حبس «دولت» به خاطر ۶ میش افشاری!

 «دولتعلی – ع» پیرمرد کشاورزی است که به خاطر خشکسالی مجبور می‌شود با کارگری روی زمین‌های مردم، معاش خانواده پر جمعیت خود را تامین کند، اما این روند زیاد به طور نمی‌انجامد، زیرا زانو‌های پیرمرد ۸۲ ساله همراهی‌اش نمی‌کند.

این مددجو با فروش قطعه زمینی که از ارث پدری در اختیار داشته ضمن تامین جهیزیه حداقلی یکی از فرزندانش، چند رأس میش خریداری می‌کند تا با پروار کردن و ازدیاد آن‌ها کسب و کاری جدید برای خود رقم بزند.

برای همین منظور کربلایی دولت با پیشنهاد یکی از دوستانش به دلیل مقاومت خوب میش افشاری در مقابل امراض انگلی نسبت به خریداری ۱۲ راس از این نمونه حیوانی اقدام می‌کند، اما ۲ راس آن را همان ابتدا به دلیل پذیرایی از مهمانان عروسی دخترش ذبح می‌کند و از بد شانسی ۲ میش نیز به خاطر وجود طویله مناسب برای نگهداری مفقود می‌شوند.

پیرمرد ۸۲ ساله با کمک فرزندانش در گوشه‌ای از حیاط خانه روستایی‌شان محل قابل قبولی برای محافظت از احشام تهیه می‌کند، اما این پایان سختی‌های کربلایی دولت نیست، زیرا به‌واسطه مصرف آب آلوده صنعتی، ۶ راس میش او تلف شده و به عبارتی بخش عمده دارایی او به دلیل عدم امکان بردن حیوانات به چرا‌هایی دور از محل زندگی نابود می‌شود.

فروشنده میش‌ها که خود وضعیتی به مراتب سخت‌تر از کربلایی دولت داشتند ابتدا با خواهش و تمنا و بعد با طرح شکایت، دوست قدیمی خود را از ۲۰ آبان سال گذشته (۱۳۹۶) راهی یکی از زندان‌های استان خراسان رضوی می‌کنند.

مبلغ کل بدهی این مددجو طبق حکم دادگاه رقمی معادل ۱۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان بود که فرزندان دولتعلی هرچند با تلاش خود این محکوم‌ٌ‌به را امروز به ۱۱ میلیون تومان تقلیل داده‌اند، اما بابت الباقی پرداخت نشده این مرد همچنان در حبس به سر می‌برد. جالب اینکه ۲ راس میش باقیمانده برای این زندانی هم بابت بدهی او در عدم واریز مبالغ مربوط به خرید علوفه و یونجه فروخته شده تا تعداد شکات از آن چه بود بیشتر نشود.

طبق تحقیقات ستاد دیه مددجو از همسر اول خود که فوت کرده صاحب پنج فرزند دختر است که خوشبختانه همگی آن‌ها ازدواج کرده و زندگی مستقل خود را دارند، اما بابت تامین مخارج اساسی و اولیه همسر فعلی خود که از او نیز ۳ دختر و یک پسر محصل داردریا، این مرد روستایی را با مشکلات عدیده‌ای مواجه کرده است.

خیرین می‌توانند کمک‌های نقدی خود را به شماره حساب‌های ستاد دیه کشوربه قرار ۷۴/۷۴ بانک ملت شعبه مستقل مرکزی، ۷۷۷۷ بانک تجارت شعبه مرکزی، ۸۸۸۸ بانک صادرات شعبه مرکزی یا ۵۵۵۵۵ بانک ملی واریز کرده و برای اختصاص مبلغ پرداختی جهت آزادی فرد یادشده فیش پرداختی را با تحریر موضوع کمک انجام‌شده به شماره ۸۸۹۱۶۰۱۱ دورنگار کنند.

روابط عمومی ستاد دیه کشور با تلفن تماس ۱۵ ــ ۸۸۹۱۶۰۱۲ پاسخگوی سئوالات شما در این زمینه خواهد بود.