هشدار جدی هواشناسی/غلظت غبار در زابل به ۳۷ برابر حد مجاز رسید

رضا آزادمنش حد مجاز و استاندارد ذرات معلق در هوا را 150 میکروگرم بر مترمکعب عنوان کرد و اظهار داشت: هم اینک غلظت ذرات معلق در هوای منطقه سیستان پنج هزار و 673 میکروگرم بر متر مکعب گزارش شده است.

وی ادامه داد: سرعت وزش باد همراه با گرد و خاک در سیستان به 112 کیلومتر بر ساعت رسید که ضمن کاهش کیفیت هوا دید افقی در شهرستان های زهک و زابل را به 500 و 700 متر رساند.

کارشناس هواشناسی سیستان و بلوچستان افزود: وزش باد شدید همراه با گرد و خاک تا پایان هفته در شمال این استان تداوم دارد به طوری که علاوه بر کاهش کیفیت هوا اختلال در تردد جاده ای را نیز به همراه دارد.

وی بیان کرد: با توجه به شرایط توفان گرد و خاک در شمال سیستان و بلوچستان از شهروندان به ویژه بیماران، افراد میانسال و کودکان در خواست می شود از منزل خارج نشوند.

آزادمنش اظهار داشت: غبار محلی و وزش باد همراه با گرد و خاک با شدت کمتر در این مدت در نواحی مرکزی و جنوبی سیستان و بلوچستان پیش بینی می شود.

سیستان و بلوچستان با وسعتی حدود 187 هزار و 502 کیلومتر مربع (معادل 5/11درصد مساحت کشور) و 19 شهرستان و بیش از 2 میلیون و 800 هزار نفر جمعیت پهناورترین استان کشور محسوب می شود که امکان دارد همزمان چندین پدیده از جمله توفان، بارندگی، سیل، خشکسالی و مواج شدن دریا را تجربه کند.

سیستان با پنج شهرستان زابل، هیرمند، زهک، هامون و نیمروز در شمال سیستان و بلوچستان واقع شده است.