای کنترل ملاریا و گسترش آگاهی در سراسر جهان، روز جهانی مالاریا نامیده شده است.

۴۴۵ هزار نفر در سال ۲۰۱۶ جان خود را بر اثر مالاریا از دست دادند، این آمار در سال ۲۰۱۵ میلادی ۴۴۶ هزار مورد گزارش شده بود. آفریقا بخش بزرگی از کل مبتلایان به مالاریا را در بر می‌گیرد.

در مناطقی که مالاریا شایع است، کودکان زیر ۵ سال در معرض عفونت، بیماری و مرگ هستند. بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، بیش از دو سوم آمار مرگ و میر ناشی از مالاریا در همین گروه سنی رخ می‌دهد. تعداد مرگ و میر کودکان زیر پنج سال که بر اثر مالاریا جان خود را از دست داده اند، از ۴۴۰ هزار نفر در سال ۲۰۱۰ میلادی، به ۲۸۵ هزار نفر در سال ۲۰۱۶ میلادی رسیده است، با این حال مالاریا قاتل اصلی کودکان زیر پنج سال است و در هر دو دقیقه جان یک کودک را می‌گیرد.

مالاریا از طریق نیش پشه آلوده به انگل پلاسمودیم فالسیپاروم به انسان منتقل می‌شود. این انگل وارد جریان خون میزبان می‌شود و سلول‌های قرمز را تخریب می‌کند. زمانی که گلبول‌های قرمز تسلیم این انگل می‌شوند، علایم این بیماری که شامل سردرد، لرز، درد عضلانی، خستگی، تهوع، اسهال و استفراغ است، ظاهر می‌شود.

این انگل همچنین سبب مشکلات تنفسی شدید، کاهش قندخون، کم خونی شدید و در نهایت بروز کما در بیمار می‌شود که در صورت نبود درمان کشنده است. کودکان به دلیل ضعف سیستم ایمنی در مقابل این انگل تسلیم می‌شوند و از بین می‌روند. معمولا ۱۰ تا ۱۵ روز پس از نیش پشه، علایم ظاهر می‌شود.

بیست و پنجم آوریل به منظور افزایش آگاهی و اتحاد جهانی برای مبارزه با مالاریا، روز جهانی مالاریا نامیده شده است. شعار امسال ' آماده برای شکست مالاریا' درنظر گرفته شده است.