به گزارش خبرآنلاین، احمدی نژاد در مرکز همایشهای بینالمللی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: "در ۸ سال گذشته افراد زیادی برای درمان به خارج از کشور مهاجرت میکردند؛ اما هماکنون در برخی از بخشها مهمان میپذیریم و در واقع توریست درمانی داریم. راه های نوین دنیا باید در کنار راه های بومی و ابتکارات داخلی ایران را به عنوان کشور اول دنیا در این زمینه قرار دهد و دستیابی به این چشم انداز بزرگ با توانایی های شما دور از دسترس نیست. هم اکنون هم کمترین تعداد اعزام به خارج را برای درمان شاهد هستیم و تاکنون نیز ۳۰ هزار نفر برای توریسم درمانی داشته ایم."

آمارهایی که احمدی نژاد در این باره ارائه داده است در حالی است که تاکنون تمام متولیان سلامت اعلام کرده اند ایران در توریست درمانی از کشورهایی مانند مالزی، هند، سنگاپور، امارات، اردن، ترکیه، آذربایجان عقب افتاده است. ضمن اینکه امکانات کم بیمارستان های ایران و کمبود پرسنل درمانی، باعثمی شود امکان جذب توریسم درمانی وجود نداشته باشد. هرچند که ارزآوری توریسم درمانی، سه برابر توریسم فرهنگی و تفریحی است.

مستکبران بیماری تولید می کنند تا دارو و تجهیزات بفروشند

احمدی نژاد با اشاره به اینکه زمانی به سعادت می رسیم که آحاد جامعه به فکر سعادت دیگران باشند و زمانی این مهم محقق می شود که برای این هدف جایگاهی درخور و شایسته ایجاد شود، گفت: نباید اجازه دهیم سیستم پزشکی ما به سمتی برود که حیات آن مبتنی بر وجود بیمار و بیماری های صعب العلاج باشد و این نگاه متفاوت است با نگاهی که در جهان میکروب و ویروس را برای فروش داروها منتشر می کند و برخی دیگر نیز با اهداف سیاسی نسل یک ملت و سلامت یک ملت را نابود می‌کنند.
احمدی نژاد گفت: امروز این سوال وجود دارد که چرا ویروس های کشنده از جمله ویروس «اچ آی وی» که در جهان منتشر شده و بسیاری از به اصطلاح صاحب نظران راه انتقال آن را بی بندوباری اخلاقی می دانند، در مراکز اصلی بی بند و باری وجود نداشته اما در برخی قاره ها و کشورها به وفور دیده می شود؟ مسلم است که قاره آفریقا باید غارت شود و لازمه آن این است که مردم این کشورها باید در بیماری، فقر، عقب افتادگی و درگیری باشند تا متوجه نشوند ثروت آنها چگونه غارت می شود و مسئولان این کشورها نیز به دلیل سرگرم بودن با این مسائل بعضاً از غارت کشورشان مطلع نیستند. قدرت طلبان و مستکبران بیماری تولید می کنند تا بتوانند دارو و تجهیزات خود را بفروشند.

او همچنین با بیان اینکه ظرفیت علمی کشور بسیار زیاد است، گفت: اولین نکته در خصوص مسئله پژوهش سلامت است چرا که سلامت از ارکان اصلی سعادت انسان به شمار می‌رود.

رییس جمهور با تاکید بر اینکه پایه بسیاری از بیماری‌ها تغذیه نادرست است، ادامه داد: رعایت بهداشت مقدم بر درمان است و اگر قرار است در بحثپژوهش تمرکزی صورت گیرد، بهتر است روی بهداشت، ‌ تغذیه و تنفس باشد. درمان و دارو از مسائل بسیار مهمی است که در سال‌های پس از انقلاب شاهد پیشرفت‌های بسیاری در این زمینه بوده‌ایم.

احمدی‌نژاد در توصیه به جامعه پزشکی و وزارت بهداشت گفت که باید برنامه‌ریزی جدی‌تری در زمینه درمان صورت گیرد تا همه دستاوردهای امروز بشر را در اختیار داشت. در حال حاضر شیوه‌های دانشمندان ما جدید و ابتکاری است اما باید در زمینه درمان به‌روز و حتی جلوتر از دیگران باشیم و به یک مرجع جهانی تبدیل شد.



