به گزارش فارس، سردار جعفر اصلانی در برنامه دکتر سلام درباره مشکلات و بیماریهای تنفسی اظهار داشت: ما برخی مواقع مشاهده میکنیم جوانی که تازه ازدواج کرده است به هر دلیلی با احساس تنگی نفس شدید به ما مراجعه میکند و وقتی ما بررسی میکنیم میبینیم ریه و قلب وی سالم است و در حقیقت این مسئله (تنگی نفس) به دلیل یک استرس عصبی بوده که به صورت تنگی نفس خود را بروز میدهد.

وی افزود: ‌ اما تنگی نفس اگر علائم دیگری همراه آن باشد باید به آن بیشتر توجه شود البته تنگی نفس همیشه نشانه بیماری ریوی نیست گاهی کسانی که کم‌خونی دارند تنگی نفس(تنگی نفس کوششی) پیدا می‌کنند و در هنگام فعالیت دچار تنگی نفس می‌شوند به‌خصوص خانم‌ها در سنینی که امکان کم‌خونی در آنها زیاد است زیاد به ما مراجعه می‌کنند و شکایت از تنگی نفس می‌کنند که با یک بررسی ساده و آزمایش می‌توان به این مسئله پی برد که آنها فقر آهن دارند و با رفع آن کم‌خونی تنگی نفس آنان نیز برطرف ‌شود.

این فوق تخصص ریه ادامه داد: اما اگر تنگی نفس علائم دیگری همراه آن باشد به خصوص در سنین بالای ۳۰ تا ۴۰ سال و تنگی نفس آن نیز کوششی باشد آنجا باید با این مسئله جدی برخورد شود به‌خصوص وقتی تنگی نفس کوتاه‌مدت است.

اصلانی بیان داشت: اگر تنگی نفس همراه با ترشحات ریوی مانند خلط و خلط خونی باشد حتمأ باید جدی تلقی شود و در این راستا تنگی نفسی که با هیچ سابقه‌ای نبوده و الان بروز پیدا می‌کند به آن نیز باید جدی تلقی شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بقیةالله درباره تنگی نفس‌های ناگهانی نیز گفت: اگر بیمار هیچ سابقه‌ای نداشته و یک‌دفعه در یک زمان تنگی نفس شدید به وی حاصل شود ممکن است وقتی به پزشک مراجعه می‌کند تنگی نفس بیمار کاهش پیدا کرده باشد اما این مسئله خیلی مهم است و حتما باید فرد به پزشک مراجعه کند زیرا می‌تواند نشانه یک بیماری جدی باشد.

وی افزود: ما مواردی داشتیم که بیمارانی این مشکلات را داشته‌اند یعنی تنگی نفس ناگهانی داشتند ولی وقتی بعد از چند ساعت علائم آن بهبود پیدا کرد و این در شرایط است که فرد به یک بیماری جدی ریه مبتلا بوده و لذا تنگی نفس را باید جدی تلقی کرد به‌خصوص مواردی که طول بکشد.

این فوق تخصص ریه علائم دیگر تنگی نفس که با درد قفسه سینه، کاهش وزن، خلط خونی و دردهایی که با نفس کشیدن تشدید میشود نیز اشاره کرد و گفت: اگر این علائم همراه تنگی نفس بود حتما باید این تنگی نفس جدی تلقی شود و به پزشک مراجعه تا تشخیص قطعی صورت پذیرد.