به گزارش فارس محمود احمدینژاد رئیس جمهوری صبح امروز (سهشنبه) در مراسم هفدهمین جشنواره تحقیقاتی علوم پزشکی رازی که در مرکز همایشهای بینالمللی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار شد، اظهار داشت: این همایش نشان دیگری از حرکت علمی پرشتاب ملت ایران و جامعه علمی و پژوهشی کشور است.

رئیس جمهوری با بیان اینکه ظرفیت علمی کشور بسیار زیاد است، تصریح کرد: اولین نکته در خصوص مسئله پژوهش سلامت است چرا که سلامت از ارکان اصلی سعادت انسان به شمار می‌رود.

وی بر همین اساس سلامت را بزرگترین نعمت خداوند عنوان کرد و یادآور شد: تا رسیدن به یک تعادل یا جامعه کاملاً سالم به لحاظ جسمی و روح و جان، فاصله زیاد است.

احمدی‌نژاد با تاکید بر اینکه پایه بسیاری از بیماری‌ها تغذیه نادرست است، ادامه داد: رعایت بهداشت مقدم بر درمان است و اگر قرار است در بحثپژوهش تمرکزی صورت گیرد، بهتر است روی بهداشت، ‌ تغذیه و تنفس باشد.

رئیس جمهوری بخش دوم را درمان عنوان کرد و افزود: درمان و دارو از مسائل بسیار مهمی است که در سال‌های پس از انقلاب شاهد پیشرفت‌های بسیاری در این زمینه بوده‌ایم.

وی یادآور شد: در ۸ سال گذشته افراد زیادی برای درمان به خارج از کشور مهاجرت می‌کردند؛ اما هم‌اکنون در برخی از بخش‌ها مهمان می‌پذیریم و در واقع توریست درمانی داریم.

احمدی‌نژاد در توصیه به جامعه پزشکی و وزارت بهداشت گفت که باید برنامه‌ریزی جدی‌تری در زمینه درمان صورت گیرد تا همه دستاوردهای امروز بشر را در اختیار داشت.

رئیس جمهوری بر همین اساس شیوه‌های درمان را در نقاط مختلف دنیا متنوع دانست و اظهار داشت: در حال حاضر شیوه‌های دانشمندان ما جدید و ابتکاری است اما باید در زمینه درمان به‌روز و حتی جلوتر از دیگران باشیم و به یک مرجع جهانی تبدیل شد.

وی در عین حال به ۳۰ هزار نفری که برای درمان به کشور ما می‌آیند اشاره و تصریح کرد: درمان در ایران مطمئن‌تر، عالمانه‌تر و ارزان‌تر است. همچنین جاذبه‌های فرهنگی زیادی نیز در کشور ما وجود دارد.

احمدی‌نژاد با بیان اینکه در بخش دارو کارهای خوبی صورت گرفته است، افزود: هم‌اکنون نیز از ۸ دارو رونمایی خواهد شد اما این درحالی است که حجم مریضی‌ها نیز پیچیده‌تر می‌شود و نیاز به داروهای نوترکیب به ویژه در بخش بیماری‌های صعب‌العلاج هستیم.

رئیس جمهور در ادامه به حدیث" برای هر دردی درمانی است " اشاره و اضافه کرد: امروز همت بالایی در بخش پزشکی وجود دارد و ما باید به نقطه‌ای برسیم که مریضی غیرقابل درمان در کشور وجود نداشته باشد و این شدنی است.

وی همچنین به موضوع تجهیزات اشاره کرد و اظهار داشت: ۳۵ تا ۴۰ درصد هزینه‌ها را برای وارد کردن ۵ درصد از واردات دارو از دست می‌دهیم؛ البته بنده جزء افرادی نیستم که معتقد باشم همه چیز را خودمان بسازیم، چرا که مراودات وجود دارد و باید ارتباطاتی نیز صورت گیرد.

احمدی‌نژاد ادامه داد: هر اندازه کار پژوهش عینی‌تر و متناسب با نیازهای کشور ساماندهی شود، دستاوردهای بهتری خواهیم داشت و دولت با همه توان از پژوهش‌ها و تحقیقات حمایت می‌کند.

رئیس جمهوری با بیان اینکه در حال حاضر به گفته وحید دستجردی ۱۰ درصد بودجه تحقیقات به وزارت بهداشت تعلق دارد، یادآور شد: البته بیش از این است و وی گوشه‌هایی از آن را قیچی کرد. با این حال ما آن را به ۲۰ درصد افزایش خواهیم داد و در یک برنامه ۵ ساله می‌توانیم به قطب درمان و داروی منطقه تبدیل شویم.

وی با بیان اینکه در روایات آمده است، وقتی امام عصر(عج) می‌آیند مجموعه علم بشر در مقابل علم آن روز ۲ به ۲۷ است، افزود: پس ما می‌توانیم سرآمد باشیم و حتی می‌توان تجهیزات پزشکی را صادر کرد.

احمدی‌نژاد با تاکید بر اینکه مکتب پزشکی حاکم امروز دنیا مکتبی است که مبانی شناختی از انسان بر اساس آن پایه‌گذاری شده است، اظهار داشت: نباید تنها به این مکتب اکتفا کرد. مکاتب طبی و پزشکی دیگری نیز در ایران و دنیا وجود دارد و می‌توان از آنها استفاده کرد؛ طب سنتی ما مکتب کاملاً پزشکی است و مبانی خاص خود را دارد.

رئیس جمهوری بر همین اساس وجود طب سنتی در کنار طب جدید اشاره و تصریح کرد: بسیاری از کشورهای دنیا با داشتن دو نظام موازی‌کاری می‌کنند، چرا که در غیر این صورت انحصارطلبی خواهد بود.

وی در ادامه سخنان خود گفت: بین نگاه و فرهنگ ما به پزشکی بر طبابت و فرهنگی که در حال حاضر در دنیا حاکم است تفاوت وجود دارد؛ در نگاه مادی سعادت هر کس با بهره‌مندی بیشتر از مواهب مادی مساوی است و همه چیز به تجارت تبدیل شده است.

احمدی‌نژاد یادآور شد: این در حالی است که نگاه و فرهنگ ما کمال هر فرد را در خدمتگزاری به دیگران می‌داند.

رئیس جمهوری با بیان اینکه اگر یک پزشک و یک مرکز MRI قرارداد بسته و بخواهد درصدی از آن به نفع خودش باشد و بیماران را بدون داشتن نیاز به آن روانه MRI کند، در واقعاً این کار در مکتب ما وجود ندارد، اظهار داشت: این موضوعات نه در ایران و نه در اسلام وجود دارد و امروز ایران همان اسلام است.

وی با تاکید بر اینکه زمانی به سعادت میرسیم که آحاد جامعه نگران سلامت خود نباشند، افزود: چرا بسیاری از بیماریها همچون ویروس ایدز که عامل آن بیبندوباری است و در مراکز اصلی بیبندوباریها وجود ندارد؟ جواب این سؤال بسیار روشن است چون آفریقا باید در فقر و جهل و مریضی باشد و دیگران منابع و طلاهای آن را به غارت ببرند.