معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران رفتاری سیاسی دارد

در پی بروز نارضایتی‌هایی از نحوه تقسیم و توزیع طرح ترافیک اقشار خاص در جامعه خبرنگاران و اهالی رسانه، بسیاری از مدیران و فعالان این صنف نسبت به رفتار تبعیض‌آمیز و غیرشفاف معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران در انجام این کار، واکنشهای انتقادآمیزی را داشتند.

فعالان عرصه رسانه ضمن انتقاد نسبت به شفاف نبودن مکانیزم احراز صلاحیت جامعه خبرنگاران در سیستم تعریف شده شهرداری تهران، انجام این کار را در حیطه وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌دانند و از این حیث انتقاداتی را مطرح می‌کنند.

نکته دیگر که انتقاد فعالان رسانه را برانگیخته این است که با وجود افزایش نرخ طرح ترافیک اما سهمیه خبرنگاران نسبت به سنوات گذشته به میزان چشم‌گیری کاهش یافته و همین موضوع منجر به تأثیرگذاری مستقیم بر کیفیت کار رسانه‌ها شده است؛ بر اساس استدلال این منتقدان، خبرنگاران باید به شکل مداوم در ارتباط با سازمانهای حوزه فعالیتشان باشند و به رصد فضای جامعه بپردازند اما زمانیکه طرح ترافیک در اختیار آنها نباشد و رسانه‌ها نیز به دلیل کمبود منابع مالی قادر به پوشش هزینه‌های ایاب و ذهاب آنها نباشند، کمتر به حوزه‌های کاری خود سرزده و عملا به همان نسبت کمتر می‌توانند خواسته‌ها و مطالبات عمومی را به عنوان چشم و گوش جامعه، پیگیری کنند.

دسته دیگر هم منتقدانی هستند که صراحتا می‌گویند شهرداری تهران با پیش کشیدن این رویه به دنبال ایجاد رانت برای جامعه هدف مشخصی بوده است؛ آنها معتقدند که شهرداری تهران با کاستن از سهمیه خبرنگاران، این سهمیه را در اختیار اقشار نزدیک و مورد وثوق خود قرار داده است و از این جهت به شکل مداوم خواستار انتشار لیست اسامی خبرنگارانی هستند که موفق به دریافت طرح ترافیک شده‌اند.

محمد پیرعلی از جمله فعالان رسانه‌ای است که در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران پویا به صراحت اظهار کرد: نوع رفتار و مانع‌تراشیهای شهرداری تهران نشان می‌دهد که این نهاد ظاهرا هدف دیگری را دنبال می‌کند.

مدیر مسئول روزنامه سیاست‌روز با بیان اینکه شهرداری تهران عنوان کرده با کاهش سهمیه طرح ترافیک به دنبال پاکسازی هوای تهران است، گفت: به نظر نمی‌رسد اقداماتی که این نهاد انجام داده در راستای پاکسازی هوای تهران باشد زیرا همخوانی با نوع سیاستها ندارد.

وی با اشاره به اینکه شهرداری مأموریتهای اصلی خود را رها کرده  و به اموری می‌پردازد که جای تعجب و انتقاد دارد، گفت: در همان مرحله شروع احراز هویت خبرنگاران در سایت شهرداری عنوان کردم که موضوع احراز هویت خبرنگاران اصلاً در حوزه وظایف شهرداری نیست که حالا بخواهد براساس این ارزیابی، آرم طرح ترافیک برای این قشر صادر کند.

این فعال رسانه تصریح کرد: کاهش سهمیه طرح ترافیک خبرنگاران به عنوان یکی از اقشار خاص که نیازمند این سهمیه برای پرداختن به امور کاری خود هستند، باعث بروز تنش شدیدی بین همکاران ما شده است.

مدیرمسئول روزنامه سیاست روز اذعان کرد: با این حال بیش از اینکه به نظر برسد این سیاست در راستای پاکسازی هوای شهر بوده (گزارش اخیر پلیس راهور نشان می‌دهد که بعد از اجرای مدل جدید طرح ترافیک، میزان ترافیک کم نشده است)، در خوشبینانه‌ترین حالت به نظر می‌رسد که طرحی برای کسب درآمد و جبران کسری بودجه بوده است.

وی افزود: در بدبینانه‌ترین حالت هم به نظر می‌رسد اهداف سیاسی پشت پرده باشد که اگر اینطور باشد مسئله بسیار بدی است؛ با این حال من سیاست جدید را در راستای تلطیف هوای شهر نمی‌بینم.

پیرعلی در پایان انتقادی به صحبتهای اخیر پورسیدآقایی؛ معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران داشت که از سمت انجمن صنفی خبرنگاران و روزنامه‌نگاران تهران تکذیب شد و عنوان کرد: اینکه ایشان می‌گویند از ابتدا دنبال توزیع سهمیه توسط تشکلهای صنفی نظیر انجمن صنفی خبرنگاران و روزنامه‌نگاران تهران بوده‌اند ولی آنها قبول نکرده‌اند که البته سریعا هم تکذیب شد، نوعی رفتار مبتنی بر سیاست است که توپ را در زمین دیگران می‌اندازند تا از پاسخگویی نجات یابند که به نظر می‌رسد شهردار جدید باید ورود جدی نسبت به این موضوع داشته باشد.