صدور شناسنامه فرهنگی برای مددجویان کمیته امداد

محسن ولیئی مدیر کل کمیته امداد استان تهران در نشست خبری ماه مبارک رمضان که امروز(دوشنبه) برگزار شد، با بیان اینکه کمیته امداد هر ساله برای جامعه هدف خود برنامه‌هایی در خصوص ماه مبارک رمضان دارد، اظهار کرد: در سال گذشته 3 محور اصلی در حوزه فعالیت‌های رسیدگی به نیازمندان در ماه مبارک رمضان وجود داشت. برای اطعام و افطاریه برای نیازمندان یک ملیارد و 200 میلیون تومان هزینه شد و همچنین یک میلیارد و 30 میلیون تومان برای توسعه سبد کالایی اختصاص یافت.

وی با بیان اینکه در مجموع بیش از 2 میلیارد و 500 میلیون تومان در این قالب هزینه شد. همچنین طرحی با عنوان مفتاح الجنة که در آن با همکاری مسئولان و مدیران استان از بیش از 11 هزار خانواده با حضور 630 مسئول بازدید شد، افزود: در این طرح 400 میلیون تومان کمک هزینه اهدا شد.

ولیئی محور سوم برنامه کمیته امداد برای ماه مبارک رمضان را جشن رمضان دانست و گفت: در سال گذشته این جشن در باغ موزه قصر با همکاری شبکه 5 و صدا و سیما برگزار شد. پیش بینی می‌شود امسال در طرح اطعام و افطاریه رقمی نزدیک به 3 میلیارد تومان در قالب توزیع غذای گرم و سبد کالایی هزینه شود، همچنین مقرر شده در طرح مفتاح الجنة‌ از 15 هزار خانواده در مناطق مختلف بازدید به عمل آید.

مدیرکل کمیته امداد استان تهران با اشاره به برگزاری جشن رمضان گفت: امسال این جشن در بوستان گفتگو به مدت 30 شب برگزار می‌شود. شعار این جشن صدقه الکترونیکی و پیامکی است.

وی با اشاره به اینکه شماره تلفن 7355 از راه‌های دریافت صدقه مردمی است، گفت: در ماه مبارک رمضان از وب کیوسک رونمایی می‌شود، ‌این وب کیوسک‌ها جایزیگن صندوق‌‌های صدقه‌ ‌آهنی خواهند شد.

ولیئی افزود: در سال جاری بخش اعظمی از مراجعه کارمندان ما برای جمع آوری صدقه حذف می‌شود و روش‌های جدیدی جایگزین آن خواهد شد. در این راستا بر روی صندوق‌های صدقاتی که شهروندان در منازل خود دارند شماره حسابی درج می‌شود تا شهروندان مبلغ صدقه را به آن شماره حساب انتقال دهند.

مدیرکل کمیته امداد استان تهران تصریح کرد: ‌وب کیوسک‌ها در فرودگاه‌ها، ایستگاه‌های مترو، اتوبوس، حمل و نقل برون شهری و درون شهری و در مجتمع‌های تجاری مستقر می‌شوند. همچنین با توجه به اینکه سالانه 20 درصد از صندوق‌های صدقات آهنی کاهش می‌یابد ظرف 5 سال آینده تمام صندوق‌های صدقات از سطح شهر جمع می‌شود. این اقدام در راستای کمک به بهبود مبلمان شهری است.

وی با بیان اینکه این وب کیوسک‌ها اولین نمونه در سطح کشور است، گفت: در روز اول ماه مبارک رمضان از 20 وب کیوسک رونمایی می‌شود.

ولیئی با بیان اینکه در جشن رمضان 150 غرفه در حاشیه برنامه اصلی صدا و سیما برای ارائه فروش محصولات خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد از سراسر کشور پیش بینی شده است، گفت: همچنین بخشی از آداب و رسوم و فرهنگ‌های مختلف تحت عنوان سیاه چادر‌ها ارائه می‌شود. در این سیاه چادرها تولیدات عشایر و روستایی نیز توزیع می‌شود.

