مقررات اعزام فرهنگیان به خارج از کشور بررسی می شود

فریده اولادقباد، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اشاره به تشکیل کمیته ای برای بررسی مقررات مرتبط با اعزام فرهنگیان به خارج از کشور طبق ماده ۲۳۶ آیین نامه داخلی گفت: در این راستا کمیته ای تشکیل شده است، بازدیدی از مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور و نحوه برگزاری و انجام مصاحبه از فرهنگیانی که در سراسر کشور برگزیده شدند، داشته ایم.

نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد:  کمیته بررسی مقررات مرتبط با اعزام فرهنگیان به خارج از کشور طبق ماده ۲۳۶ آیین نامه داخلی شامل آقایان ابطحی، سلیمی، بیرانوند، کوچکی نژاد، میرزاده و بنده است.

عضو فراکسیون امید مجلس در تشریح محورهای گزارش ماده ۲۳۶ از عملکرد کمیته اعزام فرهنگیان گفت: ۱.تغییرات در پرداخت حقوق و مزایای فرهنگیان خارج از کشور است؛ ۲.چگونگی پرداخت حقوق و مزایای و فوق العاده اشتغال فرهنگیان اعزامی در مقایسه با سایر نهادها؛ ۳. شیوه انتخاب فرهنگیان و نحوه گزینش آنان برای مدارس خارج از کشور؛ ۴. نحوه انتصابات در مدارس خارج از کشور و سرپرستی های مربوطه.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ادامه داد: همکاران زیادی به ما مراجعه کرده اند و نکاتی را در مورد این اعزام ها به ویژه در محور اول مطرح می کردند، لذا مقرر شد بر حسب وظیفه نظارتی، این کمیته تشکیل شده و بازدید میدانی داشته باشد. مستنداتی را در خصوص نحوه جذب دریافت کرده ایم که پس از بررسی گزارش ارائه خواهیم داد.

وی اظهارداشت: مدارس جمهوری اسلامی در خارج از کشور شامل ۶ منطقه سرپرستی و سه حوزه تک کشوری هستند. حوزه های سرپرستی همانند ادارات و مناطق آموزش و پرورش داخل کشور بوده یا برابر مصوبه هیات وزیران عمل می کنند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات فهرست مراکز سرپرستی ایران در خارج از کشور را تشریح کرد و گفت: حوزه های سرپرستی جمهوری اسلامی ایران در امارات، شبه قاره هند مستقر در پاکستان، سوریه و لبنان و اردن مستقر در سوریه، کویت، قطر و بحرین مستقر در قطر، ترکیه و کشورهای مشترک المنافع و قفقاز مستقر در ترکیه، مستقر است.

اولادقباد ادامه داد: حوزه های تک کشوری شامل بخش سه حوزه خاورمیانه و آفریقا، اروپا، آمریکا و کانادا، حوزه آسیای جنوب شرقی است.

وی تصریح کرد: با توجه به گزارشی که مرکز امور بین الملل مدارس خارج از کشور به ما ارائه داده است، در حال حاضر جمهوری اسلامی ایران در ۶۰ کشور و ۱۱۱ مدرسه خدمات آموزشی و تربیتی به دانش آموزان ارائه می دهد که این دانش آموزان شامل فرزندان کارگزاران و ماموران نظام، ایرانیان مقیم و دیگر اتباع خارجی علاقه مند به تحصیل در مدارس ایرانی هستند.