مهمترین خواص کشمش سبز و ارزش غذایی آن

خواص کشمش سبز بی نظیر است. در این مطلب به خواص کشمش سبز این خوردنی خوشمزه می پردازیم.

خوردن این میوه خشک کوچک و خوشمزه، انرژی مورد نیاز برای فعالیت‌های روزانه را به‌ خوبی تامین می‌کند. کشمش سبز خوراکی مناسبی برای کوهنوردان، ورزشکاران، دانش آموزان و افراد میانسال است. از آنجا که کالری کشمش بسیار زیاد است، خوردن یک چهارم فنجان از آن کافیست. همین مقدار بخش زیادی از عناصر معدنی و ویتامین‌های مورد نیاز را تامین خواهد کرد.

خواص کشمش سبز چیست؟

انگور خشک کرده را کشمش می‌نامند که در انواع، اشکال و رنگهای مختلف تهیه می‌شود. انواع مختلف کشمش شامل کشمش آفتاب خشک، سایه خشک، تیزابی و انگوری می‌شود، زمانی که دانه‌های انگور سبز را سایه خشک می‌کنند، کشمش سبز تولید می‌شود. طبع کشمش سبز گرم است و به طور کلی برای تقویت قلب، کبد، حافظه و سیستم تناسلی مفید است. برخی از مهمترین خاصیت‌های کشمش سبز عبارتند از:

۱. درمان ضعف و خستگی بدن

مصرف کشمش سبز به طور مرتب و روزانه، سستی و رخوت را از بدن دور می‌کند، استرس را کاهش داده و به‌دلیل میزان کالری بالایی که دارد، به تامین انرژی مورد نیاز بدن کمک خواهد کرد.

۲. کاهش وزن

کشمش سبز، به دلیل داشتن قند فروکتوز، دارای خاصیت مصرف سریع انرژی است، همچنین مصرف آن باعث احساس سیری شده و از اشتهای کاذب پیشگیری می‌کند و از این‌رو برای کاهش وزن مفید است.

۳. پیشگیری از پوکی استخوان

کشمش سبز حاوی انواع مواد معدنی به ویژه کلسیم، بور و فسفر است و در سلامت استخوان‌ها و جلوگیری از پوکی استخوان نقش مهمی را بر عهده دارد و مصرف آن برای زنان قبل از یائسگی بسیار مفید است. همچنین کشمش سبز حاوی مقادیر بالایی از ویتامین دی است که به جذب بهتر کلسیم کمک می‌کند.

۴. درمان ضعف جنسی

درمان ضعف جنسی و رفع مشکلات مربوط به نعوظ از خواص کشمش سبز است. مصرف کشمش به تحریک میل جنسی کمک کرده و به علت وجود اسید آمینه‌ای به نام آرژینین، باعث انگیختگی جنسی می‌شود.

۵. پیشگیری از سرطان

کشمش سرشار از ماده ای به نام کاتچین‌ است که نوعی آنتی‌اکسیدان‌ پلی‌فنولی در خون است و در پیشگیری از سرطان نقش دارد. همچنین فیبر موجود در کشمش به دفع صفرا از بدن کمک می‌کند و از این طریق سمومی در بدن که می‌تواند در بروز سرطان موثر باشند را دفع خواهد کرد. 

۶. کاهش فشار خون

یکی از خواص کشمش سبز، کاهش فشار خون بالا به دلیل وجود مقادیر زیاد پتاسیم در این میوه است. مصرف این میوه تنش موجود در رگ‌های خونی را کم کرده و باعث پایین آمدن فشارخون می‌شود.

۷. حفظ سلامت دستگاه گوارش

تقویت دستگاه گوارش از خواص کشمش سبز است. مصرف این میوه باعث می‌شود سموم و مواد مضر از دستگاه گوارش دفع و بدن را از بیماری‌های روده، رشد باکتری ها و ناراحتی ناشی از التهاب آن محافظت می‌کند.

۸. پیشگیری از بیماری‌های قلبی

مصرف کشمش سبز باعث کاهش کلسترول بد خون می‌شود و از این طریق به رفع یکی از دلایل مهم بروز بیماری‌های قلبی کمک می‌کند، همچنین مصرف این میوه خشک باعث عملکرد بهتر و صحیح رگهای خون می‌شود.

خواص کشمش سبز برای لاغری

یکی از خواص مهم کشمش سبز مفید بودن آن برای تناسب‌اندام و جلوگیری از اضافه وزن است. کشمش سبز به‌هیچ‌عنوان چربی‌های اضافه ندارد. این محصول کاملاً سالم است و شما می‌توانید به‌جای میان‌وعده‌های حجیم و سرشار از چربی و کربوهیدرات از کشمش سبز استفاده کنید. طبق تحقیقات از خواص کشمش سبز آن است که می‌تواند به شما میزان انرژی کافی را بدهد.

ترکیب کشمش سبز با چای ماسالا معجزه میکند. چرا که از خواص چای ماسالا می تواند به کمک در کاهش وزن و لاغری اشاره کرد.

