شناسایی ۳۴ پیکر سانحه سقوط هواپیما در دنا تا امروز

خبری تلخ و تاسف‌بار که بعد از گذشت بیش از سه ماه از آن حادثه تلخ، هنوز کام مردم تلخ است.

خبر‌های ضد و نقیض از پرواز ابدی تهران یاسوج

پس از حادثه سقوط هواپیمای پرواز تهران یاسوج در روز ۲۹ بهمن‌ماه اخبار ضد و نقیض زیادی در خصوص احتمال سقوط و یا ربوده شدن هواپیما، زنده ماندن و یا زنده نماندن مسافران، پیدا شدن لاشه هواپیما، پیدا شدن جعبه سیاه و دست آخر شناسایی و انتقال پیکر‌های مسافران پرواز مرگ داشتیم.

نقشه محل سانحه سقوط هواپیمای ای‌تی‌آر

متاسفانه در این بین به دلیل وقوع و بروز حادثه در دو استان یعنی واقع شدن حادثه در استان اصفهان و بروز حادثه برای هواپیمای یاسوج، خبر‌ها به درستی و با یک مدیریت واحد به دست خبرنگاران نمی‌رسید تا آن‌ها نیز اخبار دقیقی برای مردم در همه نقاط کشور داشته باشند.

مسؤولانی که مصاحبه می‌کردند و تکذیبیه می‌دادند

برای نمونه یکی از اخبار مربوط به پیدا شدن لاشه هواپیما در روز سوم حادثه بود، در حالی که نماینده مردم در مجلس و معاون استاندار و برخی مسؤولان دیگر خبر پیدا شدن لاشه هواپیما را در عصر همان روز به خبرنگاران دادند، اما دقایقی بعد به هر دلیل ممکن زیر حرف خود زدند و خبر را تکذیب کردند!

به گزارش فارس؛ اما پس از گذشت بیش از سه ماه از آن حادثه تلخ اخبار در حال حاضر واقعی‌تر شده و تنها یک یا دو مسؤول استانی در کهگیلویه و بویراحمد آمار را اعلام می‌کنند.

عزیز فیلی معاون امور عمرانی استاندار که کهگیلویه و بویراحمد که با حکم استاندار مسؤولیت مستقیم هرگونه عملیات شناسایی و انتقال اجساد حادثه سقوط هواپیما را بر عهده دارد در گفتگو با خبرنگار فارس در خصوص آخرین آمار اظهار کرد: امروز یکی از روز‌های مهم برای ما پس از حادثه سقوط هواپیما بود.

وی گفت: تعدادی پیکر و بافت انسانی که طی چندین روز توسط نیرو‌های هلال‌احمر و کوهنورد کشف و شناسایی شده بود جمع‌آوری شد که در نوبت صبح به دلیل طوفان شدید نتوانستیم آن‌ها را با بالگرد از ارتفاعات به پایین انتقال دهیم.

تصویری از لاشه هواپیمای ای‌تی‌آر در قله پازن پیر

آخرین آمار از تعداد اجساد پیدا شده سانحه سقوط

این مسؤول گفت: تاکنون که با شما صحبت می‌کنم ۳۴ جسد را از ابتدا تاکنون شناسایی کرده‌ایم که از این تعداد ۲۱ جسد را تحویل خانواده‌ها داده‌ایم و دو جسد هم آماده تحویل به خانواده‌ها هستند.

این معاون استاندار کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: امیدواریم و پیش‌بینی می‌کنیم که یکی از اجساد در محموله جدید متعلق به آن خانواده چند نفری باشد که در حادثه سقوط جان خود را از دست داده اند.

فیلی خاطرنشان کرد: احتمالا تا پایان همین هفته اجساد ۱۳ نفر دیگر تحویل داده می‌شود که جمعا تا پایان همین هفته تعداد ۳۴ جسد از مجموع ۶۶ جسد این حادثه تحویل خانواده‌ها داده می‌شود.

امیدواری برای شناسایی آن ۶ مسافر مفقود شده

معاون استاندار کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد تاکنون از ابتدای کار تعداد ۲۲۵ بافت منتقل شده و امروز هم ۵۰ بافت تحویل داده می‌شود که مجموعا ۲۷۵ بافت می‌شود و این بافت‌ها باید شناسایی شود و احتمال می‌دهیم آن ۶ نفری که اثری از آن‌ها نداشتیم در زمره همین بافت‌های جدید باشد.

عملیات شبانه‌روزی نیرو‌های امدادی در سانحه هواپیمای تهران یاسوج

فیلی با بیان این که وضعیت جوی بهتر شده و نیرو‌های بیشتری در اختیار داریم گفت: با استفاده از ظرفیت کوهنوردان بومی در اسرع وقت این عملیات به پایان می‌رسد.

وی در پاسخ به این سؤال که پیش‌بینی شما از اتمام عملیات جست‌وجو و شناسایی و انتقال اجساد چیست؟ خاطرنشان کرد: نمی‌توان قطعی گفت، اما امیدواریم که تا پایان خردادماه عملیات به اتمام برسد.

این مسؤول در خصوص آمار تعداد تیم‌های حاضر در این عملیات از ابتدا تاکنون و هزینه‌ای که برای این کار انجام شده اظهار کرد: از توان تمام جمعیت‌های هلال احمر کشور به خصوص استان‌های کوهستانی در طول سه ماه گذشته استفاده شد و از بهترین کوهنوردان که سابقه فتح اورست و هیمالیا را داشتند استفاده کردیم.

