چگونگی اجرای طرح جایگزین حذف ۲ ساعت کلاس درس

تورانی از تهیه چارچوبی کلی با نام برنامه ویژه مدرسه برای دانش آموزان به جای ۲ ساعت آموزشی حذف شده در مدارس خبر داد.

حیدر تورانی سرپرست سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی درباره برنامه ریزی برای 2 ساعت آموزشی که برای دانش آموزان دوره دوم ابتدایی در نظر گرفته شده است، اظهار کرد: برنامه‌ای تحت عنوان برنامه ویژه مدرسه برای این 2 ساعت آموزشی در نظر گرفته شده است؛ درواقع چهارچوبی را برای مدارس آماده کردیم تا در این حیطه برای دانش‌آموزان برنامه ریزی داشته باشند.

وی ادامه داد: چهارچوب در نظر گرفته شده در حال نهایی شدن است و قبل از مهر ماه به مدارس ابلاغ می‌شود تا در طول سال تحصیلی بر اساس این چهاچوب عمل کنند.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با اشاره به اینکه 2 ساعت در نظر گرفته شده طبق اختیار مدارس برنامه ریزی می‌شود، گفت: دخل و تصرفی در انتخاب برنامه‌ها نداریم و صرفا چهارچوبی را برای مدارس تعیین کردیم.

تورانی با بیان اینکه اجرای طرح برنامه ویژه مدارس امسال برای متوسطه اول و دوره دوم ابتدایی اجرا می‌شود، گفت: در نظر داریم تا از سال آینده این طرح را به طور گسترده‌تری در مدارس و مقاطع تحصیلی مختلف  اجرایی کنیم.

چگونگی استفاده از کتاب‌های کمک آموزشی در مدارس

تورانی درباره استفاده از کتاب‌های کمک آموزشی در مدارس اظهار کرد: سامانه اعتبار بخشی برای ارزیابی استاندارد بودن کتاب‌های کمک آموزشی وجود دارد و در این بخش فقط کتاب‌های که به آموزش بهتر کمک می‌کنند، مورد توجه داریم.

وی ادامه داد: کتاب‌های کمک درسی باعث افزایش حجم داده‌ها برای دانش آموزان می‌شود و ارزش یادگیری ندارد بنابراین چنین کتاب‌هایی باید از فرآیند تعلیم و تربیت و مدرسه دور شوند.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با تأکید بر اینکه به دنبال افزایش کتاب‌های آموزشی هستیم، اظهار کرد: این کتاب‌ها در سامانه اعتبار بخشی مورد توجه قرار می‌گیرند و از طرفی به غنی سازی برنامه‌های آموزشی دانش آموزان کمک می‌کند.

تورانی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه ورود کتاب‌های کمک آموزشی به مدارس مجاز است یا خیر، گفت: کتاب‌هایی که از طرح ساماندهی سازمان پژوهش عبور می‌کنند، با هدف توسعه و تعمیق یادگیری دانش آموزان است بنابراین استفاده از آنها در مدارس مشکلی ندارد.

وی درباره تشخیص کتاب‌های مناسب برای دانش آموزان بر اساس استانداردهای سازمان پژوهش بیان کرد: براساس بخشنامه‌ای کتاب‌های مناسب در اختیار مدارس قرار می‌گیرد و خانواده‌ها از طریق مدرسه می‌توانند برای انتخاب این کتاب‌ها اقدام کنند.