راه اندازی بانک اطلاعات خانواده زندانیان نیازمند

اصغر جهانگیر در خصوص اقدامات سازمان زندان‌ها برای حمایت از خانواده زندانیان نیازمند اظهار کرد: در راستای فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی  و تاکیدات رئیس قوه‌قضائیه برای کاهش آسیب‌های اجتماعی، اقدامات فوق‌العاده‌ای را در دستور کار قرار دادیم. یکی از این اقدامات توجه به خانواده زندانیان است زیرا معتقدیم خانواده زندانیان مررتکب خطا و گناهی نشدند و لذا نباید جرم سرپرست‌شان به پای آنها نوشته شود.

رئیس سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور گفت: به خاطر همین امسال درنظر داریم یک بانک اطلاعات جامع در خصوص وضعیت اقتصادی، بهداشتی، درمانی و آموزشی خانواده زندانیان راه‌اندازی کنیم که در حال تهیه و تکمیل است و با اولویت‌بندی‌های انجام شده در این بخش، سریعاً خانواده‌های نیازمند شناسایی و کمک می‌شود.

جهانگیر افزود: با برنامه‌ریزی‌های انجام شده، خانواده‌هایی که در معرض طلاق بودند، شناسایی شدند و مددکاران زندان‌ها برای احصاء زمینه‌ها و علل طلاق اقدام کردند و خوشبختانه با اقدامات سازمان زندان‌ها و دستگاه قضایی از طلاق بسیاری از اینها جلوگیری شد.

رئیس سازمان زندان‌ها اضافه کرد: یکی دیگر از آسیب‌هایی که خانواده زندانیان را تهدید می‌کند، مسئله اعتیاد و گرایش به مواد مخدر است که در همین زمینه با کمک سایر دستگاه‌های متولی، توجه به فرزندان زندانیان را در دستور کار قرار دادیم و امیدواریم در این بخش نیز بتوانیم گزارش خوبی را تقدیم مردم کنیم.

جهانگیر همچنین درباره کسری هزار میلیارد تومانی بودجه سازمان زندان‌ها گفت: امسال همه دستگاه‌ها از نظر بودجه‌ای با مشکل موجه هستند و سازمان زندان‌ها نیز « به طریق اولی» این مشکلات را دارد. سازمان زندان‌ها در کنار اینکه یک سازمان حاکمیتی است، سازمان خدماتی هم محسوب می‌شود و باید 24 ساعت شبانه‌روز به زندانیان خدمت ارائه کند؛ یعنی از ساختمان زندان‌ها به صورت 24 ساعته استفاده می‌شود و به همین خاطر نسبت به ساختمان‌های دیگر، فرسودگی بیشتری دارد.

این مقام مسئول در دستگاه قضایی ادامه داد: به خاطر همین موضوع، سازمان زندان‌ها از نظر بودجه‌ای با مشکلات بسیاری مواجه است . طی سال‌های گذشته پروژه‌های عمرانی سازمان زندان‌ها به خاطر کمبود بودجه معطل مانده است. به عنوان در استان سمنان در سال سفر استانی دولت در سال 90، بودجه‌ای تصویب و زمینی نیز درنظر گرفته شده تا زندان جدید احداث شود اما پس از انجام طرح مطالعاتی، با مخالفت برخی مسئولان محلی، این اتفاق تاکنون نیفتاده است.

جهانگیر افزود: ما نیز معتقدیم زندان به خودی خود چیز خوبی نیست اما از باب ضرورت نمی‌توانیم زندان‌های فرسوده را حفظ کنیم و برای حفظ جان زندانیان ملزم به بهینه‌سازی و نوسازی هستیم و این امر بدون بودجه امکان‌پذیر نیست.

رئیس سازمان زندان‌ها افزود:  در خصوص اردوگاه‌ها، دولت امسال نیز مانند سنوات گذشته، 80 میلیارد تومان اختصاص داده کما اینکه سال‌های گذشته نیز همین مبلغ تخصیص داده شده بود اما بخش عمده آن عملیاتی نشد و صرف اختصاص دادن کافی نیست. امیدواریم بودجه‌هایی که تخصیص داده می‌شود، عملیاتی شود تا امکان استفاده از این بودجه‌ها، بوجود بیاید.