محمد فرات یزدی امروز در گفتوگو با فارس در یزد اظهار داشت: سرطان دومین یا سومین علت مرگ و میر در دنیا است و جان بیش از ۷ میلیون انسان را در سال میگیرد.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی یزد افزود: هم غربالگری و هم پیشگیری می‌تواند باعثکاهش مرگ و میر ناشی از سرطان شودتخمین زده می‌شود بیش از ۵۰ درصد سرطان‌ها با اقدامات موثر قابل پیشگیری هستند.
فرات تصریح کرد: غربالگری یعنی کشف بیماری قبل از بروز علامت و پیشگیری یعنی جلوگیری از ایجاد سرطان و با اقدامات مناسب در همان مراحل اولیه سرطان، می‌توان به طور ۱۰۰ درصد بیماری را درمان کرد.
وی عنوان کرد: هرچند علت اصلی سرطان مشخص نیست و شاید عوامل ژنتیک نقش داشته باشند اما بعضی از عوامل محیطی می‌توانند در بروز زودرس سرطان موثر باشند و با کنترل آنها می‌توان از شیوع سرطان کاست.
این آنکولوژیست گفت: استعمال دخانیات به عنوان مهم‌ترین عامل در سرطان‌های ریه، لوزالمعده، سیستم گوارشی، مثانه و سرطان خون شناخته شده است.
فرات یادآورشد: مواد شیمیایی به ویژه تماس مستقیم با آنها، بخارهای سمی، تماس زیاد با آفتاب، عوامل عفونی - ویروسی خاص به ویژه منتقل شونده‌ها از طریق رفتارهای پرخطر جنسی، رژیم‌های غذایی با فیبر کم و چربی زیاد، بی‌تحرکی و عدم ورزش مناسب، افزایش وزن و چربی دور شکم، مصرف کم ویتامین‌ها به ویژه ویتامین D و تماس با مواد رادیواکتیو همه و همه می‌توانند در ایجاد سرطان نقش داشته باشند و با پرهیز از عوامل یاد شده، می‌توان از ایجاد آن جلوگیری کرد.
فرات یزدی همچنین متذکر شد: با پرهیز از دخانیات و تماس طولانی و مستمر با آفتاب، تناسب اندام، رعایت یک رژیم غذایی استاندارد حاوی چربی کم و ویتامین و فیبر بالا و ورزش بیش از ۳.۵ ساعت در هفته، احتمال ایجاد سرطان در فرد به یک سوم می‌رسد.
این هماتولوژیست ادامه داد: شایع‌ترین سرطان‌ها مثل پروستات، ریه، پستان، دهانه رحم و گوارش را می‌توان با اقدامات مناسب بیماریابی شناسایی و با درمان سریع بهبودی آنها را تضمین کرد.
وی یادآور شد: تمام افراد بالای ۴۰ سال با سابقه فامیلی و به طور کلی تمام افراد بالای ۵۰ سال باید سالانه تحت تست‌های غربالگری قرار گیرند.
این آنکولوژیست خاطرنشان کرد: ماموگرافی یا همان عکسبرداری پستان با معاینه سینه‌ها توسط پزشک سالانه و معاینه سینه توسط خود بیمار به صورت ماهانه، بهترین و موثرترین غربالگری برای کشف زودرس سرطان سینه در خانم‌ها شناخته شده است و نباید به خاطر ترس از کشف سرطان از این اقدام وحشت داشت زیرا در صورت وجود، اگر در درمان تاخیر حاصل شود باعثعدم درمان موثر خواهد شد.
وی تصریح کرد: معاینه سالانه فرد توسط پزشک، انجام تست خون مخفی در مدفوع سالانه از ۵۰ سالگی، پاپ اسمیر سالانه از زمان شروع فعالیت جنسی در خانم‌ها تا سن ۶۰ سالگی، معاینه سالانه مقعد از ۵۰ سالگی توسط پزشک، دیدن روده با دستگاه هرچند سال یک‌بار توسط پزشک و آزمایشات مخصوص مثل PSA از سایر اقدامات غربالگری مهم به شمار می‌رود.
فرات با بیان اینکه علاوه بر پیشگیری و غربالگری، تشخیص زودرس سرطان به محض بروز علامت در درمان کامل سرطان موثر است، افزود: خوشبختانه بسیاری از علائم اولیه سرطان‌ها با بیماری‌های خوش خیم مشترک بوده و نباید با دیدن این علائم وحشت زده شد اما چون می‌تواند نشانه سرطان بوده و آن سرطان با اقدام سریع در همان مراحل اولیه، به طور کامل درمان شود، حائز اهمیت است.
وی بیان کرد: علائمی نظیر کاهش وزن قابل توجه اخیر، ایجاد خال جدید و یا تغییر شکل خال‌های قدیمی، زخم مزمن و عود کننده پوستی، سرفه طولانی با خلط خونی، تعریق بیش از حد، تغییر صدا، تب طولانی مدت بدون علت خاص، وجود هرگونه غده یا برجستگی در بدن، دیدن خون در ادرار یا مدفوع، درد مزمن بدون علت در هر جای بدن به ویژه شکم، تغییر در اجابت مزاج و اشکال در دفع ادرار و مدفوع، بزرگ شدن بیش از حد شکم، تورفتگی یا وجود خون در نوک سینه‌ها یا التهاب و قرمزی بدون علت در سینه‌ها، خونریزی غیرطبیعی و مکرر از بینی و وجود لکه‌های خون مردگی بر روی پوست، سردرد با تهوع و استفراغ، همگی می‌توانند از علائم اولیه شروع سرطان باشند.
این فوق تخصص خون و سرطان تاکید کرد: این علائم نشانه قطعی سرطان نیست و در بسیاری از موارد خوش خیم دیده میشود اما توصیه میشود در صورت وجود آن، به سرعت به پزشک مراجعه شود.