هزینه ۲۰ میلیاردی عملیات شناسایی و انتقال اجساد

وی گفت: بیشترین حجم سورتی پرواز را داشتیم و از نظر ریالی به صورت مستقیم ۲۰ میلیارد ریال هزینه شده و این به غیر از سایر هزینه‌های غیر نقدی و کمک‌هایی بود که مردم کرده‌اند.

به گزارش فارس به جز معاون امور عمرانی استاندار که با حکم علی‌محمد احمدی استاندار به عنوان مسؤول مستقیم پی‌گیری سانحه سقوط انتخاب شد یکی دیگر از مسؤولانی که بیش از سایرین با این سانحه سر و کار دارد کامروز امینی مدیرکل پزشکی قانونی کهگیلویه و بویراحمد است که به سراغ او نیز رفتیم.

خانواده‌های داغدار سانحه پرواز ابدی تهران یاسوج

مدیرکل پزشکی قانونی استان کهگیلویه و بویراحمد به اقدامات انجام گرفته از روز ۲۹ بهمن سال گذشته تاکنون اشاره کرد و گفت: دقایقی پس از شنیدن خبر از زبان دکتر علی‌بخشی مدیر بحران سازمان پزشکی قانونی کشور از شیراز راهی یاسوج شدم تا به اتفاق همکارانم در استان مقدمات اولیه کار را فراهم کنیم.

شرح ماجرای نمونه‌گیری ژنتیکی از خانواده سانحه دیدگان

امینی گفت: وظیفه مهم ما در چنین حوادثی که مربوط به مرگ دسته جمعی است بحث شناسایی و احراز هویت اجساد و تعیین علت فوت است.

این مسؤول افزود: بعد از شناسایی‌های اولیه در هر سانحه از قبیل: مشخصات ظاهری و سن و لباس و ... موضوع تعیین ژنتیک مسافران بود.

مدیرکل پزشکی قانونی استان افزود: اولین کار ما این بود که خانواده‌های مسافران سانحه از خون آن‌ها نمونه گرفته شود که شماره تماسی از طریق صدا و سیما اعلام کردیم.

وی یکی از مشکلات را مربوط به پراکنده بودن مسافران این هواپیما در نقاط مختلف کشور دانست و گفت: به سرعت این کار انجام شد و خانواده‌ها پس از اطلاع در همان استانی که سکونت داشتند نمونه خون دادند و همه را جمع‌بندی کردیم و به آزمایشگاه شیراز به عنوان آزمایشگاه مرجع فرستادیم.

اقدام ویژه و قابل تحسین سپاه فتح در همکاری با پزشکی قانونی

امینی به همت جهادی آزمایشگاه مرجع در شیراز در این قضیه اشاره کرد و گفت: ظرف مدت چند روز فرمول ژنتیکی را استخراج کردند و هنگامی که قطعات پیکر‌ها به دست ما رسید کل فرمول ژنتیکی مسافران را درآورده بودیم و کار‌ها به همین خاطر پیش افتاد.

تلاش امداداگران در جست‌وجوی اجساد

مدیرکل پزشکی قانونی استان کهگیلویه و بویراحمد در خصوص مشکلات اولیه‌ای که وجود داشت و دستگاه‌هایی که به پزشکی قانونی در آن مراحل سخت کمک کردند تصریح کرد: در ابتدا نمی‌دانستیم که محموله‌ها چگونه می‌آید و ابتدا فکر می‌کردیم ممکن است که همه اجساد در یک مرحله انتقال داده شوند.

امینی گفت: به همین خاطر با نظر اعضای شورای تامین در محوطه سپاه فتح استان کهگیلویه و بویراحمد سالنی در اختیار ما قرار داده شد که در یک ماه اول در آن سالن بودیم و باید از بچه‌های سپاه تشکر ویژه داشته باشم.

مدیرکل پزشکی قانونی استان کهگیلویه و بویراحمد افزود: کلی از تجهیزات را آن جا مستقر کردیم و وسایل نمونه‌گیری را آنجا بردیم که در مجموع از هر لحاظ به خصوص از حیث امنیتی مکان خوبی برای فعالیت همکاران ما بود.

امینی در انتها به کار‌هایی که در زمینه نمونه‌گیری شده اشاره کرد و گفت: تاکنون تعداد ۲۲۴ بافت انسانی کدگزاری شده که در ابعاد مختلف بوده است.

شناسایی اجساد و تحویل پیکر‌ها به روایت پزشکی قانونی

این مسؤول افزود: تا امروز که با شما صحبت می‌کنم تعداد ۲۳ پیکر آماده تحو یل هستند که ۲۱ پیکر را از مجموع ۲۳ پیکر در گذشته تحویل دادیم و دو پیکر دیگر آماده تحویل است.

مدیرکل پزشکی قانونی کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد آماری که امروز به شما ارائه کردم منهای تعداد اجساد و بافت‌هایی است که هم اکنون در حال انتقال به پزشکی قانونی هستند و ظرف چند روز آینده با نمونه‌برداری و کدگذاری و سایر اقدامات تعداد بیشتری از اجساد تحویل داده خواهند شد.

به گزارش فارس، آمار معاون عمرانی استاندار آخرین آمار از تعداد اجساد و بافت‌های انسانی بود که ظرف چند روز اخیر شناسایی شده و با در نظر گرفتن این ۱۳ جسد جدید؛ تعداد اجسادی که تا آخر هفته تحویل داده می‌شود به ۳۴ جسد خواهد رسید.