محمدرضا شانهساز در گفتوگو با فارس درباره تغییر نرخ دارو در کشور با توجه به افزایش نرخ ارز افزود: شرکتهای دارویی در این زمینه گلایه داشتند و درخواست داشتند که نرخ ارز مرجع برای دارو در نظر گرفته شود.

وی ادامه داد: البته با وجود افزایش نرخ ارز در چند ماه گذشته ما افزایش نرخ دارو در کشور نداشتیم و تا حالا نرخ دارو را بر اساس نرخ ارز مرجع و نه نرخ ارز بازار محاسبه می کردیم، اما برای پیگیری این مسئله اخیراً وزیر بهداشت با رئیس بانک مرکزی و معاونانش جلسه‌ای داشت که قول دادند ارز مورد نیاز داروی کشور با نرخ ارز مرجع تأمین شود و به میزان مورد نیاز اختصاص داده شود که اگر عملی شود این نگرانی هم بر طرف می‌شود.

تحریم‌ها باعثکمبود دارو نشد

شانه ساز گفت: آنچه مهم است این است که علیرغم تحریم‌ها هیچ کمبود دارویی در کشور نداریم، این نگرانی اول ما در سازمان غذا و داروست که باید همیشه دارو در دسترس مردم باشد و مردم نباید نگران کمبود دارو باشند.

معاون دارویی سازمان غذا و دارو ادامه داد: خوشبختانه ذخیره دارویی کشور کافی و وافی است به قدری که اکنون نگران روند افزایش قاچاق دارو از کشور به خارج هستیم، چه داروهای تولید داخل و چه داروهای خارجی.

وی گفت: ‌ افزایش قاچاق دارو از کشور به خارج نشانه این است که ما ذخیره مناسبی از دارو در کشور داریم و قیمت دارو هم در کشور مناسب است ولی آینده نگری ما این است که با اصلاح قیمت ارز برای دارو اجازه ندهیم که در آینده مشکلی در تدارک دارو در کشور داشته باشیم.

ارز ۱۱۰۰ تومانی برای داروی کشور

شانه ساز افزود: ‌ بر اساس قولهایی که مسئولان بانک مرکزی داده‌اند امیدواریم به زودی ارز با نرخ مرجع که حدود ۱۰۸۰ یا ۱۱۰۰ تومان است برای بخش دارویی کشور تأمین شود که نیازی به افزایش قیمت دارو نباشد.

افزایش ۷.۴ درصدی قیمت دارو در کشور

معاون سازمان غذا و دارو درباره میزان افزایش قیمت دارو در سال جاری گفت: بله امسال افزایش قیمت دارو داشتیم و به خاطر تأثیرات هدفمندی یارانه‌ها و حامل‌های انرژی و افزایش دستمزد کارگر و کالاها به صورت متوسط قیمت داروها در کشور امسال ۷.۴ درصد افزایش یافت.

وی افزود: این در حالی است که از سال ۷۸ تا پایان سال ۸۹ به مدت دو سال هیچ افزایشی در قیمت دارو در کشور نداشتیم.