به گزارش شرق،ماموران پليس شامگاه ۲۳ دي سال ۸۸ از وقوع يك نزاع در خيابان بيات، منطقه خاوران مطلع شدند و به آنجا رفتند.
آنها وقتی به محل حادثه رسیدند، فهمیدند در این درگیری دو برادر به نام‌های میثم و میلاد زخمی شده و به درمانگاه خاوران انتقال یافته‌اند. در حالی‌که شهود می‌گفتند طرف مقابل نزاع پنج مرد افغان بودند، ماموران پلیس راهی درمانگاه شدند تا از دو برادر زخمی تحقیق کنند اما وقتی به آنجا رسیدند که مجروح ۲۱ ساله به نام میثم به دلیل شدت جراحات، جان باخته بود. به این ترتیب پرونده وارد مرحله تازه‌ای شد و به دستور بازپرس جنایی تهران گروهی از کارآگاهان ویژه مبارزه با قتل، مسوولیت تحقیق در این خصوص را برعهده گرفتند.

کارآگاهان بعد از بهبودی نسبی میلاد به بازجویی از این جوان ۲۶ساله پرداختند. او گفت: «من در خیابان بیات مغازه فروش نقره و بدلیجات دارم و برادرم هم کمی پایین‌تر لباس‌فروشی داشت.
روز حادثه من از پشت پیشخوان مغازه دیدم دو نفر از افاغنه شرور منطقه به نام‌های مقصود و عزیز در حالی‌که سوار بر موتوسیکلت هستند برای دختری جوان مزاحمت ایجاد کرده‌اند.

بلافاصله از مغازه بیرون آمدم و به طرف دو موتورسوار دویدم و آنها با دیدن من فرار کردند.»
مرد مغازه‌دار ادامه داد: «چند ساعت بعد آن دو افغان به همراه سه نفر دیگر از دوستان‌شان با چاقو و قمه به مغازه من حمله کردند در این هنگام برادرم که متوجه ماجرا شده بود به کمکم آمد.
اما یکی از آن پنج مرد با چاقو ضربه‌ای به او زد و من برای اینکه مانع فرار مقصود شوم او را گرفتم اما یکی از پشت با چاقو ضربه‌ای به من زد و سپس همگی فرار کردند.»

ماموران در حالی تحقیقات‌شان را پی گرفتند که از اسامی سه متهم دیگر اطلاع نداشتند و حتی مطمئن نبودند مقصود و عزیز نیز نام واقعی دو شرور فراری باشد.

در نهایت در حالی‌که چند روز از این جنایات می‌گذشت کارآگاهان توانستند با مقصود، قراری صوری ترتیب بدهند و او را دستگیر کنند. این متهم در بازجویی‌ها شرکت در نزاع را پذیرفت اما درباره قتل گفت: «ضربه چاقو را یکی از دوستانم به نام رمضان به مقتول وارد کرد.»

درحالی‌که هیچ دلیل و مدرکی برای تایید یا رد ادعای متهم ۱۹ ساله وجود نداشت، افسران جنایی به تحقیقات‌شان ادامه دادند و دو متهم دیگر به اسامی عزیز و مراد را بازداشت کردند.

این دو نیز در بازجویی‌ها قتل را گردن رمضان انداختند و کارآگاهان در ادامه تحقیقات فهمیدند رمضان از همان زمان نزاع از ایران گریخته و به افغانستان رفته است. به همین دلیل این احتمال مطرح شد که متهمان با علم به فرار رمضان و نبود امکان دسترسی به او این قتل را گردن وی می‌اندازند.
از آن زمان تاکنون راز قتل مرد مغازه‌دار در هاله‌ای از ابهام قرار داشت و مشخص نبود چه کسی ضربه مرگبار را وارد کرده است.

تا اینکه ماموران با تحقیق از شاهدان عینی فهمیدند کسی که چاقو را بر پیکر میثم فرو کرده مردی قد کوتاه با جثه کوچک بود. آنها همچنین توانستند عکسی از رمضان به دست آوردند که نشان می‌داد این مرد قد بلند و قوی هیکل است.

به همین دلیل فرضیه ارتکاب قتل توسط رمضان رد شد و این بار کارآگاهان ترفند تازه‌ای را تدارک دیدند. آنها از شاهدان دعوت کردند و مقصود را در میان چند مرد افغان دیگر در یک صف قرار دادند. شهود با دیدن مقصود انگشت اتهام را به سوی او نشانه گرفتند و وی را به‌عنوان عامل جنایت معرفی کردند. به این ترتیب مقصود به‌عنوان متهم اصلی به بازپرس جنایی معرفی شد و پرونده وی از دیروز بار دیگر به جریان افتاد.