مدیرکل کمیته امداد استان تهران با بیان اینکه ظرفیت حضور مردم در برنامه زنده جشن رمضان قریب به 2 هزار نفر است، گفت: زمان این برنامه 70 دقیقه است؛ در کنار این برنامه،‌ برنامه فرهنگی لحاظ شده است که پس از افطار در زمینه فرهنگسازی کارهای نیکوکارانه اقدام می‌کنند.

ثبت نام طرح اکرام و محسنین در شب‌های قدر

وی با اشاره به اینکه در شب‌های قدر همکاران ما اقدام به ثبت نام طرح اکرام و محسنین می‌کنند،‌ گفت: تلاش می‌کنیم تمام فرزندان یتیم دارای حامی شوند؛ سال گذشته مردم تهران 61 میلیارد تومان به یتیمان و طرح محسنین در استان تهران کمک کردند که این رقم 4 درصد از پیش بینی ما فراتر بود.

ولیئی افزود: درآمد طرح اکرام 32 میلیارد و 500 میلیون تومان و درآمد طرح محسنین 28 میلیارد و 100 میلیون تومان بود؛ کمک به ایتام به صورت مستقیم توسط حامیان به حساب ایتام واریز شد و در حال حاضر 75 هزار نفر حامی طرح اکرام و محسنین در استان تهران هستند و سرانه دریافتی فرزندان ایتام در استان تهران ماهیانه 400 هزار تومان است.

مدیرکل کمیته امداد استان تهران یادآور طرح حامی آرزوها شد و گفت: این طرح در سال گذشته برای اولین بار اجرا شد. سال گذشته 1720 آرزوی فرزندان یتیم توسط نیکوکاران برآورده و برای این امر 580 میلیون تومان هزینه شد. پیش بینی می‌شود امسال بیش از 2 هزار و 500 پاکت آرزوهای ایتام را در سطح تهران جمع آوری کنیم و باید برای برآورده کردن این آ‌رزوها 800 میلیون تومان هزینه شود.

توزیع سبدهای کالا میان اقشار تحت پوشش کمیته امداد از دهم ماه رمضان

وی افزود: توزیع سبدهای کالا میان اقشار تحت پوشش کمیته امداد از دهم ماه مبارک رمضان آغاز می‌شود و تا 25 ماه رمضان توزیع سبدها ادامه دارد. این سبدها در تمام شهرستان‌های استان تهران و به خصوص روستاها توزیع می‌شود.

ولیئی با بیان اینکه جشن رمضان با هدف اشاعه فرهنگ نیکوکاری برگزار می‌شود، گفت: هدف از این جشن حضور مددجویان در جشن رمضان نیست، بلکه می‌خواهیم فرهنگ نیکوکاری را در نقاط مختلف استان تهران رواج دهیم. انتخاب بوستان گفتگو برای برگزاری این جشن از آن جهت دارای اهمیت است که برای اولین بار در ناحیه غرب تهران این جشن برگزار می‌شود؛ همچنین از نظر دارا بودن پارکینگ موقعیت مناسبی است. می‌خواهیم فرهنگ نیکوکاری را در اقشار مختلف از جمله متوسط و متوسط رو به بالا رواج دهیم.

مدیرکل کمیته امداد استان تهران در خصوص مراکز نیکوکاری که تخلف دارند، گفت: سال گذشته همکاری مناسبی بین فرمانداری ری، کمیته امداد، بهزیستی، دادستانی و نیروی انتظامی شکل گرفت. با انجام نظارت بر موسسات خیریه که برای اولین بار در کشور در سال گذشته آغاز شد بر فعالیت‌های موسسات خیریه ما نظارت کردیم، در این راستا کارگروهی تشکیل شد و جزئیات عملکرد این موسسات را بررسی کردیم. آن دسته از موسسات که در راستای فعالیت‌های خود اقدام کردند، مجوز ادامه کار گرفتند، اما تعدادی از موسسات که سوء‌استفاده می‌کردند و تخلف‌های گوناگون داشتند توسط دادستانی پلمپ شدند و در سال جاری این نظارت در کل شهرستان‌های استان تهران انجام می‌شود.

