سرقت مجسمه‌ شهریار در تبریز

به نوشته همشهری،مجسمههای برنزی ستارخان، باقرخان، شهریار، استاد معین، شریعتی، صنیع خاتم، ۲ مجسمه انتزاعی در خانه هنرمندان ایران و مادر و فرزند در بهار سال پیش به سرقت رفت و مدتها همه را با سؤالی بزرگ که چگونه این مجسمهها دزدیده میشوند و فردی نتوانسته سارقان را ببیند و شناسایی کند روبهرو کرد.

مدتی از سرقت‌های سریالی مجسمه‌های تهران گذشت تا اینکه دادستان تهران یک‌سال پس از آن در مورد آخرین وضعیت پرونده سرقت مجسمه‌های پایتخت گفت: هنوز سرنخی پیدا نشده است. هنوز هم ماجرای سرقت عجیب مجسمه‌های تهران به‌طور واضح مشخص نشده است که این بار خبر سرقت مجسمه شهریار ذهن‌ها را به سوی ادامه یافتن سرقت‌های سریالی مجسمه اما در کلانشهری دیگر سوق داد.

ماجرا از این قرار است که روز گذشته پایگاه خبری نصر نیوز در خبری کوتاه سرقت مجسمه استاد شهریار را که ابتدای بلوار استاد شهریار نصب شده بود، روی خروجی خود قرار داد و جای خالی این مجسمه را روی پایه آن به تصویر کشید. گویا این مجسمه در نیمه‌های شب به طرز بسیار ماهرانه‌ای به سرقت رفته و جای خالی آن، شهروندان تبریزی را صبح هنگام حسابی غافلگیر کرده است. گفتنی است تا زمان تنظیم این خبر، هنوز مسئولان شهر تبریز نسبت به این مسئله واکنش خاصی نشان نداده بودند و ماجرای سرقت در هاله‌ای از ابهام قرار گرفت.

به‌‌هرحال گزارش‌ها نشان می‌دهد که شهروندان تبریزی نسبت به ادامه یافتن سرقت‌ها دل نگران هستند چراکه طبق گفته مسئولان، سرقت‌ مجسمه‌های تهران اقدامی سازماندهی شده بوده و سارقان به‌صورت باندی عمل می‌کرده‌اند و این احتمال وجود دارد که گروهی از این باند برای سرقت مجسمه‌ها راهی دیگر شهرهای کشور شده باشند.

خطر در کمین یادمان مجاهدان گمنام مشروطیت

چندی پیش یادمان «مجاهدان گمنام مشروطیت» همزمان با صدمین سالگرد گرامیداشت شهدای مشروطه در تبریز رونمایی شد و تاکنون اقبال عمومی خوبی از آن صورت گرفته است. جنس این یادمان از فایبرگلاس و فلز است که در محوطه فضای سبز روبه‌روی استانداری تبریز جای گرفته و ساخته برادران سرابی‌اقدم است. رضا و یعقوب سرابی‌اقدم، پس از مدت ۲سال مطالعه روی این اثر، یادمان شهدای مشروطه را که شامل ۳شخصیت در سنگر توپخانه مشروطه خواهان تبریز بود به پاسداشت یاد و خاطره مجاهدت‌های مردم قهرمان تبریز در برقراری حکومت مشروطه، در این شهر رونمایی کردند.

بههرحال بهتر است از این یادمان که در بخشی از آن فلز به کار رفته بیشتر مراقبت صورت بگیرد تا سرنوشت مجسمههای تهران شامل حال آن نشود. از طرفی این نکته نیز از سوی شهرداریهای استانهای کشور تاکید شده است که شهرداری مسئول امنیت شهر نیست و نگهبانهای پارکها باید حساسیت بیشتری نسبت به این مسئله داشته باشند. حال باید دید در روزهای آتی همان اتفاقی که در تهران برای مجسمههای مشاهیر کشورمان از جمله ستارخان و باقر خان افتاد، در تبریز هم که دیار این بزرگواران است، تکرار خواهد شد یا مسئولان شهری تبریز تدابیری در این خصوص خواهند اندیشید؟