۱۷۰۰ کلاس درس در کانکس دایر است

مهراله رخشانی مهر رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور در جمع خبرنگاران اظهار کرد: سرانه استاندارد فضای آموزشی ۸.۳۹ متر مربع است و سرانه متوسط فضای آموزشی در کشور ۵.۱۸ مترمربع است که در حال حاضر حدود ۱۱ استان زیر خط میانگین قرار دارند.

 وی افزود: استان‌های سیستان و بلوچستان، خراسان شمالی، البرز، تهران، قم، گیلان، گلستان، آذربایجان غربی، کرمان، خوزستان و خراسان رضوی زیر خط میانگین فضای آموزشی قرار دارند.

 رخشانی مهر با بیان اینکه وضعیت پراکندگی سرانه فضای آموزشی در مناطق شهری و روستایی احصا شده است، گفت: سرانه فضاهای آموزشی شهری۴.۹۶ متر مربع است یعنی از سرانه میانگین کمتر است که ۱۵ استان کشور در حوزه‌های شهری زیر خط میانگین قرار دارند.

 وی ادامه داد: میانگین سرانه فضای آموزشی در حوزه روستایی ۵.۸۱ متر مربع است که در حوزه روستایی نیز ۱۰ استان زیر خط میانگین قرار دارند.

 معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش به فضاهایی که نیازمند تخریب و بازسازی هستند، اشاره کرد و گفت: متوسط سرانه ۵.۱۸ مترمربع شامل فضاهایی است که باید تخریب و بازسازی شود؛ عمر این فضاها حدود ۳۰، ۴۰ سال است و علاوه بر اینکه تلاش می‌کنیم سرانه میانگین را افزایش بدهیم از این فضاها باید تخریب و بازسازی شوند.
 
 وی با بیان اینکه سه میلیون و ۸۰۰ متر مربع فضای نیمه تمام داریم، اظهار کرد: اگر این فضاها به بهره‌برداری برسد۰.۳۳ متر مربع به سرانه فضای آموزشی افزوده می‌شود و به عدد ۵.۵۱ مترمربع می‌رسد.

 رخشانی مهر به پراکندگی فضاهای آموزشی نیمه تمام نیز اشاره کرد: پراکندگی فضاهای نیمه تمام آموزشی در تمام استان‌ها شاهدیم که متفاوت است  بیشترین فضای نیمه تمام در خراسان رضوی و کمترین فضای نیمه تمام در قم هست.

 وی تصریح کرد: ۶۲۷۵ پروژه نیمه تمام آموزشی در کشور داریم و بررسی‌ها نشان می‌دهد که توجه خاصی در سازمان بوده است که استان‌هایی مانند خراسان رضوی که زیر خط میانگین بوده است، بیشترین پروژه نیمه تمام را دارد.

 رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور اظهار کرد: حدود ۱۱۵۰ پروژه قابلیت این را دارد که در اول مهر سال ۹۷ به بهره‌برداری برسند و بیشترین پروژه افتتاحی برای کردستان و خراسان رضوی آذربایجان غربی و کمترین برای زنجان است.

 وی به پروژه‌های حیات طیبه اشاره کرد و گفت:  پروژه‌های مجتمعی به نام حیات طیبه کار ارزشمندی بود که ۴۸۵ کلاس درس در استان‌های مختلف شروع شد: خراسان جنوبی بیشترین و استان مرکزی کمترین پروژه حیات طیبه را دارد.

 رخشانی مهر اظهار کرد: حدود ۲۷ درصد مدارس کشور تخریبی، ۳۴ درصد مدارس نیازمند مقاوم سازی و ۳۹ درصد مدارس کشور مستحکم هستند.

 وی با بیان اینکه حدود ۱۷۰۰ کلاس درس در کانکس دایر است، افزود: آمار مدارس خشت و گلی ۹۸۷ کلاس است که بیشترین مدارس خشت و گلی به استان سیستان و بلوچستان اختصاص دارد.

 معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش درباره اعتبارات عمرانی آموزش و پرورش گفت: ۱۲۰۰ میلیارد تومان اعتبارات مصوب عمرانی آموزش و پرورش است که از محل بند م تبصره ۵ نیز هزار میلیارد تومان اوراق مالی اسلامی برای نوسازی مدارس باید منتشر شود که در مجموع ۲۲۰۰ میلیارد تومان می شود ضمن اینکه ۱۸۰۰ میلیارد تومان نیز در استان ها به صورت استانی تخصیص می یابد.

 وی با بیان اینکه معمولا ۵۰ درصد این عدد شاید محقق نشود،  افزود: در سه ماهه اول امسال همه ردیف‌های ملی را ۱۰۰ درصد تخصیص دادند و ردیف‌های پروژه‌های نیمه تمام که نیمی را خیرین تقبل می کردند ۳۰۰ میلیارد تومان اختصاص یافته است در بخش تخریب و بازسازی مدارس ۳۶۰ میلیارد تومان و در بخش تامین و تجهیزات گرمایشی مدارس ۱۰۰ درصد اعتبارات تخصیص یافته است اما در بخش بند م تبصره ۵ هنوز تخصیص کامل انجام نشده است.

 رخشانی مهر درباره مدارسی که عمر ۳۰ ساله دارند و تخریبی نامیده می‌شوند، گفت: اولین آیین نامه زلزله در سال ۶۷ ابلاغ شد یعنی بناهایی که قبل از سال ۶۷ ساخته شده اند مقاوم‌سازی نیستند و عمر مفید بنا ها در حال حاضر ۳۰ سال است.

 وی با تاکید بر اینکه با نگهداری مفید مدارس، عمر آنها را بالا می‌بریم، افزود: تیمی را با موضوع نگهداری مدارس در حال فعالیت داریم که روی این موضوع کار می کنند.

 رئیس سازمان نوسازی توسعه و تجهیز مدارس کشور در خصوص تعهد خیرین مدرسه ساز گفت: تعهد خیرین بین ۸۰۰ تا ۸۵۰ میلیارد تومان است که تحقق آن حدود ۴۰۰ تا ۴۸۰ میلیارد تومان می‌شود.

 وی در پاسخ به پرسش خبرنگار در خصوص تجهیزات فعلی مدارس، اظهار کرد: تجهیزات مدارس قدیمی هستند و خیلی از مدارس که وارد چرخه می‌شوند نیاز به تجهیزات جدید دارند.

رخشانی مهر افزود: از محل ۳۰۰ میلیارد تومان برای سیستم های سرمایشی و گرمایشی مدارس ۹۰ میلیارد تومان برای تجهیز میز و نیمکت و هوشمندسازی مدارس و ۸ میلیارد تومان برای تجهیزات هنرستان ها استفاده شده است.