نحوه دریافت کارت برای شرکت کنندگان در چند گروه آزمایشی کنکور مشخص شد

حسین توکلی مشاور عالی رئیس سازمان سنجش آموزش کشور گفت: در آزمون سراسری سال 1397 تعداد یک میلیون و 11 هزار و 825 داوطلب ثبت‌نام کردند که از این تعداد 599 هزار و 313 نفر زن و 412 هزار و 512 نفر مرد هستند، به عبارت دیگر 59.23 درصد ثبت‌نام‌کنندگان زن و 40.77 درصد ثبت‌نام‌کنندگان مرد هستند.

توکلی گفت: با توجه به اینکه آزمون هر یک از گروه‌های آزمایشی علوم ریاضی و فنی، علوم تجربی، علوم انسانی، هنر و زبان‌های خارجی به طور جداگانه برگزار می‌شود و داوطلبان شرکت‌کننده در هر یک از گروه‌های آزمایشی مذکور باید پرینت کارت شرکت در آزمون گروه آزمایشی مربوط را داشته باشند.

به گفته وی، با توجه به آمار ثبت‌نام‌کنندگان یعنی یک میلیون و 11 هزار و 825 داوطلب و تعداد علاقمندان به گروه آزمایشی هنر علاوه بر گروه آزمایشی اصلی داوطلبان مذکور یعنی 66 هزار و 649 داوطلب و همچنین علاقمندان به گروه زبان‌های خارجی علاوه بر گروه آزمایشی اصلی داوطلبان مذکور یعنی تعداد 138 هزار و 86 داوطلب برای برگزاری آزمون سراسری سال 97 تعداد یک میلیون و 216 هزار و 560 کارت ورود به جلسه آزمون صادر و آزمون سراسری سال 1397 نیز برای این تعداد برگزار می‌شود.

مشاور عالی رئیس سازمان سنجش آموزش کشور اظهار داشت: برای‌ آن‌ دسته‌ از داوطلبان‌ متقاضی شرکت در آزمون گروه‌های‌ آزمایشی‌ علوم‌ ریاضی‌ و فنی‌، علوم‌ انسانی‌، علوم‌ تجربی و زبان‌های خارجی‌ که علاقه‌مندی‌ خود را برای‌ شرکت‌ در آزمون‌ گروه‌ آزمایشی‌ هنر با گذاشتن‌ علامت‌ در ردیف‌ 39 تقاضانامه‌ اعلام‌ داشته‌اند، کارت‌ شرکت در آزمون‌ گروه هنر نیز جداگانه‌ صادر شده است‌.

وی گفت: این‌ دسته ‌از داوطلبان‌ لازم‌ است‌ پرینت کارت‌ شرکت در آزمون گروه‌ هنر را نیز علاوه‌ بر پرینت کارت‌ شرکت در آزمون ‌گروه آزمایشی‌ مربوط‌ از طریق پایگاه اطلاع رسانی سازمان سنجش آموزش کشور دریافت کنند. برای‌ این‌ قبیل‌ داوطلبان‌ دو کارت‌ شرکت در آزمون‌ صادر شده‌ است‌ که‌ لازم‌ است‌ پرینت هر دو کارت‌ شرکت در آزمون را از سایت سازمان سنجش دریافت‌ کنند.

توکلی ادامه داد: برای‌ آن دسته‌ از داوطلبان‌ متقاضی شرکت در آزمون گروه های‌ آزمایشی‌ علوم‌ ریاضی‌ و فنی‌، علوم‌ انسانی‌، علوم‌ تجربی و هنر که علاقه‌مندی‌ خود را برای‌ شرکت‌ در آزمون‌ گروه‌ آزمایشی‌ زبانهای‌ خارجی‌ نیز با گذاشتن‌ علامت‌ در ردیف‌ 40 تقاضانامه‌ مشخص‌ کرده‌اند، کارت‌ شرکت در آزمون گروه زبانهای‌ خارجی‌ نیز صادر شده‌ است‌.

