به گزارش فارس، محمدرضا صائینی با اشاره به اینکه بین تحرک و انرژی دریافتی بدن باید تعادل وجود داشته باشد، اظهار داشت: به هم خوردن این تعادل موجب بروز چاقی میشود.

وی با بیان اینکه چاقی دارای درجه بندی است، افزود: کنترل نشدن چاقی از هر نوعش منجر به بروز انواع مختلف بیماری می‌شود.

رئیس اداره بهداشت شهرستان زنجان با اشاره به وجود رابطه‌ بین صنعتی شدن جوامع و بروز چاقی یا همان اضافه وزن تصریح کرد: مکانیزه شدن کارخانجات یکی از دلایل کم تحرکی و به تبع آن بروز چاقی در جوامع امروزی شده است.

وی تاکید کرد: افراد درگیر در کارخانجات مکانیزه شده باید فعالیت‌های بدنی دیگر را جایگزین کنند تا کالری مازاد بدن خود را بسوزانند.

صائینی با تاکید بر برقراری تعادل بین تحرک بدنی و توانایی جسمی گفت: افراد باید فعالیت بدنی انجام دهند که منجر به آسیب جسمی نشود.

وی درباره نحوه انجام تحرک بدنی متعادل تصریح کرد: فرد به هنگام انجام تحرک بدنی به ازای هر سه کلمه حرفی که می‌زند باید یک بار اقدام به تنفس عمیق کند.

رئیس اداره بهداشت شهرستان زنجان تنفس به ازای هر سه کلمه را یکی از راه‌های مطلوب بودن تحرک اعلام کرد و افزود: افزایش ضربان قلب به میزان ۲۰ درصد نیز یکی از تحرکات بدنی مطلوب برای مصرف کالری است.

وی انجام تحرک متناسب با توانایی جسمی را یکی از راه‌های حفظ سلامتی عنوان کرد و گفت: گر چه به همه افراد پیشنهاد می‌شود، که پیاده‌روی داشته باشند ولی باید توجه کرد که افراد مبتلا به " آرت روز " ‌فقط در مکان صاف می‌توانند این کار را انجام دهند.

صائینی شنا را بهترین ورزش برای همه اقشار جامعه عنوان کرد و افزود: حتی راه رفتن در آب هم موجب کاهش وزن افراد می‌شود.

وی ورزش شنا را مطلوب‌ترین ورزش از نظر پزشکی اعلام و تصریح کرد: چون همه عضلات بدن در ورزش شنا درگیر هستند، بنابراین تاثیر زیادی در متعادل کردن وزن افراد دارد.

رئیس اداره بهداشت شهرستان زنجان زمان متناسب برای ورزش را ۳۰ دقیقه در روز عنوان کرد و گفت: می‌توان این زمان را طی روز به صورت سه زمان ۱۰ دقیقه‌ای تقسیم کرد.

وی کاهش وزن برای افراد بیمار را هم بسیار مفید دانست و اظهار داشت: به طور مثال اگر افراد مبتلا به فشار خون ۱۰ کیلو از وزن خود را کاهش دهند به مقدار ۱۰ میلی‌متر جیوه فشار خون خود را کاهش می‌دهند.

صائینی همچنین بر تاثیر کاهش وزن بر روی بیماران دیابتی تیپ ۲ اشاره و تاکید کرد: آنها اگر وزن خود را کاهش دهند شرایطی را فراهم میکنند که حساسیت بدن آنها نسبت به انسولین بیشتر شده و در نتیجه نیاز و مصرف دارویی آنها هم کمتر شود.