خط قرمز‌های پلیس در طرح تابستانی پلیس راهور

طرح تابستانه چند روزی است که آغاز شده و تا پایان شهریور نیز ادامه دارد. درست بعد از پایان تعطیلات نوروزی و به مقصد رسیدن مسافران نوروزی پلیس راهور زیر ساخت‌های اجرای طرح تابستانی پلیسی و ترافیکی را در جاده‌های کشور کلید زد تا در تابستان ۹۷ که برابر پیش بینی‌ها تعداد مسافرت‌های افزایش پیدا می‌کند شاهد کاهش میزان تلفات جاده‌ای باشیم. اما جدا از خاطره‌های خوب یک سفر، چند سالی است که افزایش تصادفات و تلفات ناشی از تصادف خودرو‌ها زنگ‌های خطر را به صدا درآورده است.

موضوع افزایش تلفات سوانح رانندگی آنقدر جدی شد که مقام معظم رهبری هم در دیدار با عوامل پلیس دربارهٔ اهتمام پلیس و دستگاه‌های امدادی برای کاهش میزان تلفات جاده‌ای توصیه کرده اند. حالا ششمین سالی است که پلیس همزمان با پایان امتحانات مدارس و دانشگاه‌ها و درست با آغاز فصل تابستان طرح ویژه تابستانی را در سراسر جاده‌های کشور برگزار می‌کند. دستگاه‌های امدادی و خدماتی زیادی در این طرح عضویت دارند و هر سه ماه یک بار دستاورد‌ها و نواقص مربوط به جاده‌ها و وسایل نقلیه تجهیزات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری و مهارت رانندگی رانندگان را در بوته نقد قرار می‌دهند و عزمشان را جزم کرده‌اند که آمار تصادفات را کاهش بدهند. با توجه به اینکه طرح تابستانی پلیس راهور از بیست و چهارم خرداد کلید خورده و کریدورهای شرقی و غربی و جنوبی کشور تحت نظر مستقیم پلیس است و شواهد نشان می دهد که پلیس راهور به عنوان پیشانی اجرای طرح تابستانی همه امکانات انسانی و تجهیزانی خود را برای کاهش تصادفات و انجام سفرهای بی خطر در دستور کار خود قرار داده است . 

سایت راهور 120هر روز به روز رسانی محورهای مواصلاتی مسدود مسیر های جایگزین را اعلام می کند  و استدیو پلیس راه در رادیو سراسری هر 45 دقیقه یک بار و در رادیو پیام هر 15 دقیقه یک بار خبرهای ترافیکی را اعلام می‌کند . هنوز آمار دقیقی از میزان تصادفات در همین چند روز آغاز طرح اعلام نشده است اما آنچه از بررسی آمار اخبار بر می آید نشان می دهد خوشبختانه از ابتدای طرح تابستانی پلیس راهور تاکنون حادثه رانندگی وحشتناکی به وقوع نپیوسته است اما همچنان واژگونی خودروها پیشتاز اخبار تصادفات است . 

خط قرمز‌های پلیس

سردار محمد حسین حمیدی رییس پلیس راه راهور ناجا در گفت و گو با میزان با اشاره به جان باختن حدود ۵ هزار نفر در جاده‌های کشور در تابستان سال گذشته، گفت: پیشگیری از وقوع تصادفات جاده‌ای از اولویت‌های مهم اجرای طرح تابستانی پلیس راهور در سطح جاده‌ها و محور‌های مواصلاتی کشور است.

وی با اشاره به اینکه سرعت و سبقت غیرمجاز و عدم توجه به جلو از اصلی‌ترین عوامل تصادفات در سال گذشته بوده که در برخی از استان‌ها این عدد به ۷۰ تا ۸۰ درصد می‌رسد، گفت: برخورد با این تخلقات جزو اولویت‌های پلیس راهور است و با رانندگانی که از خط قرمز پلیس عبور کنند بدون چشم پوشی برهخورد میشود.

حمیدی گفت: علی رغم اینکه در سال‌های اخیر تقریباً روند کاهشی خود را در حوزه تلفات جاده‌ای حفظ کرده ایم، ولی جان باختن ۵ هزار نفر در فصل تابستان سال گذشته، بسیار ناراحت کننده است، این آمار در طول سال در جاده‌های برون شهری و معابر شهری نزدیک به ۱۶ هزار نفر می‌شود. برای همین هم همه تلاش همکارانم در پلیس راه و راهداری و همه دستگاه‌های متولی و ذی ربط در اجرای طرح تابستانی کاهش میزان تلفات جاده‌ای و تصادفات است.


وی گفت: در سال ۹۶ به طور میانگین روزانه ۴۴ نفر جان خود را در تصادفات از دست دادند، در حالی که در تابستان ۹۶ این میزان به روزانه ۵۳ نفر افزایش یافت. در تابستان ۹۶، ۳۷ درصد از تصادفات به علت واژگونی بود که با توجه به این مهم باید در این زمینه برنامه ریزی و تمرکز بیشتری داشته باشیم.

سردار حمیدی معتقد است: امسال در تابستان شرایط متفاوتی را تجربه خواهیم کرد چرا که بخشی از فصل بهار جزء طرح تابستانی محسوب شده و دور اول مسافرت‌های تابستانی شهروندان در تعطیلات عید فطر رقم خورده است؛ هر چند بر آورد‌های آماری نشان می‌دهد که بیشترین میزان تردد‌ها را در فصل تابستان و در شهریورماه شاهد خواهیم بود اما این بدان معنا نیست که در روزهای دیگر تابستان و به ویژه در آخر هفته  شاهد افزایش میزان تردد‌ها در محور‌های پرتردد گردشگر پذیر نباشیم.

