تدوین منشور حمایت از کالای ایرانی در آموزش و پرورش

 علیرضا کاظمی معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش در جمع خبرنگاران در خصوص برنامه‌های این وزارتخانه در حمایت از کالای ایرانی اظهار کرد: یکی از مأموریت‌های که وزیر آموزش و پرورش به معاونت پرورشی داده است، برنامه‌ریزی در حوزه تدوین یک بسته فرهنگی برای حمایت از کالای ایرانی در راستای تحقق فرمایش مقام معظم رهبری است.

وی ادامه داد: کارگروهی تشکیل شد و با همکاری معاونت پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش و نظرخواهی از همه معاونان و بخش‌های مختلف، منشور حمایت از کالای ایرانی در راستای تحقق فرمایش مقام معظم رهبری در ۲ بخش آماده شده است.

 کاظمی با بیان اینکه در این منشور ۱۳ راهبرد و ۶۲ راهکار اجرایی عملیاتی پیش بینی شده است، گفت: ۴ جامعه مخاطب برای منشور پیش‌بینی کردیم که شامل جامعه دانش آموزی، جامعه معلمان، جامعه اولیا و جامعه همکاران اداری و مدیران مدارس به عنوان متولیان دستگاه تعلیم و تربیت است.

 وی با بیان اینکه ۲ کارگروه پیش بینی کردیم، افزود: کارگروه اول، «گفتمان سازی و فرهنگ سازی» و کارگروه دوم، «مصرف و حمایت عملی از مصرف کالای ایرانی در بخش نیازهای آموزش و پرورش» است.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: در حوزه فرهنگ سازی به دو بخش توجه کردیم یک بخش فرهنگی تبلیغ و گفتمان سازی و تبدیل شعار حمایت شعار حمایت از کالای ایرانی به گفتمان غالب جامعه دانش‌آموزی و جامعه مخاطب و بعد اقدامات عملی برای نهادینه شدن این فرهنگ در ذهن دانش آموزان است.

وی اضافه کرد: در بخش گفتمان سازی در اولین اقدامی که انجام دادی میثاق نامه دانش آموزی را برای حمایت از کالای ایرانی تدوین کردیم و ان شاء الله به سطح مدارس کشور ارسال می کنیم تا در قالب یک بنر در منظر همه دانش‌آموزان نصب شود و در صبحگاه مدارس کشور قرائت شود.

کاظمی تأکید کرد: دعوت از کارآفرین و تولیدکنندگان و همچنین برگزاری نمایشگاه‌ها و بازدید از کارخانجاتی که تولید داخلی دارند، از دیگر برنامه های ماست.

 وی با بیان اینکه این منشور فرایند نهایی را طی کرده و در مسیر ابلاغ قرار دارد، گفت: به دلیل اینکه مدارس از اول مهر شروع می‌شود، برنامه‌های‌مان را برای سال تحصیلی جدید پیش‌بینی کردیم؛ البته در فعالیت های تابستانی نیز با شعار « هر دانش‌آموز، یک مهارت و حمایت از کالای ایرانی» در پایگاه های اوقات فراغت فعالیت می‌کنیم که برنامه‌های اوقات فراغت از اول تیر ماه آغاز می‌شود.

معاون فرهنگی و پرورشی وزیر آموزش و پرورش  به برخی از راهکارهای اشاره شده در منشور حمایت از کالای ایرانی اشار ه کرد و گفت: تولید سرود همگانی، فیلم کوتاه، انیمیشن، داستان، نقاشی همگانی، هنرهای دستی ـ تجسمی، بازی‌های رایانه‌ای و تشکیل کارگاه‌های مهارت آموزی از جمله برنامه‌هاست.

وی با تأکید بر اینکه راه‌اندازی کمپین حمایت از کالای ایرانی و پویش «نه به کالای خارجی» از جمله برنامه‌هاست، افزود: مسابقات فرهنگی و هنری دانش‌آموزان در سال آینده با موضوع حمایت از کالای ایرانی خواهد بود؛ همچنین در نظر داریم در برگزاری مسابقات پرسش مهر ریاست جمهوری، حمایت از کالای ایرانی به عنوان سؤال پرسش مهر باشد.

کاظمی تصریح کرد: تشکیل گروه‌های دانش‌آموزی به عنوان حامیان کالای ایرانی برای تشویق و ترغیب خانواده‌ها، دانش‌آموزان و همکلاسی ها برای مصرف کالای ایرانی، برگزاری جشنواره تولیدات دست ساخته های دانش‌آموزان به ویژه دانش‌آموزان هنرستان‌ها و مراکز فنی و حرفه ای، برگزاری کارگاه های اندیشه ورزی برای دانش آموزان دبیرستانی و تعیین تکالیف تحقیق و پژوهش برای دروس مرتبط با شعار سال از جمله برنامه‌هاست.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: در حوزه مصرف کالای ایرانی در کارگروه توسعه و حمایت از مصرف کالای ایرانی، برنامه‌ها و راهکارهایی را پیش بینی کرده‌ایم که تمام مصرف آموزش و پرورش در بخش‌های مختلف در راستای حمایت از کالای ایرانی باشد.

وی افزود: مانند تهیه سامانه اطلاع رسانی و فروش کالای ایرانی، تقویت و توسعه تعاونی‌های مصرف فرهنگیان سراسر کشور با عرضه کالاهای ایرانی، تهیه بانک های اطلاعاتی از منابع تأمین کننده‌ای که کالای ایرانی دارند و معرفی این کالاهای ایرانی به جامعه مخاطب و خرید اقلام مورد نیاز دانش‌آموزان و مدارس در بخش های مختلف در راستای حمایت از کالای ایرانی از جمله برنامه‌های آموزش و پرورش است.