به گزارش مهر، سردار اسماعیل احمدیمقدم صبح سهشنبه در سومین نشست منطقهای اینترپل برای مقابله با شیشه اظهار داشت: مواد مخدر سنتی اگرچه در گذشته در تولید و توزیع و ترانزیت دارای پیچیدگیهایی بود اما نسبت به مواد مخدر صنعتی محدودیتهای زیادی دارد. ماده مخدر صنعتی محدود به مکان و زمان خاصی نیست و در کوتاهترین مدت قابل تولید و توزیع است.

وی ادامه داد: در گذشته افرادی که به مواد مخدر سنتی اعتیاد داشتند ابتدا از سیگار شروع کرده و پله پله به سمت اعتیاد می‌رفتند این در حالی است که میزان اعتیاد به مواد مخدر سنتی در حال سپری کردن رشد آرام است.

مصرف شیشه برای لاغری، زیبایی و دوپینگ

فرمانده نیروی انتظامی با بیان اینکه ماده مخدر شیشه را برای لاغری، دوپینگ و زیبایی تجویز می‌کنند تاکید کرد: ‌ برخی سودجویان شیشه را عامل ترک اعتیاد سنتی عنوان می کنند و با ترکیب شیشه با برخی از داروها با سوء استفاده از غفلت افراد به مقاصد خود می‌رسند. ضمن اینکه عده‌ای تنها برای لذت و کامجویی از این مواد استفاده می‌کنند. مواد مخدر سنتی معمولاً توسط افراد مایوس مصرف می‌شود اما برخی‌ها شیشه را ابزاری برای نشاط و شادی می‌دانند.

شیشه پروتکل درمان مشخص ندارد

احمدی‌مقدم با اعلام اینکه ماده مخدر شیشه پروتکل درمانی مشخصی ندارد گفت: در دهه قبل ماده مخدر شیشه با قیمت گزاف وارد ایران شد و فقدان قانون و ناشناخته بودن این ماده موجب شد که در زمره مواد دارویی قرار بگیرد. به همین دلیل افرادی که شیشه را در ایران با قیمت دو هزار دلار تولید و در خارج از مرزها ۱۰۰ هزار دلار می‌فروختند هیچ ترسی از دادگاه داروهای قاچاق نداشتند اما در قانون جدید مجازات شیشه معادل ماده مخدر هروئین است و مجازات‌های سنگینی از جمله اعدام را در پی دارد.

وی ادامه داد: درآمدهای بادآورده و فریبنده باعثشد که عده‌ای به سمت تولید این ماده مخدر روی آورند اما خوشبختانه در ایران با وجود رشد مصرف این ماده در دنیا آمار معتادین قابل توجه نیست. البته ایران در گذشته وارد کننده این مواد بود اما امروز به صادر کننده این ماده مخدر تبدیل شده است.

فرمانده نیروی انتظامی با بیان اینکه در گذشته بسیاری از حجاج در سفر حج به اتهام حمل مواد مخدر دستگیر می‌شدند افزود: اما امروز با انجام اقدامات کنترلی به ویژه در فرودگاه‌ها دیگر قاچاقچیان و معتادان از طریق مرزهای هوایی مواد مخدر جابجا نمی‌کنند اما به دلیل ضعف گمرک در داشتن دستگاه‌های آشکارساز و تشخیص دهنده شاهد ترانزیت مواد مخدر از طریق کالاهای ترانزیتی هستیم.

احمدی مقدم افزود: هنگامی که ما برای در اختیار داشتن دستگاه‌های آشکارساز اعلام نیاز کردیم هیچ کشوری آن را در اختیار ما قرار نداد. البته باید بدانیم که این قبیل دستگاه‌ها برای کشف مواد مخدر و مواد منفجره استفاده می‌شود و امروز دانشمندان داخلی ما توانستند به این تکنولوژی دست یافته و خودمان دستگاه‌های آشکارساز را تولید می‌کنیم. البته این بدان معنی نیست که ما به تکنولوژی‌های روز دنیا نیاز نداریم.

همکاری ایران با کشورهای منطقه برای کشف مواد مخدر

فرمانده نیروی انتظامی با اعلام این که ایران همکاری‌های اطلاعاتی بسیاری را با کشورهای شرق آسیا و جنوب خلیج فارس در کشف باندهای ترانزیت مواد مخدر دارد، تصریح کرد: ۹ مرحله عملیات مشترک با کشورهایی همانند ژاپن، مالزی، اندونزی و استرالیا انجام داده‌ایم.

کشف بیش از ۳ هزار و ۷۰۰ کیلو پیش ساز مواد مخدر صنعتی

احمدی‌مقدم از کشف سه هزار و ۷۹۲ کیلوگرم پیش‌ساز مواد مخدر طی ۹ ماهه امسال خبر داد و گفت: در این مدت همچنین سه هزار و ۵۸۲ کیلوگرم شیشه در کشور کشف شد که این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته دو برابر افزایش یافته است. خوشبختانه اقدامات خوبی توسط وزارت بهداشت برای کنترل داروها و مواد دارویی انجام شده است چرا که از برخی مواد دارویی مانند سوء افدرین شیشه تولید می‌کنند.

احمدی‌مقدم با اشاره به کاهش قیمت ماده مخدر شیشه در کشور تاکید کرد: هم اکنون قیمت مواد مخدر صنعتی از ۱۰۰ هزار دلار به دو هزار دلار رسیده است.

همکاری نکردن کشورها در برخورد با مسئله مواد مخدر صنعتی

فرمانده نیروی انتظامی همکاری نکردن برخی از کشورها را یکی از موانع پیش روی برخورد با مواد مخدر صنعتی برشمرد و گفت: برخی از کشورها اطلاعات لازم را در اختیار ما قرار نمی‌دهند یا آن را به صورت ناقص مطرح می‌کنند. ضمن اینکه به موقع نبودن تبادل اطلاعات یکی از دیگر مشکلات این عرصه است.

کشورهای همسایه مرزهای خود را به خوبی کنترل نمی‌کنند

وی با بیان اینکه برخی از کشورهای همسایه مرزهای خود را به خوبی کنترل نمی‌کنند، اظهار داشت: کشورهای همسایه اهتمام جدی در کنترل مرزها و مبارزه با پیش‌سازها ندارند. این در حالی است که کشورهای مقصد نیز برای کاهش تقاضا هیچ اقدامی نکرده‌اند.

وی در پایان از فعالیت قاچاقچیان غرب آفریقا در امر ترانزیت ماده مخدر شیشه خبر داد و تاکید کرد: قاچاقچیان غرب افریقا که در گذشته کوکائین وارد ایران کرده و از آنجا هروئین ترانزیت میکردند امروزه باندهای ترانزیت مواد روانگردان و شیشه راه اندازی کردهاند. البته این افراد از طریق ویزای گردشگری وارد ایران میشوند و اقدام به ترانزیت مواد مخدر میکنند.