نیازمند داروهای نوترکیب هستیم

او با بیان اینکه در بخش دارو کارهای خوبی صورت گرفته است، افزود: هم‌اکنون نیز از ۸ دارو رونمایی خواهد شد اما این درحالی است که حجم مریضی‌ها نیز پیچیده‌تر می‌شود و نیاز به داروهای نوترکیب به ویژه در بخش بیماری‌های صعب‌العلاج هستیم.

رییس جمهور با بیان اینکه در روایات آمده است، وقتی امام عصر(عج) می‌آیند مجموعه علم بشر در مقابل علم آن روز ۲ به ۲۷ است، افزود: پس ما می‌توانیم سرآمد باشیم و حتی می‌توان تجهیزات پزشکی را صادر کرد.

احمدی‌نژاد با تاکید بر اینکه مکتب پزشکی حاکم امروز دنیا مکتبی است که مبانی شناختی از انسان بر اساس آن پایه‌گذاری شده است، اظهار داشت: نباید تنها به این مکتب اکتفا کرد. مکاتب طبی و پزشکی دیگری نیز در ایران و دنیا وجود دارد و می‌توان از آنها استفاده کرد؛ طب سنتی ما مکتب کاملاً پزشکی است و مبانی خاص خود را دارد.

خدماتی که امروز ارائه می شود، در ۲۰۰ سال گذشته بی سابقه است

رئیس جمهور با اشاره به اینکه فرهنگ ملت ایران نسبت به سایر نقاط جهان تفاوت های بسیاری می‌کند، گفت: در تاریخ ما قهرمانان و اسطوره ها کسانی هستند که بیشتر به جامعه خدمت کرده و خود را فدای کشور و ملت کردند و پاک و خدمتگزار بودند.
احمدی نژاد با بیان اینکه کارها و اقدامات خوبی در حوزه بهداشت و درمان صورت گرفته که نمونه ای از آن در جشنواره رازی به نمایش درآمد، اظهار داشت: شبکه درمان و سلامت ما گسترش بسیار خوبی دارد و خدماتی که امروز به مردم ارائه می شود در ۲۰۰ سال گذشته بی نظیر است که باید با سرعت و قوت ادامه یابد.
رئیس جمهور با تاکید بر گسترش حداکثری تحقیقات در کشور گفت: باید دستاوردهای جهان را به سرعت بومی کرده و در خدمت سلامت و بهداشت مردم از آنها استفاده کرد.
احمدی نژاد با تأکید بر حمایت از نخبگان و محققین جوان کشور خاطر نشان کرد: نباید هیچ مانعی برای ورود و همکاری نخبگان و برگزیدگان جوان در جشنواره رازی و سایر جشنواره ها با دانشگاه ها وجود داشته باشد.
رئیس جمهور تاکید کرد: مطمئن هستم در یک برنامه پنج ساله می توانیم به قطب درمان و داروی منطقه خاورمیانه تبدیل شویم و این دور از دسترس نیست.



صنعت دارو، ۱۸ درصد سود دارد

در این مراسم همچنین مرضیه وحید دستجردی، وزیر بهداشت گفت: " در یک مطالعه جهانی مشخص شده است که بازده فروش صنایع پالایش نفت در دنیا حداکثر ۵ درصد، فلزات پایه و سنگین ۳ درصد ولی صنعت داروسازی ۱۸ درصد است. تجربیات ۱۰۰ سال گذشته در دنیا نشان داده است که سرمایه گذاری در سلامت موجب رشد بین ۲۶ تا ۴۰ درصدی رشد اقتصادی در ۹ کشور صنعتی دنیا شده است. "

او گفت: "در ۵ سال اخیر جهش های بزرگی در عرصه سلامت داشته ایم به طوری که مقاله اخیر نیچر، ایران را با رشد ۲۰ درصدی در زمینه سرعت رشد علمی بهترین کشور دنیا معرفی کرده و بعد از ما چین با ۱۵ درصد، آمریکا با ۱۰ درصد و کشورهای اروپایی با ۳ تا ۴ درصد قرار دارند. علوم پزشکی کشور با در اختیار داشتن نزدیک به ۱۰ درصد بودجه پژوهشی کشور حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد تولیدات علمی کشور را انجام می دهد. البته باز جای شکر باقی است زیرا این بودجه تا پیش از این، سال ها ۳ درصد بوده است و به کمک رییس جمهور و دولت های نهم و دهم شاهد همین مقدار افزایش بوده ایم."