بنابراین با خوردن کشمش دیگر برای تأمین انرژی، نیازی به مصرف مواد خوراکی مضر ندارید. همچنین با تأمین قند موردنیاز بدنتان شما را از مصرف خوراکی‌های دیگر، مانند انواع کیک و شیرینی که سرشار از قندهای مصنوعی و چربی‌های مضر هستند، بی نیاز کرده و بدین ترتیب از چاق شدن شما جلوگیری می‌کند.

چربی سوزی کشمش به شکل مستقیم انجام نمی شود. در واقع فیبر موجود در این خوراکی تا حد زیادی از جذب کالری اضافه در بدن شما جلوگیری می کند. پس این مورد می توانند یکی از عوامل جلوگیری از چاقی شما باشد. مطابق با تحقیقات انجام شده در آمریکا، افرادی که معمولا خوردن چیپس، پفک و به خصوص شکلات و … را در برنامه غذایی خود دارند و آن ها را زیاد مصرف می کنند، تمایل به خوردن غذاهای پرکالری بیشتری دارند. در صورتی که با خوردن کشمش و کلا انگور، میل به خوردن غذاهای کم کالری در این افراد بیشتر می شود. این موضوع در مورد کودکان به دلیل علافه بیشتر به خوردن چیپس و … بیشتر صدق می کند

خواص کشمش در بارداری

مصرف انواع کشمش به‌ویژه کشمش سبز برای زنان باردار بسیار مفید است؛ چراکه انرژی مورد نیاز زنان باردار را تأمین کرده و به رفع خستگی مفرط در آن‌ها کمک می‌کند. همچنین به جهت برخورداری کشمش از انواع املاح معدنی مفید و همچنین ویتامین‌های ضروری بدن، می‌تواند تا حد مؤثری به رفع کمبود ویتامین و مواد معدنی در بدن زنان باردار کمک کند. خوردن روزانه کشمش سبز در دوران بارداری به رشد و پرورش بیشتر و بهتر جنین هم کمک می‌کند.

یکی دیگر از خواص کشمش سبز برای زنان کمک به باروری در زنان و مردان و درنتیجه درمان ناباروری است. این ماده خوراکی می‌تواند انرژی لازم و موردنیاز حین رابطه جنسی را برای زنان و مردان فراهم کند. علاوه‌برآن اختلال نعوظ در مردان را درمان کرده و به تحریک جنسی در افراد کمک می کند. به جهت وجود آرژین، کشمش سبز حرکت اسپرم را برای بارور کردن تخمک بهبود می‌بخشد.

یکی دیگر از خوراکی هایی که خوردن آن در دوران بارداری توصیه می شود، زعفران است. برای آشنایی با فواید زعفران در بارداری این مقاله را حتما بخوانید.

خواص کشمش برای کودکان

همان‌طور که تا اینجا گفتیم، کشمش سبز و سایر انواع کشمش مواد مغذی و ویتامین‌های زیادی دارند. کشمش سبز حاوی ویتامین B1، B2، ویتامین C، ویتامین K، پروتئین، آهن، کلسیم، فسفر، منیزیم، پتاسیم و فیبر است. کودکان برای رشد و بالندگی به‌تمامی این ویتامین‌ها و مواد معدنی به میزان معینی نیاز دارند. برای اینکه ویتامین‌ها و مواد موردنیاز بدن کودکان تأمین شود، می‌توانید کشمش سبز را هم در کنار سایر خوراکی ها در میان وعده آن‌ها قرار دهید.

کشمش سبز خوشمزه و خوش‌خوراک است، فرد را دل‌زده نمی‌کند و به جهت برخورداری از مواد ذکر شده به رشد ذهنی و جسمی و تقویت حافظه کودکان کمک می‌کند. دیگر خاصیت کشمش سبز برای کودکان تنظیم PH در بدن آنها و کمک به هضم بهتر غذا است.

خواص کشمش سبز برای معده

از دیگر خاصیت های کشمش سبز کمک به رفع بیماری‌ها و مشکلات معده است. کشمش سبز می‌تواند علاوه بر مشکلات معده به درمان بسیاری از مشکلات گوارشی دیگر نیز کمک کند. این ماده خوراکی به جهت برخورداری از فیبر نامحلول موجب هضم بهتر غذا شده و بدین ترتیب از نفخ‌های شکمی و حتی مشکلاتی مانند یبوست که به جهت هضم ناقص غذا ایجاد می شود، جلوگیری می‌کند.

برخی مطالعات اثبات کرده است که مصرف مداوم کشمش می‌تواند به درمان برخی سرطان‌های نواحی سیستم گوارش مانند سرطان کولورکتال کمک کند. همچنین از خواص کشمش سبز آن است که کمک می‌کند معده شما پاک‌سازی شود و تمامی مواد مضر و سموم را از آن خارج می‌کند. برخی پزشکان طب سنتی به افرادی که دارای بیماری زخم معده هستند، توصیه می‌کنند که روزانه 15 عدد کشمش را در وعده‌غذایی خود مصرف کنند تا از شر مواد زائد در بدن خلاص شوند. کشمش همچنین می‌تواند به‌عنوان یک ملین مصرف شود.