وی در همین راستا افزود: اساسنامه کمیته امداد در سال 94 بازنگری شد و در 16 فروردین سال 94 توسط مقام معظم رهبری به کمیته امداد ابلاغ شد؛ در این اساسنامه کمیته امداد مکلف است تا خیریه‌های مورد فعالیت کمیته را ساماندهی کند و بر عملکرد آن‌ها نظارت داشته باشد. در استان تهران قریب به هزار موسسه خیریه مجاز و غیرمجاز وجود دارد که جلوگیری از فعالیت موسسات غیرمجاز در دستور کار است.

ولیئی افزود: باید به افرادی مجوز تأسیس و یا ادامه فعالیت موسسه خیریه دهیم که دارای صلاحیت باشند. نظارت بر فعالیت خیریه‌ها در تهران به عنوان پایلوت انجام شد و بر اساس همین الگو در همه استان‌های کشور امر ساماندهی و نظارت بر فعالیت‌های خیریه صورت می‌گیرد.

مدیرکل کمیته امداد استان تهران تصریح کرد: دو هزار و 37 جهیزیه با رقمی بالغ بر 7 میلیارد و 100 میلیون تومان برای جهیزیه نوعروسان و متقاضیان در سال 96 تقدیم شد؛ همچنین 2 میلیارد و 800 میلیون تومان به بیش از 13 هزار دانش آموز و دانشجوی نیازمند کمک در سال 96 برای کمک به هزینه‌های تحصیلی تقدیم شد.

وی با بیان اینکه 12 هزار و 200 وام با رقم 37 میلیارد تومان از صندوق قرض الحسنه امداد ولایت ارائه شد، افزود: برای رفع سوء تغذیه کودکان کمتر از 6 سال 671 میلیون تومان سبد کالایی و پروتئینی ارائه شد. لازم به ذکر است 871 کودک تحت پوشش کمیته امداد دچار سوء‌ تغذیه هستند.

بیش از 7 هزار زن سرپرست خانوار تحت پوشش طرح‌های اشتغال بیمه تامین اجتماعی

ولیئی اذعان کرد:‌ بیش از 7 هزار و 700 زن سرپرست خانوار مجری طرح‌های اشتغال تحت پوشش طرح‌های اشتغال بیمه تأمین اجتماعی قرار گرفتند و حق بیمه آن‌ها توسط کمیته امداد به سازمان تأمین اجتماعی استان تهران واریز شد؛ در این راستا 8 میلیارد و 400 میلیون تومان حق بیمه پرداختی کمیته امداد بود.

مدیرکل کمیته امداد استان تهران افزود: بیش از 33 میلیارد تومان در زمینه درمان خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد به حدود 500 مرکز درمانی پزشکی و بهداشتی در سطح استان تهران پرداخت شده است، لازم به ذکر است 110 هزار نفر از مددجویان از این خدمات بهره گرفتند.

وی با اشاره به اینکه 54 هزار خانوار سال گذشته تحت حمایت کمیته امداد بودند، گفت: بیش از 141 میلیارد تومان مستمری و کمک معیشت در سطح استان تهران به این افراد پرداخت شد.

ولیئی درباره علت تحت پوشش قرار گرفتن افراد گفت: 49 درصد افراد تحت پوشش کمیته امداد به دلیل فوت سرپرست؛ 26 درصد طلاق، 16 درصد به دلیل از کار افتادگی سرپرست، 3 درصد بیماری سرپرست، 3 درصد زندانی بودن سرپرست و مابقی به دلایلی از جمله بدسرپستی، خانواده سرباز، نداشتن والدین، مفقودی و سایر علل تحت پوشش کمیته امداد قرار گرفتند.

