به گزارش مهر، این هفته مراسم بزرگداشت تعزیه بعد از اعلام نارضایتی کارشناسان این هنر از بی توجهی مسئولان دولتی نسبت به ثبت این آیین در فهرست میراث معنوی جهان با حضور ریاست جمهوری برگزار شد آن هم بعد از یک سال و نیم از ثبت جهانی آن.

شروع انتصابات در سازمان میراثفرهنگی

رئیس جدید سازمان میراثفرهنگی که به تازگی به این سازمان آمده است دوره جدید عزل و نصب مدیران و معاونان خود را آغاز کرد. وی، محمد جهانیان را به عنوان معاون گردشگری و حسین جعفری را به عنوان رئیس کانون اتومیبل رانی منصوب کرد.

دلایل توقف جایزه های ایرانی در سازمان یونسکو

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو این هفته دلایل توقف جایزه های ایرانی در این سازمان جهانی را عنوان کرد و گفت که اشتباه یک کشور آفریقایی در انتخاب نام یک دیکتاتور برای جایزه کشورش باعثشد تا موجی از مخالفت ها را در کشورهای عضو سازمان یونسکو در پی داشته باشد بنابراین تا اطلاع ثانوی جایزه های فردوسی، ابن سینا و شیخ بهایی از ایران نیز متوقف است تا سازمان یونسکو برای انتخاب نام جایزه های مشاهیر هر کشوری تصمیمی را اتخاذ کند.

قطع درختان گورستان ابن بابویه

پس از شکسته شدن سنگ قبرهای تاریخی گورستان ابن بابویه در استان تهران به دلیل توسعه شبستان آرامگاه شیخ صدوق، این بار خبرنگار مهر گزارش داد که تعدادی از درختان تنومند این گورستان ملی نیز که در مسیر ورودی و راه منتهی به آرامگاه شیخ صدوق واقع شده بودند به دلیل اجرای طرح توسعه شبستان این بقعه طی سالهای اخیر قطع شده است.



قطع درختان گورستان که خلاف مقررات حاکم بر شهرهاست در عکسهای منتشر شده در خبرگزاری مهر مشهود است.

میراثفرهنگی در مقابل دارالفنون سکوت کرده است

اوضاع مدرسه دارالفنون نیز روز به روز بدتر می شود با این حال گویی همه منتظرند تا این مدرسه کاملا فروبریزد بعد به دنبال چاره اندیشی برای جمع کردن نخاله های ساختمانی آن باشند! چون این هفته مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس تهران با اشاره به توقف طرح بازسازی مدرسه تاریخی دارالفنون گفت: میراثفرهنگی بیشتر از یکسال است که اجرای طرح مرمت دارالفنون را متوقف کرده و در مقابل نامه نگاریهای ما برای بازسازی آن سکوت می‌کند.


این مسئول گفته که بارها با اداره کل میراثفرهنگی درباره ادامه بازسازی مدرسه دار الفنون مکاتباتی داشته اما بی پاسخ مانده است.

ساخت بنای خشتی پس از ۴۰ سال

این هفته خبرهای متعددی از شهرستان اردکان در استان یزد شنیده شد. ساخت اولین بنای تمام خشتی پس از ۴۰ سال در اردکان اتفاق خوبی بود که توسط یک گروه تحقیقاتی به نام کراتر تحت نظر دانشگاه گرونوبل فرانسه با همکاری معماران سنتی ساز در اردکان یزد انجام می شود. این ساختمان یک بنای تمام خشتی با کاربری بازارچه صنایع دستی است.


تخریب آب انبار ثبت شده در فهرست ملی اردکان

خبر ناخوشایند دیگر از شهرستان اردکان تخریب یک آب انبار ثبت شده دیگر در این شهر بود. آب انبار حاج محمدرضا در شهر اردکان یزد یکی از صدها آب انبار ثبتی اردکان است که در بافت خارج از حصار شهر اردکان قرار دارد. این آب انبار به شماره۲۵۳۵۸ در سال ۸۸ به عنوان میراثملی به ثبت رسید.

قسمت سردر این آب انبار چند سال پیش تغییر کرد و به طور کلی کاربری و شکل اصلی خود را از دست داد. همچنین پایاب آن نیز با خاک و نخاله پر شده است.

برگزاری جشنواره سفرنامه نویسی به نام پرآوازه ترین سفرنامه نویس ایرانی

این هفته خبر رسید که مهلت ارسال آثار به جشنواره سفرنامه نویسی به پایان رسیده است و قرار است در هفته آینده مراسم اختتامیه نخستین جشنواره سفرنامه نویسی ناصر خسرو قبادیانی در روز ۱۳ بهمن در تالار وزارت کشور برگزار شود.

نقص در پرونده ثبت جهانی محور تاریخی اصفهان

این هفته روز سی ام دی ماه راهم گذراندیم اما پرونده ثبت جهانی محور تاریخی و فرهنگی اصفهان که می بایست توسط اداره کل میراثفرهنگی این استان به شکل کامل به سازمان میراثفرهنگی فرستاده می‌شد به دلیل ناقص بودن به سازمان یونسکور ارسال نشد.



هشدار دوستداران میراثفرهنگی درباره کند بودن پروسه تکمیل این پرونده تحقق یافت چون مدیرکل میراثفرهنگی این استان نتوانست این پرونده را تکمیل کند و آن را ناقص به سازمان میراثفرهنگی کل فرستاد!

تبلیغات غلوآمیز برای فروش تور خارجی!

گردشگران و مسافرانی که از تعطیلات چند روزه اخیر برای رفتن به مسافرت استفاده می کنند باید مراقب تبلیغات غلو آمیرز دفاتر خدمات مسافرتی برای فروش بیشتر تورهای گردشگری خارجی باشند.

بیشتر تبلیغات تورهای گردشگری خارجی دفاتر خدمات مسافرتی با آنچه که در واقعیت به گردشگر عرضه می‌شود تفاوت بسیاری دارد. لیدرهای این دفاتر تمام عزم خود را جزم می‌کنند تا مسافر را به آژانس بکشانند و در نهایت تور را با قیمتی بیش از آنچه تبلیغ کرده‌اند بفروشند.

بقعه تاریخی سید محمد شوشتر به دلیل خطر ریزش بسته می شود

این هفته خبر رسید که فرسودگی بیش از حد بقعه سید محمد بازار در شهر شوشتر سبب شده تا کارشناسان میراثفرهنگی نسبت به خطر ریزش آن هشدار بدهند و اداره اوقاف نیز برای جلوگیری از اتفاقات نابه هنگام درب این بقعه را مسدود کند.

بقعه سید محمد بازار در شهرستان شوشتر استان خوزستان و در مجاورت بازار روز قرار دارد به همین دلیل در میان اهالی به سید محمد بازار معروف است.