چه کنیم نفسمان خوشبو شود ؟

جعفری گیاهی است علفی ، دوساله و معطر که ارتفاع آن تا ۷۰ سانتیمتر می رسد ، برگهای آن به رنگ سبز تیره و دارای بریدگی های لوزی یا مثلث شکل با تقسیمات رفعی است.

گلهای جعفری کوچک به رنگ مایل به سبز و به صورت چتری است ، میوه آن کوچک به درازای ۲ میلیمتر و به قطر یک میلیمتر و دارای بویی معطر است.

خواص : جعفری ضد نفخ شکم است و شریان‌ها و رگ‌ها را تمیز می‌کند ، دم کرده ریشه جعفری برای درمان تنگی نفس و درمان سرخک مفید است.

برای رفع لک‌ها و جوش‌های صورت، دم کرده جعفری را روی پوست صورت بمالید ، برای روشن شدن رنگ پوست، مقداری جعفری را در نیم لیتر آب به مدت ۵ دقیقه بجوشانید و صبح و شب صورت خود را با آن بشویید. بعد از یک هفته پوست صورت شما روشن می‌شود.

دم کرده جعفری ضد تب و برای بواسیر و سنگ کلیه مفید است ، خوردن چای جعفری به هضم غذا کمک می‌کند.

عصاره ریشه گیاه جعفری در درمان تبخال سودمند است، گروهی از پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی ، با بررسی اثر ضد ویروسی عصاره ریشه جعفری مکزیکی بر ضد ویروس تبخال انسانی نوع یک و دو دریافتند عصاره ریشه این گیاه از تکثیر ویروس تبخال جلوگیری می کند.

این بررسی همچنین نشان می دهد ، این گیاه ، ویروس تبخال نوع ۲ را بهتر از نوع ۱ از بین می برد . ویروس تبخال نوع یک ، باعث عفونت لب ها ، دهان و صورت ، و ویروس تبخال نوع دو ، باعث عفونت های تناسلی می شود .