گرجستان کشوری باستانی و کهن است و تفلیس پایتخت این کشور از قرن 5 تا کنون پابرجاست. این کشور بسیار زیبا و تاریخی حوادث بسیاری را از سر گذرانده و داستان هایی زیادی را توسط ابنیه و مکان های تاریخی خود روایت می کند. آداب و رسوم این کشور اصیل یکی از جذابیت های کشور گرجستان است که در ادامه توضیحاتی پیرامون آن خواهیم داد.

زبان ومذهب

بیش از 83 درصد مردم قومیت گرجی دارند اما اقلیت های ارمنی، آذری و روسی نیز در این کشور وجود دارند. بنابراین صحبت به چند زبان ارمنی، روسی و آذری در گرجستان رواج دارد اگرچه زبان اصلی مردم گرجستانی است. مذهب اغلب افراد در گرجستان مسحیت ارتدکسی بوده و در میان آنها پیروان مسحیت ارمنی و اسلام نیز دیده می شود. باید گفت مذهب بر شیوه و سبک زندگی گرجستانی ها تاثیر چندانی نداشته و آنها طی قرن ها توانسته اند آداب و رسوم کهن خود را به نسل های بعدی انتقال دهند.

 

12

لباس سنتی

چوخا نام لباس سنتی کشور گرجستان است که در گذشته لباس رسمی مردم بوده و امروزه مردم آن را در مجلس رسمی و در عروسی ها به تن می کنند. چوخا لباس یشمی یقه بلندی بوده که به کلاهی از جنس خز، خنجر و چندین گلوله مزین شده است. البته شکل امروزی چوخا با شکل سنتی آن تفاوت های زیادی دارد و تغییرات محسوسی در آن به وجود آمده است. شما در تور گرجستان میتوانید در بازدید از محله های قدیمی با انواع لباسهای سنتی گرجی آشنا شوید

غذاهای سنتی

غذاهای گرجستانی را می توان یکی از مهمترین جاذبه های این کشور دانست. تنوع بسیار بالایی در غذاهای گرجستانی دیده می شود و طعم و عطر آنها بی نظیر است. نوع و شیوه طبخ غذا در مناطق مختلف گرجستان متفاوت است. در شرق این کشور پخت غذاهای گوشتی رواج دارد. انواع کباب ها و خورش های خوشمزه در این مناطق تهیه می شود که یکی از پرطرفدارترین آنها خینکالی نام دارد. در غرب گرجستان اما مردم بیشتر تمایل به صرف غذاهای گیاهی دارند. مواد اولیه اغلب این غذاها ترخون، ریحان، گیشنیز و گردو است. خاچاپوری یکی از خوشمزه ترین غذاهای این ناحیه محسوب می شود.

13

 

آشپزی گرجستان

مهمان نوازی مردم گرجستان زبانزد خاص و عام است. گردشگران احساس صمیمیت و راحتی زیاد با بومی های گرجستان دارند. اگر به عنوان گردشگر به گرجستان سفر کردید، این احتمال وجود دارد که در برخورد با یکی از اهالی مهمان نواز گرجستان به منزل آنها دعوت شوید. در مهمانی های گرجی ها آداب خاصی وجود ندارد و به احتمال زیاد یک شب شاد و دلنشین در انتظار شما خواهد بود. اگر قصد دارید برای میزبان گل هدیه ببرید بهتر است توجه داشته باشید که تعداد شاخه ها فرد باشد چرا که در گرجستان دست گل هایی است تعداد گل هایشان زوج است برای مراسم خاکسپاری تهیه می شوند. احترام به بزرگترها به خصوص افراد سالخورده در گرجستان اهمیت زیادی دارد. مسئولین همواره مورد احترام مردم هستند و البته آنها می دانند که در زمان مقرر باید به مردم پاسخگو باشند بنابراین حس مسئولیت پذیری بالایی دارند. احترام گذاشتن به یگدیگر در کلام و گفتگوهای طرفین کاملا مشهود است. گرجی ها تنها فامیل درجه یک و دوستان صمیمی خود را با نام کوچک صدا می زنند و بقیه افراد فامیل و دوستان رسمی خود را با نام خانوادگی شان می خوانند و یا از پسوند خانم و آقا برای مخاطب قرار دادن آنها استفاده می کنند. اگر چند کلمه با اهالی گرجستان هم کلام شوید کاملا متوجه گرمی و صمیمیت در لحن آنها خواهید شد و شور و هیجان آنها را به خاطر خواهید سپرد. استفاده از زبان بدن در هنگام صحبت کردن آنها به خوبی دیده می شود. تبعیض جنسیتی در گرجستان معنا ندارد و خانم ها در احترام کامل می توانند انواع مسئولیت های اجتماعی را به عهده بگیرند. شما برای لذت بردن از سفر به گرجستان میتوانید به وب سایت تور لحظه آخری لست تورز مراجعه کنید و با انواع تورهای مسافرتی گرجستان آشنا شوید و اگر خوش شانس باشید تور لحظه آخری گرجستان را رزرو نمائید و یا اینکه در منو تور گرجستان با انواع تور های این کشور که بهترین آژانسهای مسافرتی تهران درج میکنند آشنا شوید