خواص کشمش سبز ناشتا

مصرف کشمش سبز به‌صورت ناشتا و قبل از صرف صبحانه فواید زیادی دارد. از جمله خواص کشمش سبز ناشتا، این است که به کاهش فشارخون در افراد مبتلا به این بیماری کمک زیادی می‌کند. ازآنجایی‌که کشمش سبز حاوی گلوکوز است به تنظیم فشارخون شما کمک می‌کند. علاوه‌برآن، مصرف مقدار متعادلی از این ماده خوراکی به حفظ سلامت قلب و عروق نیز می‌انجامد.

ازآنجایی‌که کشمش حاوی مقدار قابل‌توجهی آهن است، مصرف آن به شکل ناشتا با کم‌خونی و فقر آهن در بدن فرد مبارزه می‌کند و مقادیر موردنیاز آهن بدن را فراهم می‌کند. از خواص کشمش سبز و مصرف آن به صورت ناشتا همچنین می‌توان به دفع سموم و تصفیه کلی بدن و کمک به عملکرد کلیه و کبد اشاره کرد. برای نتیجه‌گرفتن بهتر می‌توانید مقداری کشمش را در آب خیس کرده و چند ساعت قبل از صرف صبحانه میل کنید.

ناشتا مصرف کردن کشمش می‌تواند به تقویت و محکم‌تر شدن استخوان‌بندی بدن نیز کمک زیادی کند. همه ما می‌دانیم که ماده اصلی که به بهبود و تقویت استخوان‌های بدن ما کمک می‌کند کلسیم است. در کشمش سبز مقدار زیادی کلسیم وجود دارد و مصرف آن به‌ویژه با شکم‌خالی موجب جذب بهتر کلسیم توسط بدن فرد می شود.

خواص کشمش سبز با چای

کشمش سبز و سایر انواع کشمش جزو آنتی‌اکسیدانهای قوی هستند و بدن را از انواع بیماری‌ها حفظ می‌کنند. خوردن کشمش با چای بسیار توصیه می‌شود؛ چرا که نه‌تنها مصرف آن با چای هیچ ضرری ندارد، بلکه می‌تواند بسیار مفید باشد. مهم ترین فایده آن این است که شما را از مصرف قندهای مصنوعی منع می‌کند.

توجه کنید ازآنجایی‌که داخل کشمش سبز به جز قند مواد مغذی زیادی وجود دارد، شما با مصرف این خوراکی همراه چای میزان زیادی کالری دریافت می‌کنید که از کالری یک حبه قند بیشتر است. پس اگر نمی‌خواهید کالری دریافتی شما خیلی بالا برود، بهتر است مقدار خوردن کشمش با چای را هم به حد تعادل برسانید. به این نکته توجه کنید که در صورت خوردن کشمش سبز، دیگر نیازی به خیلی از میان‌وعده‌ها ندارید، پس بهتر است میان‌وعده‌های مضر، چاق‌کننده و چرب را از رژیم غذایی خود خارج کنید. ترکیب نخود و کشمش می توانید بهترین گزینه برای میان وعده باشد.

خواص کشمش سبز برای پوست و مو

از جمله خاصیت های کشمش کمک به جوان‌سازی و زیبایی پوست و مو است. این ماده خوراکی می‌تواند به رفع چین‌وچروک‌ها و افتادگی پوست در دوران کهن‌سالی کمک زیادی کند. مصرف متعادل و روزانه کشمش سبز به شما کمک می‌کند پوستی درخشان و شفاف داشته باشید. سلول‌های پوستی با مصرف مداوم کشمش سبز روزبه‌روز مقاوم‌تر شده و به همین دلیل کمتر دچار انواع آسیب‌ها مانند کک‌ومک و جوش می‌شوند. با مصرف کشمش سبز می‌توان از برخی بیماری‌های پوستی مانند پسوریازیس نیز تا حدودی پیشگیری کرد.

از خواص کشمش سبز می توان به بهبود فولیکول‌های مو اشاره کرد. کشمش سبز موجب محکم شدن موهای شما می شود. همچنین این ماده خوراکی باعث درخشان‌تر و زیباتر شدن موهای شما شده و با مصرف روزانه آن رشد موهای شما بیشتر می شود. انواع بیماری‌های پوست سر مانند شوره و قارچ و خارش پوست می‌توانند با مصرف مداوم کشمش بهبود پیدا کنند. علاوه‌برآن، داخل کشمش سبز مقدار معینی ویتامین سی وجود دارد که از التهاب پوست سر جلوگیری می‌کند.

کلام پایانی

کشمش سبز یک خوراکی محبوب در کشور ما ایران است. خواص کشمش سبز به‌قدری بالا بوده که این محصول به کشورهای دیگر هم صادر می‌شود. برای تولید انواع کشمش باید انگور را به روش‌های مختلف خشک کرد. کشمش سبز همراه انواع آجیل به‌ویژه نخودچی بسیار خوش‌خوراک است و خیلی افراد به‌عنوان یک میان‌وعده سالم آن را مصرف می‌کنند.