برگزاری نشست اجتماعی «خشونت علیه زنان دارای همسر مبتلا به اعتیاد»

در ابتدای برنامه تعدادی از بانوان مجمع جمعیت امام علی به نمایندگی از خانه های ایرانی مولوی و شهریار به بیان مشکلاتشان پرداختند. بانویی مطرح کرد که به مدت ۱۸ سال با همسر معتادش زندگی میکند و در بیشتر مواقع همسرش یا زندان یا کمپ بوده است ولی به دلیل وفور و دسترسی آسان به مواد مخدر و حضور ساقیان مواد در محله زندگیشان همسرش هر بار بعد از ترک به اعتیاد بازگشته است.

بانوی دیگری بیان داشت که با سه بچه از همسر معتاد به الکلش به دلیل خشونت های رفتاری و این که دختر ۱۳ ساله اش را مجبور می کرده برایش الکل تهیه کند جدا شده؛ ولی دادگاه حضانت بچه هایش را به او نداده است و با وجود ترخیص فرزندانش از بهزیستی این نگرانی وجود دارد که همسرش بچه ها را از او بگیرد.

یکی از بانوان به نمایندگی از خانه ایرانی شهریار بیان داشت که شرایط منطقه زندگیشان بسیار نا امن است؛ بطوریکه یکبار یک معتاد در جلوی چشم مادر قصد ربودن فرزند دو ساله ی وی را داشته است و محل زندگیشان پر است از مواد فروشان و معتادانی که در ملاء عام مصرف می کنند و هیچ سیستم نظارتی برای جمع آوری و مقابله با آنان وجود ندارد. این بانوان همچنین مطرح کردند که بارها برای گرفتن کمک به کمیته امداد مراجعه کردند ولی پاسخ این بوده که باید طلاق نامه یا فوت نامه داشته باشی و سنت بالای ۶۰ سال باشد.

در ادامه ی برنامه زهرا رحیمی مدیر عامل جمعیت امام علی به بیان این موضوع پرداخت که اولین و آسیب پذیرترین قربانیان اعتیاد در حقیقت زنانی هستند که به دلیل اعتیاد همسرانشان مورد انواع خشونت جسمی، جنسی و روانی قرار می گیرند؛ سپر بلای کودکانشان در مقابل تهدید همسرانشان می شوند و حتی اندک درآمد  ناشی از کار سختشان را هم برای تامین مواد مخدر شوهر از دست می دهند. این بانوان اکثرا با مظلومیت و سکوت همه چیز را تحمل می کنند و این گونه مسایل را شخصی و فردی تلقی می کنند و آن را ناشی از اقبال بد خویش می دانند. در حالیکه مشکل اعتیاد یک مساله اجتماعی فراگیر است. در شرایط اقتصادی کنونی کشور و با وجود مشکلات گرانی و بیکاری این زنان به تنهایی مسئولیت نگهداری فرزندانشان را برعهده دارند و مرتب توسط همسرانشان مورد خشونت قرار می گیرند و زمانی که از سر استیصال مجبور به ترک خانه می شوند حتی یک خانه امن برای پناه گرفتن ندارند.

وی در ادامه بیان داشت که امیدوار است صدای این زنان شنیده شود و قانونی که برای مقابله با خشونت خانگی علیه زنان و کودکان نوشته شده است هر چه سریع تر به مرحله تصویب و اجرا برسد.

سخنرانان بعدی نشست مریم حبیب زاده و طراوت مظفریان از مسئولان برگزاری طرح بودند. در ابتدا خانم حبیب زاده مختصری به بیان فعالیت های جمعیت امام علی (ع) که از سال ۷۸ با هدف کاهش معضلات اجتماعی بویژه در میان زنان و کودکان آغاز به کار کرده است؛ پرداخت و ابراز داشت که آیین سعی از سال۸۶ با هدف مرتبط ساختن آیین های کهن مذهبی با معضلات اجتماعی زنان و مادران شروع به کار کرده و برگرفته از مناسک حج و سعی میان صفا و مروه است تا همانگونه که حاجیان به تاسی از هاجر می پردازند؛ که برای بقای فرزندش اسماعیل در جستجوی آب هفت بار این مسیر را هروله زد. ما نیز مادرانی را که با وجود مشکلات بزرگ و توان فرسای زندگی مسئولیت زندگی را به دوش می کشند حمایت کنیم.

وی افزود: مشکلات این زنان در معضلات درمان؛ مسکن؛ اعتیاد شوهران و خشونت خانگی؛ بیکاری و محرومیت از استقلال مالی؛ معضلات تامین اجتماعی و بیمه و در نهایت زنان سرپرست خانوار زندان رفته و زنان کولبر تقسیم بندی می شود. امیدواریم با استفاده از سرمایه های اجتماعی موجود در جوامع مسلمان و آگاهی بخشی در جامعه و ایجاد ارتباط موثر میان مراسم مذهبی و فرایندهای اجتماعی و همچنین آموزش زنان سرپرست خانوار در جهت شناخت بیشتر حقوق خود و اشتغال زایی و کارآفرینی و برگزاری دوره های آموزشی و تخصصی در زمینه های هنری و حرفه ای  برای این زنان به ایشان برای غلبه بر مشکلاتشان کمک کنیم.