تاکید افشانی بر توسعه حمل و نقل با محوریت مترو

محمدعلی افشانی در آیین بهره‌برداری از پل تقاطع بلوار ارتش امام علی و 5 پروژه عمرانی شهر تهران گفت: یکی از مشکلات کل کشور و شهرداری‌ها شروع پروژه‌های متعدد و همزمان بدون توجه به منابع مالی است. این مساله باعث شده که سرمایه‌های مردم مدت مدیدی در خاک بلااستفاده بمانند. 

شهردار تهران با بیان اینکه برخی از پروژه‌ها فقط یک تا دو سال نیاز است که به اتمام برسد گفت: اما تعدد پروژه‌ها و توزیع منابع و نبود منابع لازم باعث می‌شود که پروژه‌ها با تاخیر انجام شود. 

وی با تاکید بر این موضوع که یکی از اولویت‌های ما این است که متناسب با میزان منابعی که در اختیار داریم و محدودیت‌هایی که وجود دارد به همان اندازه پروژه آغاز کنیم گفت: پروژه‌هایی که از قبل وجود داشته براساس پیشرفت فیزیکی به ترتیب با تامین منابع مالی در دستور کار قرار می‌گیرد. 

افشانی اضافه کرد: دومین نیاز این است که همه پروژه‌هایی که در شهر طراحی و اجرا می‌شود حتما پیوست زیست‌محیطی داشته باشد و تمام نیازهای توسعه پایدار در شهر در پروژه دیده شود. 

وی افزود: انسان‌ها حق دارند حقوقی برای آنها دیده شده که باید تثبیت شود. شهروندان که در تهران زندگی می‌کنند حق دارند از نور، آفتاب، هوای سالم و دید و منظر استفاده کنند.  

به گفته وی وقتی یک پروژه به صورت دودکش در میان جمع کثیری از خانه‌ها ساخته می‌شود دید و منظر حذف می‌شود آلودگی ایجاد می‌شود و حقوق مردم نادیده گرفته می‌شود. 

افشانی ادامه داد: وقتی صحبت از توسعه پایدار می‌شود باید پاسخگوی نیاز امروز مردم باشیم بدون فدا کردن نسل‌های آینده. 

شهردار تهران اضافه کرد: موضوع بعدی احیای پروژه‌ها است و باید از لحاظ کمیت پروژه‌ها در دستور کار قرار گیرند. برخی از پروژه‌ها ساخته می‌شود و در کوتاه‌ترین زمان بحث‌بازسازی و مرمت آن آغاز می‌شود و این موضوع به شهر هزینه زیادی وارد می‌کند. 

وی گفت: اگر کیفیت خوب باشد صرفه‌جویی فراوانی در هزینه‌ها خواهیم داشت. 

شهردار با بیان اینکه باید به کیفیت توجه زیادی شود گفت: صحت و سرعت باید در دستور قرار گیرد و نباید سرعت باعث کاهش صحت شود و صحت اجرا مهمتر از سرعت است چرا که منابع مردم تلف می‌شود. 

وی همچنین به ارزیابی مداوم پروژه‌ها به صورت هوشمند اشاره کرد و گفت: 16 سال پیش که بنده در سازمانی مدیر بودم سیستم هوشمند را اجرایی کردم وقتی یک پروژه میزان هزینه‌اش بیش از پیشرفت باشد روی صفحه مشخص می‌شود و بدین ترتیب می‌توان پروژه را به درستی هدایت کرد. 

به گفته افشانی درخصوص هوشمند‌سازی و شهر هوشمند بسیار شنیده‌ایم اما به نظر می‌رسد باید در دوره‌ای عمل کنیم. 

شهردار تهران گفت: هوشمند سازی باید از پروژه‌های عمرانی آغاز شود چرا که تاثیر مستقیم در حوزه ترافیک دارد. 

وی با تاکید بر توسعه حمل و نقل با محوریت مترو گفت: طبقه محروم جامعه از مترو بسیار استفاده می‌کنندو باید این موضوع در اولویت قرار گیرد. 

شهردار تهران گفت: پروژه‌های ریلی چه آنها که قبلا ساختشان آغاز شده و چه پروژه‌هایی که جدید آغاز می‌شود باید مورد بررسی قرار گیرد. 

شهردار تهران همچنین به استفاده از مسیر دوچرخه اشاره کرد و گفت: همچنین باید از LRT استفاده کنیم .

وی همچنین از تمام کسانی که در گذشته برای اجرای پروژه‌ها و افرادی که از این پس قدم برمی‌دارند تشکر کرد و گفت: بنده منافع مردم را بر منافع خود ترجیح می‌دهم. 

وی گفت: در هر فصل برنامه‌های متعددی برای افتتاح پروژه‌ها خواهیم داشت. 

شهردار تهران در جمع خبرنگاران در خصوص محدودیت‌های منابع گفت: با توجه به نیاز مردم پروژه‌ها را اولویت‌بندی می‌کنیم. 

وی در پاسخ به این پرسش که بارها اعلام کرده‌ایم محدودیت منابع داریم آیا پروژه جدید آغاز می‌کنید گفت: در آینده پروژه‌ها را بررسی می‌کنیم و براساس منابع پروژه‌های جدید را هم آغاز می‌کنیم.