وی گفت: این‌ دسته‌ از داوطلبان‌ لازم‌ است‌ پرینت کارت‌ شرکت در آزمون گروه‌ آزمایشی‌ زبانهای‌ خارجی‌ را نیز علاوه‌ بر کارت‌ گروه‌ آزمایشی‌ مربوط‌ از طریق پایگاه اطلاع رسانی سازمان سنجش آموزش کشور دریافت‌ کنند. برای‌ این‌ قبیل‌ از داوطلبان‌ دو کارت‌ شرکت در آزمون صادر شده‌ است‌ که‌ لازم است‌ پرینت هر دو کارت‌ شرکت در آزمون را از طریق سایت سازمان سنجش دریافت‌ کنند.

به گفته مشاور عالی رئیس سازمان سنجش آموزش کشور، برای‌ آن دسته‌ از داوطلبان‌ متقاضی شرکت در آزمون گروه های‌ آزمایشی‌ علوم‌ ریاضی‌ و فنی‌، علوم‌ تجربی‌ و علوم‌ انسانی‌ که علاقه‌مندی‌ خود را برای‌ شرکت‌ در گروه‌ هنر و همچنین‌ گروه‌ زبانهای‌ خارجی‌ با علامت‌گذاری‌ در ردیف های‌ 39 و 40 تقاضانامه‌ مشخص‌ کرده‌اند، سه‌ کارت‌ شرکت در آزمون (یک‌ کارت‌ مربوط‌ به‌ گروه‌ آزمایشی‌ اصلی‌ علوم‌ ریاضی‌ و فنی یا علوم‌ تجربی‌ و یا علوم‌ انسانی‌ و دو کارت‌ دیگر به‌ ترتیب‌ برای‌ گروه‌ هنر و زبانهای‌ خارجی‌) صادر شده‌ است‌.

وی افزود: این‌ قبیل‌ از داوطلبان‌ باید پرینت هر سه‌ کارت‌ شرکت در آزمون را از طریق پایگاه اطلاع رسانی سازمان سنجش آموزش کشور دریافت‌ کنند.

به گفته توکلی، داوطلبان شاغل در شغل بهیاری که دارای دیپلم بهیاری بوده و در آزمون سراسری سال 1397 در گروه آزمایشی علوم تجربی ثبت‌نام کرده اند علاوه بر پاسخگویی به دروس عمومی و اختصاصی گروه آزمایشی مربوط، باید به دروس اختصاصی بهیاری نیز که در دفترچه شماره 3 درج شده، پاسخ دهند. برای این قبیل داوطلبان بر روی کارت شرکت در آزمون در قسمت بهیاری، کلمه «بلی» مشخص شده است.

وی افزود: داوطلبان‌ نظام‌ جدید آموزش‌ متوسطه‌ گروه‌ آزمایشی‌ علوم‌ انسانی‌ که دارای دیپلم علوم و معارف اسلامی و عنوان‌ گواهینامه‌ دوره‌ پیش‌ دانشگاهی‌ نظام جدید آنان‌ علوم‌ و معارف‌ اسلامی‌ (کد 18) است با توجه‌ به‌ ضوابط‌، لازم‌ است‌ علاوه‌ بر دروس‌ اختصاصی‌ گروه‌ مذکور، درس ‌اصول، عقاید و فقه‌ را نیز امتحان‌ دهند.

توکلی گفت: به این داوطلبان توصیه‌ می‌شود که‌ به‌ مندرجات‌ برگ راهنما که‌ به همراه‌ کارت‌ شرکت در آزمون از طریق پایگاه اطلاع رسانی سازمان سنجش آموزش کشور قابل دریافت‌ و پرینت است توجه‌ کنند.

وی اضافه کرد: وضعیت‌ چنین‌ داوطلبانی‌ که‌ با توجه‌ به‌ ضوابط‌ (از لحاظ‌ نوع‌ گواهینامه‌ دیپلم و دوره‌ پیش‌ دانشگاهی‌)، لازم ‌است‌ درس‌ اصول‌، عقاید و فقه‌ را امتحان‌ دهند دقیقاً در برگ راهنمای‌ شرکت‌ در آزمون‌ مشخص‌ شده‌ است‌.