وی افزود: ۸۹ درصد از خانواده های تحت پوشش کمیته امداد استان تهران در مناطق شهری و ۱۱ درصد آن‌ها در مناطق روستایی سکونت دارند.

ولیئی گفت: سال گذشته ۱۰ میلیارد و ۶۲۷ میلیون تومان به دبیرخانه ستاد احیای زکات تهران پرداخت شد. این رقم ۱۸ درصد از پیش بینی ما بیشتر بود. همچنین سال گذشته پرونده ۴ هزار خانوار تحت پوشش کمیته امداد به دلایل مختلفی از جمله خودکفایی، ایجاد اشتغال و مهاجرت از کمیته امداد خارج شد.

مدیرکل کمیته امداد استان تهران با بیان اینکه سال گذشته ۷۷ میلیارد تومان برای ایجاد فرصت های شغلی به صورت وام قرض الحسنه پرداخت شد، گفت: پیش بینی می شود امسال ۱۲۰ میلیارد تومان در این زمینه تامین اعتبار و تسهیلات صورت گیرد.

وی در خصوص فعالیت های فرهنگی کمیته امداد استان تهران گفت: امسال یک مرکز فرهنگی با رویکرد قرآن محوری در منطقه ۱۳ برای تربیت نخبه های قرآنی اختصاص می یابد و پیش بینی می شود نزدیک به ۲ هزار نفر در این مرکز جذب خواهند شد.

ولیئی یادآور شد: سال گذشته طرحی در قالب آیات رویش برای تربیت حافظان و مربیان قرآنی انجام شد که این طرح در حال حاضر در تمام نقاط کشور در حال اجرا است.

صدور شناسنامه فرهنگی برای مددجویان کمیته امداد

ولیئی تصریح کرد: برای تمام مددجویان کمیته امداد استان تهران شناسنامه فرهنگی به صورت الترونیکی تهیه خواهد شد که تمامی اقدامات فرهنگی، تربیتی و قرآنی این افراد در شناسنامه فرهنگی آن‌ها ثبت می‌شود.

مدیر کل کمیته امداد استان تهران با بیان اینکه 24 هزار نفر از مددجویان کمیته امداد به سفرهای عتبات، مشهد، قم و سایر اماکن مذهبی و اردوهای سیاحتی اعزام شدند، گفت: 8 هزار نفر از این افراد به زیارت مشهد تحت طرح شوق زیارت رفتند، 2 هزار نفر از آن‌ها به سفر زیارتی عتبات و باقی آن‌ها راهی حرم حضرت معصومه (س)، جمکرا‌ن و سایر اماکن مذهبی و راهیان نور شدند.

وی در خصوص تفاهم‌نامه بین کمیته امداد و شرکت بهره‌برداری مترو تهران و حومه گفت: در حال حاضر اولین وب‌کیوسک الکترونیکی در ایستگاه مترو در حال نصب است، دومین مفاد این تفاهم‌نامه سیستمی lbs بود که به محض ورود افراد به ایستگاه پیامک جذب نیکوکاری به آن‌ها ارسال می‌شد. سومین مفاد این تفاهم‌نامه ساماندهی صندوق‌های صدقات موجود در ایستگاه‌های مترو بود که در شرف انجام است.

ولیئی افزود: در همین راستا طی برنامه‌هایی تقویم زمانی کانترهایی در ایستگاه‌های مترو برای فعالیت مددجویان کمیته امداد احداث می‌شود، در بعضی از ایستگاه‌های پرتردد مددجویان کمیته امداد برای فروش اجناس خود حضور پیدا می‌کنند، این طرح از اول ماه مبارک رمضان آغاز می‌شود.

