دکتر آزیتا آذرکیوان در گفت وگو با ایسنا، با بیان اینکه کم خونی فقر آهن شایع ترین کم خونی اکتسابی در ایران و جهان است، اظهار کرد: فقر آهن در بیشتر موارد یک کم خونی اکتسابی است و افراد در حال رشد که تغذیه مناسبی ندارند و بدن آنان نیاز به آهن با دوز بالا دارد بیشتر به این نوع کم خونی مبتلا می شوند.

این فوق تخصص خون افزود: زنانی که به عوارض خونریزی دهنده مانند عادات ماهیانه طولانی دچار هستند و مبتلایان به برخی از بیماری های انگلی به کم خونی فقر آهن دچار می شوند چرا که برخی انگل ها برای رشد از آهن استفاده می کنند و اجازه جذب آهن در روده را نمی دهند.

آذرکیوان درباره علایم فقر آهن اظهار کرد: کم خونی فقر آهن با فقر آهن تفاوت دارد. فقر آهن با ریزش مو، احساس خستگی، بی قراری یا کاهش آستانه تحمل همراه است.

این علایم در کم خونی فقر آهن شدت می یابد و مبتلایان به این بیماری دچار ضعف، بی حالی، تپش قلب، سردی اندام ها، رنگ پریدگی صورت، خستگی زود رس و افت تحصیلی می شوند اما کج خلقی، نخستین علامتی است که با دریافت آهن کاهش می یابد و نوجوانانی که تحت درمان با آهن قرار می گیرند نمرات بهتری کسب می کنند.

وی تاکید کرد: افرادی که دچار این علایم هستند نباید خودسرانه قرص آهن مصرف کنند چرا که علایمی مانند بی حالی و رنگ پریدگی ممکن است ناشی از افت فشار خون باشد. بنابراین لازم است به پزشک مراجعه کنند و بر اساس نظر او و با انجام آزمایش های لازم به مصرف دارو بپردازند.

آذرکیوان در پایان درباره تاثیر استفاده از مواد غذایی غنی شده با آهن در کاهش آمار کم خونی فقر آهن اظهار کرد: دوز آهن در مواد غذایی، نگهدارنده است به گونه ای که افراد مستعد ابتلا به این بیماری با مصرف این نوع مواد غذایی می توانند از ابتلای خود به کم خونی فقر آهن پیشگیری کنند اما مصرف این مواد باعث درمان فقر آهن نمی شود.