فهرست داروهایی ممنوعه برای حجاج

 سیدعلی مرعشی در توضیح داروهایی که زائران باید به همراه داشته باشند، گفت: داروهای ممنوعه و غیر مجاز شامل آمپول پتیدین، آمپول مرفین، قرص و شربت متادون، هیدرومرفین، متیل فنیدات هیدرو کلراید، قرص و آمپول ترامادول، اکسپکتورانت کدیین و استامینوفن کدیین است.

وی افزود: زائران عزیزی که به عللی همانند بیماریهای دیابت، چربی خون، بیماری های ریوی، قلبی و ... دارو مصرف می کنند، باید داروهای خود را به اندازه یک و نیم برابر زمان سفر به همراه داشته باشند.

رییس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر تصریح کرد: زائران عزیز می توانند نسخه های قدیمی خود و حتی نسخه های مربوط به پزشک معالج یا پزشک کاروان را به همراه داشته باشند و برای این داروها، نیازی به نسخه عربی نخواهد بود.

به گفته مرعشی، نسخه عربی پزشکان فقط برای داروهای اعصاب و روان ضرورت دارد و حتما باید این داروها توسط پزشکان تایید و سپس با نسخه عربی ممهور شود.

وی تاکید کرد: زائران عزیز حتما داروهای مصرفی را به اندازه سه روز ابتدایی سفر در ساک دستی همراه خود قرار دهند و الباقی داروها را در جامه دان جای دهند.

مرعشی همچنین تصریح کرد: زائرانی که از عصا، عینک، سمعک و ... استفاده می کنند، یک جایگزین برای آنها به همراه داشته باشند تا در مواقع گم شدن یا آسیب دیدن کالاها از کالاهای جایگزین بهره بگیرند.