ادامه مبارزه با جوندگان در مناطق زلزله زده

خسرو شهبازی گفت: بیماری حاد پوستی سالک به واسطه نوعی پشه از جوندگانی همچون موش به انسان منتقل می شود.

وی افزود: به منظور مقابله با این بیماری تمامی زمین های کشاورزی و باغات مناطق زلزله زده تاکنون علیه جوندگان سم پاشی شده اند و این سم پاشی ها همچنان ادامه دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی توضیح داد: در صورت بروز مشاهده افزایش جمعیت موش و سایر جوندگان در باغ ها و مزارع مقابله با آنها به صورت ویژه دنبال می شود.

شهبازی ادامه داد: همچنین علاوه بر سم پاشی علیه جوندگان در مناطق زلزله زده سم پاشی علیه سن گندم نیز انجام شده است که این کار باعث از بین رفته پشه ناقل سالک خواهد شد.

سالَک نوعی بیماری پوستی است که بر اثر گزش جنس ماده نوعی پشه خاکی به انسان منتقل می‌شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، تمام موارد بهداشتی مناطق زلزله زده استان را در کنترل دانشگاه علوم پزشکی دانست و گفت: تاکنون هیچ گونه اپیدمی (همه گیری) بیماری در این مناطق نداشته ایم.

دکتر محمدابراهیم شکیبا دوشنبه هفته جاری در نشستی خبری افزود: وضعیت بهداشتی این مناطق توسط دانشگاه علوم پزشکی هر روز کنترل می شود و نگرانی بابت شیوع بیماری وجود ندارد.

وی اظهار داشت که با گرم شدن هوا باید از وقوع بیماری های منتقله از طریق آب و غذا در این مناطق مراقبت کنیم که اقدام های لازم در این ارتباط انجام شده است.

وی یکی از نگرانی ها در مناطق زلزله زده را شیوع بیماری سالک دانست و گفت: این بیماری بومی منطقه است که در زمان گرما امکان شیوع آن وجود دارد.

وی به سمپاشی و جونده کشی در سطح 15 میلیون متر مکعب در هفت شهرستان مناطق زلزله زده کرمانشاه اشاره کرد و گفت: از این میزان 9 میلیون متر مکعب سمپاشی و در سطح 6 میلیون متر مکعب نیز جونده کشی با هدف مبارزه با شیوع سالک انجام شده است.