هشدار پلیس فتا نسبت به کارتخوان‌های سیار

پلیس فتای استان در خصوص یکی از روش‌های مجرمانه برداشت از حساب به وسیله کارت خوان‌های سیار، هنگام خرید از فروشندگان سیار یا دست فروشان، به شهروندان و به ویژه مسافران هشدار داد.

مدتی است استفاده از کارتخوان‌های سیار رو به افزایش است و استقبال هموطنان از این دستگاه باعث شده تا وقوع کلاهبرداری در این حوزه افزایش پیدا کند، در یکی از روش‌های شایع کلاهبرداری از طریق دستگاه‌های کارت خوان سیار، افراد سودجو با نصب قطعه‌ای سخت افزاری به نام "اسکیمر" اقدام به کپی برداری از اطلاعات کارت بانکی افراد می‌کنند.

شهروندان دقت داشته باشند پیدا کردن و ردیابی فروشندگان سیار به علت عدم ثابت بودن مکان کسب و کار مشکل خواهد بود، این درحالی است که مزایای این دستگاه‌ها باعث شده است فروشندگان دوره گرد و دست فروشان برای انجام تبادلات بانکی به استفاده از آن سوق پیدا کنند.

گاهی اوقات قیمت نازل کالا یا خدمات مشتری را مجاب می‌کند تا خریدی داشته و وجه آن را از طریق کارت خوان سیار پرداخت کند که این امر باعث شده تا وقوع کلاهبرداری در این حوزه افزایش پیدا کند.

وارد کردن رمز عبور توسط مشتری می‌تواند تضمین کننده امنیت کارت بانکی وی باشد؛ چرا که حتی در صورت نصب "اسکیمر" بر روی دستگاه کارتخوان، بدون اطلاع از رمز عبور، امکان برداشت از حساب وی امکان پذیر نخواهد بود.

شهروندان مراقب باشند در خرید از دست فروشان یا افرادی که دستگاه‌های کارت خوان سیار دارند، دستگاه کارت خوان آن‌ها چسب خورده و یا شکسته نباشد و یا قطعه‌ای اضافه نداشته باشد.

تغییر رمز به صورت ماهانه و دوره‌ای یکی از بهترین راه‌ها برای جلوگیری از عملی شدن اهداف مجرمان است.

هموطنان در صورت مواجهه با موارد مشکوک می‌توانند از طریق سایت پلیس فتا به آدرس cyberpolice.ir بخش مرکز فوریت‌های سایبری، لینک ثبت گزارشات مردمی به پلیس فتا اعلام کنند.