جوابیه ۱۹ تشکل محیط زیستی به سخنرانی اخیر عیسی کلانتری در اراک

جمعی از تشکل‌های محیط زیستی استان مرکزی به صحبت های اخیر عیسی کلانتری، رییس سازمان محیط زیست کشور در جریان سفر به اراک واکنش نشان دادند و 19 تشکل محیط زیستی در استان مرکزی با ارسال این نامه سرگشاده  به معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با موضوع درخواست توقف صدور پروانه شکار چهارپا عنوان کردند.

در فرازهایی از این جوابیه آمده است:

«جناب آقای کلانتری، مدت‌ها بود که اقدام تاسف برانگیز سازمان حفاظت محیط زیست، به عنوان متولی حفظ محیط زیست  این سرزمین در صدور مجوز شکار در قبال مشتی دلار برای اتباع خارجی قلب فعالین محیط زیست کشور را به درد آورده بود و به دنبال فرصتی بودیم تا از بالاترین مقام قانونی این مرز و بوم در حمایت از این گنجینه حیاتی، در دولتی که با شعار دولت محیط زیستی راس کار آمد، خبر خوب توقف این تصمیم غلط را بشنویم، اما امروز که صحبت‌های جنابعالی را شنیدیم، دریافتیم عدم مشارکت دادن سازمان‌های مردم نهاد در تصمیمات سازمان محیط زیست بدون دلیل نیست و در واقع عدم مشارکت کارشناسان واقعی محیط زیست که اکثراً در سازمان‌های مردم نهاد فعال هستند فضا را برای کارشناسی کاسبان محیط زیست فراهم خواهد کرد.

جناب کلانتری؛ در توجیه صدور پروانه شکار برای اتباع خارجی فرمودید که ((متخصصین به این نتیجه رسیده اند که اگر تعداد دام‌های نر زیاد شود تعادل گله به هم می خورد))

جالب است که این صحبت را مبنای صدور پروانه شکار قرار دادید و حتی در ادامه پا را فراتر گذاشته اید و متخصصانی که در کنار شما چنین مشاوره‌هایی را داده‌اند را مورد ایراد قرار دادید که چرا جرات اطلاع رسانی این تصمیم علمی و کارشناسی را  نداشته اند.

جناب آقای مهندس عزیز که خود نیز اذعان می فرمایید در این زمینه تخصصی ندارید! لطفا نام این مشاوران و متخصصینی که پشتوانه تصمیمات علمی شما و سازمان‌تان هستند را ذکر کنید تا بدانیم در کدام زیستگاه در کشور، که خودتان نیز بر وضعیت اسفبار آنها پس از تخریب زیستگاه، تغییر اقلیم، شکار غیر مجاز، انواع بیماری‌های مسری حیات وحش و غیره در حال نابودی است، مازاد چهارپایان را داریم که شما با افتخار اعلام می کنید که مجوز شکارشان را به بیگانگان  داده اید.

جناب کلانتری؛ در جایی از صحبت‌های خود از تلاش برای افزایش حقوق محیط‌بانان تلاشگر فرمودید که ما هم از این اقدام ارزشمند حمایت قاطع می کنیم.

ولی ای کاش شما که مستاجر کوتاه مدت این سازمان هستید متوجه بودید که همین محیط‌بانان، خود را در معرض انواع خطر ها قرار می دهند و خود را سپر گلوله شکارچیان قرار می دهند تا از یک قوچ که شما به راحتی مجوز شکار آن را می دهید دفاع کنند.

جناب مهندس؛ ای کاش می دانستیم که در خلوت خود، چه پاسخی برای بیش از120 محیط بان شهید این حوزه دارید؟

آقای کلانتری؛ در واکنش به صحبت‌های نماینده سمن‌ها که صادقانه عملکرد فعلی شما را نقد کرد، فرمودید؛ منتها دوستان من در NGO ها، قبلا راساً سیاست‌گذاری می‌کردند، الان گروه‌های علمی سیاست گذاری می کنند و ما هم تابع گروه های علمی هستیم .

جناب مهندس در جوابتان باید عرض کنیم که هنوز یادمان هست که رییس جمهور محترم با شعار حضور مردم در سیاست‌گذاری ها سرکار آمدند و اگر امروز سیاست‌های شما در تضاد با این شعار دولت است باید بر ادامه فعالیت خود در این سازمان تجدید نظر کنید و البته این صحبت ناشی از ارتباط ضعیف شما با بدنه سمن‌ها و شناخت نادرست‌تان نشات می گیرد چراکه اکثریت اعضا سمن‌ها را متخصصین صاحب نام حوزه محیط زیست و بازنشستگان و محیط بانان پیش کسوت این کشور تشکیل می‌دهند که عاشقانه و داوطلبانه، عمر، سرمایه و آبروی خود را در این حوزه در طبق اخلاص قرار داده‌اند، ولی نتیجه عملکرد متخصصینی که به شما مشاوره می‌دهند و سیاست‌گذاری سازمان تحت امر شما را بر عهده دارند، صدور مجوز شکار برای آخرین پازل طبیعت ایران زمین است و تصویب یکباره 248 پروژه ارزیابی در این مدت کوتاه که به قول شما (یا به دلیل سواد ناکافی و یا هدف های دیگری) بین (1 تا 12 سال) در پشت آخرین سنگر حفاظت از تاب آوری سرزمین، معطل مانده بود، که شما و متخصصین‌تان مجوزشان را صادر کردید و آیندگان در مورد این فاجعه قضاوت عادلانه‌ای خواهند داشت.

و اما جناب آقای مهندس کلانتری، در نطق 45 دقیقه‌ای خود در اراک، زمین و زمان را به باد انتقاد گرفتید و فرمودین که وضعیت نابسامان امروز آب و خاک این کشور نتیجه عملکرد غلط پیشینیان است!  اما ای کاش می فرمودید که شما در گذشته مدیریتی این سرزمین چه نقشی داشته اید؟ نقش سیاست های وزارت جهاد کشاورزی در دوران تصدی شما در این وزارت خانه چه بوده؟!

آری... شاید انتظار ما برای محاکمه مسببان وضعیت فعلی محیط زیست انتظار زیادی باشد! ولی ای کاش به جای صحبت های حق به جانب امروزتان، صادقانه عذرخواهی می کردید.

این جوابیه به امضا 19 تشکل محیط زیستی رسید:

جامعه همیاران منابع طبیعی، موسسه کیمیای سبز مرکزی، موسسه جهان سبز،  موسسه ارمغان روح بخش سبز، موسسه احیاگران طبیعت شازند، موسسه گنجینه سبزحامیان محیط زیست مرکزی، حامیان سبزاندیش و آینده سازان زیست محیطی، موسسه پیشگامان ناجی حیات حیوانات، گروه دوستداران محیط زیست سفیران سبز،  موسسه حافظان رویش طبیعت، کمپین کشوری اعتراض به صدورمجوز شکار حیوانات،  همیاران توسعه سبزاندیش، زیست بانان آستانه، دوستداران طبیعت کمیجان، موسسه کودکان طلوع  سبز، نسیم سبز مرکزی، موسسه هدایتگران محیط آویسا، موسسه یادمان سبز»

 

«متن نامه سرگشاده  به معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با موضوع درخواست توقف صدور پروانه شکار چهارپا»