اگر بخواهیم معادله کاهش سوانح ترافیکی را به دو نیم تقسیم کنیم، ۵۰ درصد کار مربوط به اقدامات دولت و حوزه‌های راهداری، سازمان‌های امدادی و پلیس است که باید با اقدامات سخت و نرم افزاری خود ایمنی ترافیک را ارتقاء دهند، اما نیم دیگر این معادله برعهده رانندگان و همراهان آنان است. اگر بخواهیم با نگاهی تک بعدی به این موضوع بپردازیم، بدون تعارف هیچ نهاد و سازمانی به تنهایی نمی‌تواند اقدام موثر و پایداری را در روند کاهشی سوانح انجام دهد، ولی تلاش‌های همگانی و مشارکتی می‌توانند بسیار تاثیرگذار باشد. استفاده از پتانسیل همیاران پلیس در اجرای طرح‌های پیشگیرانه پلیس راهور راه حل فرهنگی و بازدارنده‌ای است که با جدیت در سطح مدارس و با همکاری به جای وزارت آموزش و پرورش اجرا می‌شود. جدا از آن بازرسان نامحسوس پلیس راهور هم که از میان طیف وسیع شهروندان اعم از رانندگان وسایل حمل و نقل برون شهری، کسبه و معتمدان محله‌ها و شورا‌های شهر و روستا برگزیده شده اند. نحوه رانندگی رانندگان را زیر ذره بین گرفته اند. چرا که به گفته رییس پلیس راههور ناجا نیروی انسانی هر کشور بزرگترین سرمایه آن کشور محسوب می‌شود و برای جلوگیری از فوت نیروی انسانی باید نهایت تلاش خودمان را به کار ببندیم.

لزوم نصب ۶ هزار دوربین در سطح جاده

از بدیهیات جامعه ترافیکی امروز استفاده از سامانه‌های هوشمند و الکترونیکی است. کشورمان هم اکنون وضعیت مناسبی در زمینه استفاده از تجهیزات به روز و الکترونیکی تحت شبکه به ویژه در زمینه کنترل ترافیکی دارد. آمار‌های پلیس راه و راهداری نشان می‌دهد تعداد دوربین‌ها افزایش یافته و سامانه‌های هوشمند از جمله سپهتن به خوبی بر نحوه رفتار ترافیکی شهروندان نظارت می‌کنند. هم اکنون بخش زیادی از دوربین‌های کنترل جاده‌ای از جمله محور تهران-مشهد به دلیل افزایش تردد‌های تابستانی تعویض و تقویت شده اند. رئیس پلیس راه کشور با بیان اینکه توفیق ما در این زمینه بسته به اعتباری است که نهاد‌های حمایتی در این زمینه اختصاص می‌دهند، تصریح کرد: باید در این حوزه سرمایه گذاری کرد، این گونه اقدامات در مسئله تصادفات هزینه نیست، ما اگر بتوانیم با تقویت سامانه‌های هوشمند از سوانح ترافیکی جلوگیری کنیم، به واقع ازهزینه‌های گزاف درمانی، اجتماعی و اقتصادی که پس از وقوع هر سانحه تحمیل می‌شود، جلوگیری کرده ایم.

حمیدی گفت: در حال حاضر ۲ هزار دوربین در ۳۵ هزار کیلومتر از جاده‌های پرتردد کشور نصب که با دوربین‌های قبلی ۲ هزار و ۴۰۰ دستگاه می‌شود. البته نیاز کشور در حال حاضر حداقل ۶ هزار دستگاه دوربین است که ما این نیازمندی را به نهاد‌های مرتبط اعلام کردیم. تا همه محور‌های مواصلاتی کشور زیر پوشش نقشه دوربین‌های ترافیکی قرار بگیرند.

توصیه‌ای تابستانی پلیس به مسافران

نادر رحمانی، رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا درباره افزایش سفر‌های تابستانی به میزان گفت: با توجه به اتمام کنکور سراسری، پیش‌بینی می‌شود شاهد افزایش سفر از سوی خانواده‌هایی باشیم که فرزندشان از شرکت‌کنندگان در این آزمون بوده‌اند.

وی ادامه داد: توصیه پلیس راهور این است که رانندگان خصوصا در آزادراه‌ها و جاده‌های بین‌شهری، قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی را رعایت کرده و ضمن حرکت با سرعت مطمئنه، هنگام رانندگی توجه کافی به جلو داشته باشند.

رحمانی افزود: رانندگان در محور‌های درون‌شهری نیز از ارتکاب تخلفات خصوصا سرعت و سبقت غیرمجاز در بزرگراه‌ها جدا خودداری کرده و در معابر سطح شهر مرتکب تخلفات ساکن مانند توقف در حریم تقاطع یا ایستگاه اتوبوس نشوند.

رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا افزود: با توجه به افزایش حضور شهروندان در پارک‌ها و بوستان‌ها، رانندگان از پارک کردن خودروی خود در حاشیه بزرگراه‌ها جدا پرهیز کرده و به این منظور از پارکینگ‌های مجاز استفاده کنند.