برگزاری اردوهای باکیفیت نیازمندمنابع مالی بیشتر است

جبار کوچکی نژاد ضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی در برنامه تلویزیونی پرسشگر، با بیان اینکه اردوهای دانش آموزی، علمی، آموزشی و زیارتی هستند گفت: برخی اردوها چون راهیان نور مشترک به سپاه و آموزش و پرورش واگذار می شود. قبلا آموزش و پرورش تصمیم گرفته بود برخی دروس را در قالب اردو ارائه دهد که با توجه به مشکلات و حوادث محقق نشد.

وی افزود: آموزش و پرورش در جهت تامین اعتبار اردو مشکلاتی دارد و باید هم اولیا و هم نهادهای دیگر چون وزارت ارشاد و سازمان تبلیغات به آموزش و پرورش کمک کنند.

این عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اردو یک فرصت خوب است و خاطره ماندگاری می شود گفت: اردو جمع گرایی را رشد می دهد و بسیاری بچه ها مسائل را در اردوها یاد می گیرند و از طبیعت بهره مند می شوند. استمرار آموزش در اردوها در بسیاری مدارس دنیا دنبال می‌شود و بچه ها را در مدرسه نگه نمی دارند و مثلا به کتابخانه ها و... می‌برند.

کوچکی نژاد ادامه داد: متاسفانه اردوهاو جابجایی با کیفیت بچه ها نیازمند منابع مالی است وگرنه ظرفیت های معلمان و مدیران مدارس بالاست و بیشتر به دلیل عدم امکانات بچه ها را در کلاس حبس می کنیم. از آن سو اگر حادثه ای به وقوع بپیوندد همه از وزیر تا مدیر مدرسه پای محاکمه و پاسخگویی می‌آیند و این نگرانی در مدیران وجود دارد.

همچنین مهدی فیض معاون سابق پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش  در  این برنامه، در پاسخ به جوابیه وزارت ورزش و جوانان برای ویژه برنامه اوقات فراغت برنامه پرسشگر مبنی بر بیشتر نبودن بودجه اوقات این وزارتخانه نسبت به آموزش و پرورش توضیحاتی ارائه داد و با بیان اینکه در سند تحول تصریح شده همه فعالیت های مرتبط با نوجوانان باید با محوریت آموزش و پرورش باشد و همه دستگاه‌ها موظف هستند برای تحقق اهداف سند به آموزش و پرورش کمک کنند گفت: وزارت کشور محور اوقات فراغت است و بودجه را تقسیم می‌کند و متولی اوقات فراغت را وزارت ورزش قرار داده است.

وی افزود: این در حالی است که وزارت کشور که رئیس ستاد هماهنگی اوقات فراغت است باید از ابتدا بررسی کند چه سهمی متعلق به جوانان و چه سهمی متعلق به نوجوانان است و اجازه دهد خود آموزش و پرورش مسوول تقسیم بودجه درونی اوقات فراغت نوجوانان باشد. لازم است وزارت کشور تجدیدنظری کند. اکنون همه بودجه یک کاسه به وزارت ورزش میرود که باید تجدید نظر شود.