این استان رکوددار تلفات غرق شدگی است

سازمان پزشکی قانونی کشور اعلام کرد: در سه ماهه نخست سال جاری آمار تلفات غرق شدگی در کشور ۲۴.۹ درصد کاهش یافت و از ۲۹۷ فوتی در مدت مشابه سال قبل به ۲۲۳ فوتی در بهار امسال رسید که از کل تلفات غرق شدگی در کشور ۱۹۲ نفر مرد و ۳۱ نفر زن بودند.

در این مدت استان‌های خوزستان با ۳۲، فارس با ۲۱، بوشهر و تهران هر کدام با ۱۷ فوتی به ترتیب بیشترین آمار تلفات غرق شدگی را داشته‌اند. استان‌های گیلان و مازندران به ترتیب با ۱۵ و ۱۴ فوتی ناشی از غرق شدگی طی بهار امسال در رتبه‌های بعدی قرار می‌گیرند.

بیشترین آمار تلفات غرق شدگی مربوط به رودخانه‌ها است

بر اساس آمار‌های موجود بیشترین آمار تلفات غرق شدگی مربوط به رودخانه‌ها است، آنچنان که در سه ماهه اول امسال از کل تلفات غرق شدگی ۶۳ نفر در رودخانه‌ها جان خود را از دست داده‌اند، پس از آن دریا با ۳۴ فوتی (شامل ۲۶ نفر در محدوده غیرمجاز و ۸ نفر در محدوده مجاز)، استخر کشاورزی و کانال با ۲۸، دریاچه مصنوعی و سد با ۱۹، استخر شنا با ۱۶، حوض و حوضچه را ۱۳، چاه و دریاچه طبیعی با سه در رتبه‌های بعدی قرار می‌گیرند. در این مدت ۱۵ نفر نیز در سایر مکان‌های آبی بر اثر غرق شدگی جان باخته اند.

بیش از ۴۰ درصد موارد غرق شدگی مربوط به تابستان است

در تابستان سال گذشته ۴۳۱ نفر بر اثر غرق‌شدگی در کشور جان خود را از دست دادند، این رقم ۴۲ درصد از کل تلفات غرق‌شدگی در سال ۱۳۹۶ را به خود اختصاص می‌دهد.

در این سال بیشترین موارد غرق‌شدگی به ترتیب در ماه‌های تیر با ۱۵۲، مرداد با ۱۵۰ و شهریور با ۱۲۹ فوتی گزارش شده است. به بیان دیگر فصل تابستان به دلیل افزایش حجم سفر و تمایل افراد به شنا در دریا و رودخانه همواره با افزایش تلفات غرق شدگی نسبت به دیگر ایام سال مواجه است.

بر اساس این گزارش در سال‌های ۱۳۹۵ و ۱۳۹۴ نیز بیشترین موارد غرق شدگی مربوط به فصل تابستان بوده است.

سازمان پزشکی قانونی در تعطیلات تابستانی و با افزایش میزان سفر به ویژه به مناطق شمالی کشور ضمن هشدار به هموطنان، توصیه می‌کند افراد تنها از مناطق مجاز و تحت مراقبت برای شنا کردن استفاده کنند و به رعایت نکات ایمنی توجه کافی داشته باشند.