به گزارش فارس از شهرستان آمل، سیستم هوشمند اندازهگیری فشار خون و ضربان قلب با ارسال موقعیت به کمک GSM توسط دانشآموزان دختر آملی اختراع شد.
این اختراع که با تلاش شبانه‌روزی همتا ولی‌زاده و سهیلا امینی دانش‌آموزان سال دوم دبیرستان رشته‌های علوم تجربی و ریاضی فیزیک دبیرستان غیردولتی قنوت صورت گرفت، به شماره ۷۱۲۴۳ به ثبت سازمان اسناد و املاک کشور درآمد.
سیستم هوشمند اندازه‌گیری فشار خون و ضربان قلب با ارسال موقعیت به کمک GSM به وسیله سیستم‌هایی نظیر موقعیت‌یاب جهانی GPS، GSM برای دریافت و ارسال پیامک و HMT - R برای ارسال وایرلس بین دو دستگاه می‌تواند فشار خون و ضربان قلب افراد را به صورت آنلاین و هر ۲۰ دقیقه یک بار اندازه‌گیری کرده و نسبت به جدول سلامتی که زمان فروش دستگاه به کاربر داده می‌شود، اطلاعات را مقایسه کرده و در صورت خطر فشار خون و ضربان قلب، مکان فعلی شخص را با شماره تماس از پیش‌تعیین شده همانند خانواده، دکتر شخصی و حتی اورژانس ارسال می‌کند.
این دستگاه در زمینه‌های پزشکی، ورزشی، نظامی، امنیتی، مراقبت‌های جسمانی کاربرد دارد و ارزان بودن نسبت به نمونه‌های خارجی در صورت وجود از مهم‌ترین مزیت‌های آن است.
از نکات قابل توجه این اختراع ثبت آن توسط دو مخترع دانش‌آموز مقطع دبیرستان است که مسئولان آموزش و پرورش مازندران باید با حمایت و پشتیبانی از این استعدادهای درخشان زمینه را برای عملی کردن دیگر افکار و ایده‌های ناب آنها فراهم کنند.
البته همتا ولیزاده و سهیلا امینی مخترعان سیستم هوشمند اندازهگیری فشار خون و ضربان قلب با ارسال موقعیت به کمک GSM به خبرنگار فارس قول دادند تا در گفتوگویی تفصیلی بیشتر از اختراع خود ما را با خبر سازند.