مدیر کل کمیته امداد استان تهران با اشاره به دیگر بندهای تفاهم‌نامه شرکت بهره‌برداری مترو تهران و حومه گفت: با همکاری شورای شهر تهران اقدامات موثری در زمینه تخفیف کارت بلیطت‌های مترو و اتوبوس برای مددجویان صورت گرفت. تمامی مددجویان کمیته امداد از 50 درصد تخفیف در خرید این بلیت‌ها بهره‌مند می‌شوند. در واقع کارت‌ بلیت‌های اعتباری مددجویان کمیته امداد نیم بها می‌شود.

وی در خصوص کمک به زلزله‌‌زدگان کرمانشاه گفت: 7 میلیارد تومان توسط کمیته امداد استان تهران برای زلزله‌زدگان کرمانشاه جمع‌ آوری شده است، همچنین یک میلیارد و 300 میلیون تومان برای کمک به ساخت و بازسازی منازل کرمانشاه جمع‌آوری شد، در این راستا بیش از 110 پروژه آغاز به کار کرده است و تا پایان تابستان سال جاری کمیته امداد استان تهران تعهدات خود را در خصوص زلزله‌زدگان کرمانشاه محقق می‌سازد.

ولیئی افزود:‌در سال 97 پرونده‌های فیزیکی مددجویان از چرخه خدماتی کمیته امداد حذف و پرونده‌های الکترونیکی جایگزین آن‌ها می‌شود، همچنین صندوق‌های معابر که هم کم هزینه و آسیب‌پذیر هستند، از سطح شهر جمع‌آوری می‌شوند و صندوق‌های خانگی تا پایان سال به روش غیر حضوری تخلیه خواهند شد.

راه‌اندازی بیش از 75 مرکز نیکوکاری در تهران تا پایان سال جاری

مدیر کل کمیته امداد استان تهران گفت: تا پایان سال جاری بیش از 75 مرکز نیکوکاری در سطح تهران راه‌اندازی می‌شود و تا کنون 35 مرکز نیکوکاری راه‌اندازی شده است.

ولیئی خاطر نشان کرد: در سال گذشته 326 واحد مسکونی برای مددجویان احداث و خریداری شد، یک هزار و 700 مسکن برای خانواده مددجویان کمیته امداد تعمیر و بازسازی شد، همچنین 70 واحد مسکونی در روستاهای تهران مقاوم‌سازی شد.

مدیر کل کمیته امداد استان تهران با بیان اینکه نزدیک 20 هزار و 800 خانواده مستأجر در بین مددجویان کمیته امداد وجود دارد، گفت: در سال گذشته خدماتی در حوزه مسکن و ساختمان به این افراد ارائه و در این راستا 6 میلیارد و 500 میلیون تومان هزینه شد، پیش‌بینی می‌کنیم در سال جاری قریب به 7 میلیارد تومان در راستای کارسازی این افراد هزینه کنیم.

وی افزود: بیش از 50 هزار واحد مسکن مهر برای مددجویان کمیته امداد استفاده خواهد شد.

ولیئی در خصوص مشاوره‌های صورت گرفته از طریق کمیته امداد گفت: به 2هزار و 100 مددجو که ازدواج کرده‌اند مشاوره‌های قبل و بعد از ازدواج ارائه شد. برای این افراد برگزاری کلاس‌های قبل و بعد از ازدواج به مدت 6 ماه ادامه دارد؛ همچنین 12 هزار و 300 مشاوره در خصوص انواع آسیب‌های اجتماعی و تحصیلی ارائه شد.

مدیر کل کمیته امداد استان تهران افزود‌: مشاوران در کمیته امداد مستقر هستند و اگر مددجویی نیاز به مشاوره‌های تخصصی بیشتری داشته باشد، آن مددجو را به کلینیک‌های تخصصی تحت قرارداد کمیته امداد معرفی خواهیم کرد.