خشم و عصبانیت از ویژگی های ذاتی تمامی انسان ها است و همه می توانند خشمگین و عصبی شوند. اما چیزی که در این بین مهم به شمار می رود کنترل خشم و راه های خلاصی از آن است. چنان چه نتوان عصبانیت خود را اداره و کنترل کرد ، پیامدهای ناگواری رخ می دهد. ما در این مقاله از باشگاه خبرنگاران جوان سعی کرده ایم به توصیه هایی برای کنترل خشم در زندگی زناشویی بپردازیم.

انواع خشم در بین زوجین و زندگی های زناشویی

تمامی افراد به یک شکل عصبی و پرخاشگر نمی شوند و ما در زندگی های زوجین شاهد رفتارهای پرخاشگرانه متنوعی هستیم. برای مثال بعضی از انسان ها زمانی که عصبی می شوند یک سری رفتار از خود نشان می دهند که شامل داد زدن ، ناسزا گفتن ، کتک زدن مسخره کردن ، عدم گوش دان به طرف مقابل و نادیده گرفتن حقوق دیگران و... می شود.

 اما در سوی دیگر افرادی هم هستند که در زمان خشمگین شدنشان آرام ولی محکم حرف می زنند، صحبت طرف مقابلشان را قطع نمی کنند، حق دیگران را پایمال نمی کنند، به طور شفاف به بیان احساساتشان می پردازند و رفتاری محترمانه از خود نشان می دهند.  در علم روانشناسیبه این دسته از رفتارها، رفتارهای جرات مندانه می گویند. در چنین برخورد هایی شخص عصبانی بدون خود خوری و رفتاری ناشایست نارضایتی اش را بروز می دهد.

توصیه هایی برای کنترل خشم در زندگی زناشویی

"جر و بحث کردن بر زنده بودن تاکید می کند آدم ها اغلب در زندگی زناشویی منظم زودتر می میرند". (بر گرفته از کتاب خاطرات اثر دوید فوئنکینوس)

ولی چیزی که مهم و دارای اهمیت است کنترل خشم خود در لابه لای این جر و بحث های زناشویی است. ما در زیر لیستی از پیشنهادات کاربردی را برای شما جمع آوری کرده ایم .

 

از عذر خواهی خواستن بیم نداشته باشید.

زمان هایی که احساس کردید موجب ناراحتی و عصبانیت  همسرتان شده اید از او پوزش بطلبید. این شجاعت شما در حفظ و پایداری رابطه تان بسیار موثر و مفید واقع می شود.

به موضوع عمیق نگا کنید.

پیش از این که راجع به موضوعی گارد بگیرید و عصبی شوید به این فکر کنید که آیا ارزشش را دارد که خودتان را خشمگین و شریک زندگی تان را ناراحت کنید..

با گذشت باشید.

مفهوم گذشت رهاسازی خود از خشم است ، پس آن را نشانه ضعف ندانید . شما با گذشت کردن کنترل خشم و احساستان را به دست گرفته اید.

به نشانه های خشم در خود توجه کنید.

قبل از این که به طور کامل عصبی شوید علائم آن ظاهر می شود. با شناخت این علائم می توان راه های کنترل خشم در زندگی زناشویی را نیز آموخت. این نشانه ها می تواند شامل:

  • افزایش ضربان قلب

  •  افزایش فشارخون

  •  منقبض شدن عضلات

  •  تغییر تنفس

  • مشت شدن دست ها

  • به هم فشردن دندان ها باشد.

سایر پیشنهادات برای کنترل خشم در زندگی زناشویی

احساسات منفی تان را بروز دهید.

متاسفانه برخی از زوجین از این کار خودداری می کنند و به جای آن فریاد می زنند، اخم می کنند و...  اما برای کنترل خشم در زندگی زناشویی باید حرف زد و احساس خود را بیان کرد.

حواستان به حرف هایتان باشد.

هرگز همسرتان را تحقیر، تهدید ، سرزنش نکنید . اگر دیدید صدایتان دارد بالا می رود به خودتان زمان دهید تا آرام شوید و بعد حرف بزنید.

اقدام به ترک خانه کنید.

از راه های کنترل خشم در زندگی زناشویی ترک خانه یا محیط به هنگام عصبانیت است. این زمانی تو صیه می شود که ببینید در صورت ادامه بحث نخواهید توانست خشمتان را کنترل کنید. برای این کار به همسرتان بگویید الان نمی توانم جواب خوبی بدهم ، می روم تا کمی آرام شوم.

 

راهکارهای عملی کنترل خشم در زندگی زناشویی

زمانی که عصبانی شدید کارهای زیر را انجام دهید:

  1. تنفس عمیق

  2. شست و شوی دست و صورت

  3. نوشیدن آب

  4. پیاده روی

  5. ریلکسیشن(آرام سازی) به معنای آرام کردن عضلات منقبض بدن

امیدوار هستیم با مطالعه موارد گفته شده توانسته باشید با راه های کنترل خشم در زندگی زناشویی آشنا شوید . با رعایت این راهکارها زندگی آرام تر و با محبت تری را تجربه خواهید کرد.