به گزارش مهر، ابلاغ اجرای نظام آموزشی ۶-۳-۳ از سوی رئیس جمهور و تاکید وزیر آموزش و پرورش بر افزوده شدن پایه ششم ابتدایی در سال تحصیلی آینده، پرسشهای گوناگونی را مبنی بر اینکه این دوره شامل چه دروسی است، شرایط معلمان این دوره، نحوه آموزش دانش آموزان و... مطرح کرده که برای یافتن پاسخ آنها با " علی رحیمی" مدیر کل آموزش و پرورش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفتگویی داشتیم که در ادامه می خوانید:

یکی از اصلی ترین ابهاماتی که درباره پایه ششم ابتدایی وجود دارد این است که معلمان این پایه چه کسانی هستند و قرار است چگونه تامین شوند؟

- علی رحیمی: آموزش و پرورش هم اکنون با مشکل کمبود نیروی انسانی مواجه نیست و با یک ساماندهی دقیق می توانیم معلمان مورد نیازمان را برای پایه ششم ابتدایی تامین کنیم چرا که در سالهای گذشته بسیاری از استانها در دوره ابتدایی مازاد نیرو داشتند که آنها را در پستهای دیگری ساماندهی کرده بودند که حالا همه آنها را به پست اصلی خود در ابتدایی بر می گردانیم لذا نگران کمبود نیرو برای اجرای طرح ۶-۳ - ۳ نیستیم؛ هم اکنون هم مدیران استانی در حال رصد هستند تا نیروهای مورد نیاز این دوره را تامین کنند.

* برای آشنایی معلمان پایه ششم ابتدایی با کتابهای این دوره چه تمهیداتی اندیشیده‌اید؟

- یک دوره آموزش عمومی برای معلمان پایه دوم و ششم ابتدایی دیده ایم که شامل ۲۹۴ ساعت است و پس از آن که کتابهای این دو پایه تدوین و چاپ شد آموزشهای تخصصی نیز برای آشنایی معلمان با کتابها آغاز می شود.

* این دوره ها چه زمانی آغاز می شود؟

- دستورالعمل آن آماده شده و احتمالا امروز سه شنبه نهایی و به استانها ابلاغ می شود؛ ما باید ساماندهی مجددی روی نیروهایمان داشته باشیم و هرکدام را بسته به ویژگی هایشان در پایه ای قرار دهیم.

*آیا نیاز سنجی شده که برای پایه ششم ابتدایی به چه تعداد معلم نیاز دارید؟

- ببینید آمار دقیقی را نمی توانیم اعلام کنیم اما هم اکنون حدود ۵۰ هزار کلاس درس در پایه پنجم ابتدایی داریم که سال آینده به پایه ششم می روند اما تعداد قابل توجهی از آنها کلاسهای چند پایه هستند یعنی دانش آموزان پایه های مختلف تحصیلی در کنار هم در یک کلاس درس می خوانند.

* این کلاسهای چند پایه آسیبی به دانش آموزان پایه ششم نمی زند؟

- در حال تعریف استانداردهایی هستیم که دانش آموزان پایه ششم در این کلاسها دچار مشکل نشوند و کمتر آسیب ببینند.

* عنوان شده که پایه ششم ابتدایی همچون دوره راهنمایی با چند معلم اداره می شود، در این باره توضیح می دهید؟

- وقتی سیاستهای کلی ابلاغ می شود تابع قانون همه یا هیچ نیست، به طور مثال وقتی می گویند کلاسهای دوره دوم سه ساله ابتدایی با چند معلم اداره شود این طور نیست که الزاما از سال آینده اینگونه باشد؛ البته هم اکنون برای پایه های چهارم، پنجم و ششم ابتدایی اصل بر تک معلمی است منتهی در مدارسی که بنا به مقتضیات بومی و محلی مشکلاتی داشته باشند و نیاز به دو یا سه معلم باشد عنوان کرده ایم که مقدمات آن را فراهم کنند.

* با اجرای نظام آموزشی جدید خللی که در ارزشیابی توصیفی ایجاد نمی شود؟

- خیر، " ارزشیابی توصیفی " قانونی است و هم اکنون در حال اجرا است ولی اگر هم قرار باشد تغییراتی در نحوه ارزشیابی تحصیلی دانش آموزان طبق سند تحولی صورت گیرد تا زمانی که قانون جدید تصویب شود، ارزشیابی فعلی به قوت خود باقی می ماند و اجرا می شود.

* یعنی ممکن است ارزشیابی توصیفی از دوره ابتدایی برچیده شود؟

- در سند پیش بینی شده که سیستم ارزشیابی در دوره ابتدایی " فرآیندی " یعنی در طول سال تحصیلی باشد و در دوره راهنمایی و متوسطه تلفیقی از ارزشیابی فرایندی و امتحانات پایانی باشد و این موضوع در کارگروه های تخصصی سند تحول بنیادین مورد بحثو بررسی است ولی هنوز نهایی نشده است.

* پایه ششم ابتدایی هم مشمول ارزشیابی توصیفی می شود؟

- در سال تحصیلی آینده پایه اول، دوم ، سوم و چهارم ابتدایی شامل طرح ارزشیابی توصیفی می شوند و دو سال دیگر وقت داریم که پایه پنجم و ششم ابتدایی را وارد طرح کنیم.