شایع‌ترین علائم آنفلوآنزا

 دکتر یاسمین عتیقی ــ کارشناس دارویی معاونت غذا و داروی اراک در خصوص آنفلوآنزا توضیحاتی بیان کرد که مشروح آنها به‌شرح زیر است:

شایع‌ترین علائم آنفلوآنزا: تب، لرز، سردرد، درد مفاصل و عضلات و خستگی مفرط است، افراد سالم معمولاً طی 7‌ــ‌2 روز بهبود می‌یابند ولی در برخی افراد می‌تواند منجر به بستری شدن شود.

آنفلوآنزا نای و ریه را درگیر می‌کند و چون عامل آن ویروس است و نه باکتری، آنتی‌بیوتیک‌ها آن را درمان نمی‌کنند، هرچند اگر عوارض دیگری داشته باشد، امکان تجویز آنتی‌بیوتیک وجود دارد.

عتیقی افزود: برای جلوگیری از انتشار ویروس، پوشاندن دهان و بینی هنگام سرفه یا عطسه و شست‌وشوی دست‌ها می‌تواند به کاهش خطر کمک کند ولی بهترین راه برای جلوگیری از ابتلای به  آنفلوآنزا انجام واکسیناسیون قبل از شروع فصل  آنفلوآنزا است.

بهترین زمان دریافت واکسن از زمانی است که واکسن در دسترس است (شهریور و پاییز) ولی تا ماههای دی و بهمن هم که ویروس در جریان است می‌تواند دریافت شود.

نکات قابل توجه درمورد واکسن آنفلوآنزا: واکسیناسیون روتین سالانه برای همه افراد بزرگتر از 6 ماه که منع مصرف نداشته باشند توصیه شده است.

موارد منع مصرف واکسن آنفلوآنزا

 1. سن کمتر از 6 ماه

2. حساسیت شدید به واکسن یا ترکیبیات همراه آن (مانند ژلاتین)

3. حساسیت شدید به تخم‌مرغ (هر واکنش آلرژیک که نیاز به دریافت اپی‌نفرین یا مداخله اورژانس داشته باشد و هم‌چنین علائمی به‌جز کهیر مثل آنژیوادم، دیسترس تنفسی، احساس سبکی در سر، استفراغ مکرر و آنافیلاکسی داشته باشد.

4. سندرم گیلن باره با نظر پزشک

به‌گزارش سازمان غذا و دارو ــ عتیقی افزود: افرادی با سابقه حساسیت شدید به تخم‌مرغ در مرکز پزشکی یا در مطب پزشک تحت نظر یک فرد آموزش‌دیده که بتواند آلرژی شدید را تشخیص دهد می‌توانند واکسینه شوند.

در افرادی که تب یا عفونت حاد دارند، تزریق واکسن باید به تعویق بیفتد.

واکسن در یخچال در دمای 8‌ــ‌2 c تا یک سال قابل نگهداری است، قبل از استفاده به دمای اتاق رسانده شود، واکسن را تکان  داده تا محلول شفافی حاصل و سپس تزریق شود.

بهتر است  تزریق در یک مرکز درمانی انجام پذیرد تا در صورت بروز شوک آنافیلاکتیک کنترل شود.

اطفال 6ماهه تا 8ساله اگر برای بار اول دریافت می‌کنند 2 دوز واکسن آنفلوآنزا به‌فاصله حداقل 4 هفته نیاز دارند ولی برای سال بعد 1 دوز کافی است.

خانم‌های باردار واکسن غیرفعال را در هر زمانی در طول بارداری، قبل و بعد از فصل آنفلوآنزا می‌توانند دریافت کنند.

3‌ــ‌2 هفته بعد از تزریق واکسن، پاسخ ایمنی حاصل می‌شود و 6 تا 12 ماه باقی می‌ماند.

اولویت دریافت در افرادی است که ریسک بالاتری دارند شامل:

1. اطفال 6ماهه تا 59ماهه

2. همه افراد بالای 50 سال

3. افراد با ضعف سیستم ایمنی (بیماری یا مصرف داروهای تضعیف‌کننده سیستم ایمنی مثل استروئیدها یا داروهای ضدسرطان)

4. افراد با بیماریهای مزمن ریوی، قلبی،کلیوی، کبدی یا اختلالات متابولیک (مثل دیابت ملیتوس)

5. زنان باردار یا افرادی که قصد بارداری در فصل آنفلوآنزا را دارند.

6. کودکان و نوجوانانی که آسپیرین مصرف می‌کنند.

7. افراد ساکن در خانه‌های سالمندان و یا سایر مؤسسات نگهداری طولانی‌مدت

8. افراد بسیار چاق (شاخص توده بدنی بالاتر از 40)

9. افرادی که به‌دلیل شغل خود با افراد با ایمنی ضعیف در ارتباط هستند.

از عوارض تزریق واکسن  می‌توان به آلرژی خفیف، درد در محل تزریق، تب و برخی عوارض نادر مثل تشنج، گلین باره و عوارض چشمی اشاره کرد.