منطقه ۱۰ بیشترین بافت فرسوده را دارد

زهرا نژادبهرام عضو کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران، صبح امروز در نشست خبری این کمیسیون که به منظور پاسخگویی به سوالات خبرنگاران و ارائه گزارش عملکرد یکساله این کمیسیون برگزار شد، با اشاره به جزئیات پرونده فردی که اخیرا در مقابل شهرداری اقدام به خودسوزی کرد، گفت: پرونده این فرد به مدیریت قبلی شهری بر می‌گردد که اقدام به تغییر کاربری کرده بود.

عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران تصریح کرد: در پی درخواست تغییر کاربری این فرد، مدیریت قبلی به او پیشنهاد می‌دهد که اگر رضایت معارضین را بدست آورد، می‌تواند با پرداخت مبلغی اقدام به تغییر کاربری کند.

عضو شورای شهر تهران با تأکید بر اینکه این فرد در مرحله اول توافق ذی‌نفعان و شورای مربوطه را می‌گیرد، اظهار کرد: اگرچه بعد از این اقدامات تغییر کاربری انجام می‌شود، اما سند صادر نمی‌شود و هنگامی ‌که این فرد برای گرفتن سند مراجعه می‌کند. شهرداری جدید می‌گوید چون یکی از ذی‌نفعان فوت کرده است، باید رضایت وارثین کسب شود.

نژاد بهرام ادامه داد: وقتی که این فرد برای کسب رضایت وارثین مراجعه می‌کند، آنها با تغییر کاربری مخالفت می‌کنند و شهرداری هم اعلام می‌کند چون ورثه نپذیرفته‌اند نمی‌تواند سند صادر کند.

عضو شورای شهر تهران تصریح کرد: اینکه شهرداری اجازه داشته اقدام به تغییر کاربری کند یک بحث است و اینکه چرا در دوره قبل با گرفتن رضایت ذی‌نفعان و پرداخت پایانه کار اقدامی نشده، بحثی دیگر است که هر دو باید مورد بررسی قرار گیرد.

وی تاکید کرد: در شرایط کنونی شهرداری تلاش می‌کند که در اجرای قانون کمترین خسارت به شهروندان وارد شود.

عضو شورای شهر تهران در ادامه در خصوص وضعیت ساکنین بافت‌ فرسوده که نمی‌توانند املاک خود را در شرایط مناسبی واگذار کنند، گفت: بافت فرسوده در طول سالیان دراز به وجود آمده و تصمیم‌گیری در این حوزه به این معنا نیست که بتوانیم تمام بافت فرسوده را نوسازیکنیم.

وی افزود: شهرداری طی دو دهه گذشته سندهای بازآفرینی طراحی کرده اما اتفاق خوبی در این زمینه رخ نداده است.

نژاد بهرام با بیان اینکه منطقه 10 بیشترین بافت فرسوده و بیشترین میزان نوسازی را داشته، گفت: در گذشته فقط شهرداری تهران مسئولیت بافت فرسوده را داشت و تسهیلات دولتی تنها شامل تسهیلات بانکی بود.

عضو شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: در دوره جدید مدیریت شهری این تسهیلات بیشتر شده و هزینه انشعابات رایگان شده است که این از جمله اقدامات ستاد بازآفرینی مناطق است.

نژادبهرام با بیان اینکه بافت فرسوده یک حالت روحی و عاطفی دارد، گفت: با نوسازی این بافت‌ها افراد باید احساس کنند که از نوسازی املاک خود سود می‌برند و ارزش سکونت در آن افزایش می‌یابد.

نژاد بهرام در پایان با اشاره به وضعیت گودبرداری کنار برج میلاد گفت: از طرف ناجا توضیحاتی به شهرداری آمده که نگرانی‌های خود را نسبت به حفاری انجام شده در این محل اعلام کردند؛ اما ما هم از معاونت شهرداری می‌خواهیم که با توجه به بررسی‌های شورا در این زمینه اقدامات لازم را انجام دهد.